پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ | 23 - 05 - 2024

Communist party of iran

آمریکا و عربستان در فاز معامله بر سر سرنوشت فلسطین 

دولت های آمریکا و عربستان سعودی با استفاده از فرصت جنگ فرسایشی اسرائیل علیه مردم فلسطین، به احیای طرح استراتژیکی نزدیک شده‌اند که با شروع جنگ در غزه متوقف گردیده بود. این طرح در نظر دارد تا ضمن حفظ منافع مشترک آنها و اسرائیل، به جنگ فرسایشی غزه نیز پایان دهد. واضح است که در این طرح جایی برای حماس در حفظ قدرت و حاکمیت بر نوار غزه در نظر گرفته نخواهد شد. اجرای طرح توافق آمریکا و عربستان در منطقه به ویژه در شرایطی که چین به سرعت در حال گسترش مناسبات اقتصادی خود با عربستان و بقیۀ کشورهای منطقۀ خلیج است، برای آمریکا به لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی دارد. سالیوان در این رابطه اذعان کرد که فرصت تاریخی برای تحقق چشم‌انداز اسرائیل امن، در کنار شرکای منطقه‌ای قوی و ایجاد یک جبهه قوی برای جلوگیری از تجاوز و حفظ ثبات منطقه را نباید از دست داد. علاوه برآن تداوم جنگ و نسل کشی اسرائیل علیه مردم غزه تحت حمایت و پشتیبانی آمریکا، موجب شده تا اعتراض افکار عمومی بشریت مترقی و برابری طلب در آمریکا و سراسر جهان علیه آمریکا نیز گسترش یابد. آمریکا می خواهد با اجرای این طرح که ظاهرأ از پایان جنگ نیز سخن به میان می آورد، این نوع فشارها بر خود را نیز کاهش دهد. به ویژه آنکه انتشار خبر چنین توافقی در شرایطی که آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود، برای دولت بایدن اهمیت دارد.


از این نظر مدتی است تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای دستیابی به چنین توافقی با عربستان تشدید شده است. سفرهای مکرر آنتونی بلینکن وزیر خارجه، برت مک‌گورک، مسئول میز خاورمیانه در شورای امنیت ملی و جیگ سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خاورمیانه تحت عنوان ” تلاش برای پایان دادن به جنگ در فلسطین” در همین راستا بوده است. خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت گزارش داد که: “جیک سالیوان روز شنبه در “ظهران” عربستان، با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مذاکرات فشرده ای به عمل آورده و به دنبال آن، روز یکشنبه روانۀ اسرائیل شد تا با مقامات اسرائیل نیز به گفتگو بپردازد”. دولت عربستان سعودی نیز پس از این دیدار طی بیانیه‌ای، اعلام کرد که: “نسخۀ نیمه نهایی «توافقنامەهای استراتژیک» میان عربستان سعودی وا آمریکا آماده شده است که تلاشهای دو طرف برای یافتن “راهی اعتماد بخش و مسیری معتبر به سوی راه حل دو کشوری در فلسطین را نیز در بر می‌گیرد. از نظر عربستان این توافقات، حقوق مشروع مردم فلسطین را برآورده می‌کند. در رابطه با وضعیت غزه نیز بیانیۀ مزبور به نیاز فوری به توقف جنگ و تسهیل ورود و کمک‌های بشر دوستانه اشاره کرده است”.


قبول “راه حل دو کشور”در مسئلۀ فلسطین که هنوز جزئیات آن روشن نگردیده است، در این معامله به عنوان امتیازی از جانب آمریکا و دیگر قدرتهای سرمایه داری به عربستان سعودی به حساب می‌آید. درمقابل آن عربستان سعودی نیز برای اولین بار از زمان تأسیس اسرائیل در سال 1948، رسمأ اعلام می‌کند که اسرانیل را به رسمیت خواهد شناخت. شرط عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن دولت اسرائیل تا کنون “تشکیل دولت مستقل فلسطین در امتداد مرزهای سال 1967 با اسرائیل و پایتختی بیت المقدس شرقی” بوده، که در این طرح به آن اشاره‌ای نشده است. اما این تنها امتیازی نیست که عربستان به آمریکا و اسرائیل داده است بلکه در آن بیانیه قید شده که ضمانت های امنیتی و کمهای هسته‌ای غیر نظامی نیز بخش دیگر از توافق مزبور است. با وجود این آنچه در این طرح راه حل دو کشوری خوانده شده حتی به شرط پذیرفتن اسرائیل نیز، طرحی نیست که بتواند حاکمیت مردم ستمدیدۀ فلسطین بر سرنوشت خود را تحقق بخشد.


