ارسال

این صدای انقلاب ایران است!

محمود قهرمانی

یکی از پرتاثیرترین و ماندگارترین اقدامات کومه له ایجاد "رادیو صدای انقلاب ایران" بود. از ابتدا مشکلات و موانع فراوانی در برابر ما قرار داشت، ما اطلاعات و امکانات کافی فنی و تکنیکی، مالی و تجربه تحریریه و امورات پخش رادیویی و ده ها معضل دیگر را نداشتیم. مسائل مهمی موجود بود که می بایستی با دقت، نقشه مند و با دورنما به آنها جواب داده می شد، ازجمله چرایی نیازبه رادیو، یک ارزیابی سیاسی از موقعیت و شرایط جنبش مسلحانه، نام و ادامه کاری رادیو در آن شرایط، همه اینها و ده ها موضوع بزرگ و کوچک دیگر ضرورت یک تصمیم گیری سیاسی بزرگ را در مقابل کومه له قرار داده بود.

بزودی زمزمه تصمیم کومه له برای ایجاد رادیو از مرزهای تشکیلات و صفوف پیشمرگ گذشته و به بحث مردم شهرها و روستاهای کردستان و مجامع مبارزین سیاسی و حتی سازمان های سیاسی آن دوره تبدیل گردید.

کارهای عملی ساخت یک فرستنده موج کوتاه با کمترین امکانات آغاز گردید، بعد از شکست دهها بار آزمایش، انتظار شنیدن رادیوی ما در میان مردم بالا گرفت تا جائیکه یکی می گفت رادیو کومه له "یک پیچ کم دارد"، یکی می گفت "لامپ" و دیگری "خازن" و... و با گذشت چند ماه از نیمه دوم سال ۶۰ شمسی بالاخره در روزی که آهنگ های زیبای «شورامیروف» و "کردی افشار" از آنتن پخش می شد، از کرمان و تهران و سنندج و مهاباد و ... توسط رفقای تشکیلات مخفی جواب مثبت پخش امواج رادیو کومه له از آن نقاط رسید. موج شادی و شعف جای خستگی و مشقات چندین ماهه را گرفت، دیگر کسی به موتور جوشکاری که به جای ژنراتور برق استفاده می شد فکر نمی کرد چونکه آمادگی ها برای تهیه و ایجاد یک مرکز فرستنده کامل و ضبط و پخش شروع شده بود. تا اینکه بعداز دو سه ماهی. "این صدای انقلاب ایران است،صدای انقلاب ایران را از کردستان می شنوید" را با صدای رسا و گرم رفیق محمد کمالی همگان شنیدند.

با شروع کار فرستنده ها و تهیه و پخش برنامه های متنوع، نبردی شور انگیز در جبهه آگاه گری و تبلیغات گشوده شد. مبارزات کارگران کوره پزخانه ها، محلات حاشیه شهر ها، اول ماه مه ها و گزارش های عملیات های جسورانه وخلاقیت های نوین پیشمرگان کومه له در همه مناطق کردستان چه فعالیت های سیاسی، اجتماعی و چه نظامی یکی از بخش های همیشگی این رادیو بود. هدایت فعالیت های تشکیلات های مخفی و رساندن پیغام های رمز شده کمیته های تشکیلاتی و کار آموزش و درس های مارکسیسم و مجموعه ای وسیع از تحلیل وگزارش نیز بخش هایی دیگر از برنامه های رادیو را تشکیل می داد.

نبرد در فضا و یا بقول زفیق و رهبر جانباخته دکترجعفر شفیعی «نبرد امواج»، مبارزه همه روزه با پخش امواج پارازیت قوی و حتی در مدت های طولانی پخش پارازیت محلی در شهرهای کردستان که نه تنها به سلامت مردم صدمات جبران ناپذیری وارد کرد، بلکه تلاش جنایتکاران

اسلامی سرمایه برای خفه کردن صدای ستم دیدگان وخروش انقلاب بود.

این چند سطر بهیچ وجه ادای دین به همه فداکاری ها، تلاش ها و همه آن کار بزرگی که برای رساندن صدای انقلاب،صدای اعتراض و حق طلبی و آزادیخواهی مردم کارگر و زحمتکش، انجام گردید، نمی کند، تنها بخش کوچکی از سیاست ها و تصمیمات و کار انقلابی کومه له در آن دوره را به یاد می آورد. جا دارد که گرامی بداریم یاد همه آن زنان و مردان و جان های شیفته ای که در این قدم و همه آن دلاورانی که در سنگر کومه له برای آزادی و برابری جان باختند.

02.02.2021



ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address