سالیوان با در دست داشتن چنین توافقی راهی اسرائیل شده است تا در مورد آن با دولت نتانیاهو نیز به گفتگو بپردازد. دولت راست و فاشیست نتانیاهو با سیاست تداوم جنگ در غزه، با تشدید بحرانهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حکومتی روبرو شده است. جنگی که برای مردم اسرائیل به لحاظ جانی و مالی و امنیتی پرهزینه بوده است. در این مدت دولت اسرائیل نه تنها  نتوانسته هیچ یک از اهداف خود در این جنگ یعنی “نابودی حماس، بازگرداندن گروگانها و ایجاد امنیت در مرزها” را تحقق بخشد، بلکه با اعتراضات و نارضایتی روزانۀ توده‌های مردم در داخل اسرائیل علیه جنگ و بازگرداندن گروگانها نیز مواجه بوده است. علاوه بر آن تداوم جنگ فرسایشی، تشدید اختلافات و جنگ قدرت هم در داخل کابینۀ جنگی و هم در دولت ائتلافی ضعیف نتانیاهو را به دنبال داشته و دولت را در آستانۀ فروپاشی قرار داده است.

موضوع نحوۀ اداره نوار غزه پس از پایان جنگ نیز به یکی از محورهای اختلاف میان جریانات فاشیست و تندرو مذهبی که خواهان تداوم جنگ و اشغال دائمی غزه و حمله به “رفح” هستند، با کسانی نظیر “یواو گالانت” وزیر دفاع و “بنی گانتس” عضو کابینۀ جنگ اسرائیل، تبدیل شده است. آنان خواهان  سپردن ادارۀ غزه به فلسطینی ها پس از پایان جنگ هستند. تا جایی که “بنی گانتس” با دادن اولتیماتومی ٢٠ روزه به نتانیاهو هشدار داده که استراتژی جدیدی برای جنگ غزه شامل “پایان جنگ، ادارۀ غزه توسط فلسطینی ها با همکاری دیگر دولتهای ذیربط، پایان دادن به حاکمیت حماس، بازگرداندن گروگانها، اجباری کردن خدمت سربازی برای یهودیان افراطی و عادی سازی مناسبات با عربستان” ارائه کند. در غیر این صورت او و دیگر اعضای حزبش از کابینۀ جنگی خارج خواهند شد. این شروط شش گانه در واقع محتوای همان طرحی است که آمریکا بر سر آن با عربستان سعودی به توافق رسیده است.


روشن است که زد و بند و توافقات آمریکا با عربستان و اسرائیل، به خاطر منافع و مصالح خودشان است و در این رهگذر چیزی عاید کارگران و مردم ستمدیدۀ فلسطین نه در غزه و نه در جاهای دیگر نخواهد بود و از رنج و مصائب آنها نمی کاهد. پایان اشغالگری و جنگ ویرانگر و جنایتکارانۀ دولت اسرائیل علیه مردم فلسطین یک ضرورت فوری است. تشکیل کشور مستقل فلسطینی در جوار اسرائیل، در مرزهای جغرافیای سال ١٩٦٧ راه حل مناسب برای حل بحران و مشکلات مردم ستمدیدۀ فلسطین درحال حاضر است. اما تحقق آن نه با سیاستها و توافقات آمریکا و اسرائیل و نه در ماهیت حماس و فتح می باشد. بلکه با تداوم ایستادگی و مبارزه خود مردم ستمدیده فلسطین و گسترش جنبش دفاع از آزادی فلسطین در خاورمیانه و سراسر جهان و همبستگی با این ملت تحت ستم قابل تصور می باشد.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: