ارسال

نگاهی متفاوت به روز کومه له

شورش مولانی

سخنم را به یاد تمام جانباختگان راه آزادی و‌ سوسیالیسم و همه عزیزانی که در صفوف کومه له و ‌حزب کمونیست ایران جان باختنه اند و درود و احترام به تمام خانواده های جانباخته صفوف تشکیلات آغار می کنم.

ما معمولا بمناسبت گرامیداشت روز کومه له، از فداکاری و از خودگذشتکی تشکیلات علنی، پیشمرگان کومه له و تلاش خستگی ناپذیری کادرها و ‌اعضای آن که تا به امروز تشکیلات را با تمام ناملایمت های که سر راه مبارزاتیش بوده سر پا نگه داشته اند، یاد می کنیم. شاید امروز لازم باشد هرچند با محدویت هایی از اساسی ترین بخش تشکیلات و اعضایی که در تشکیلات شهرهای کردستان در مقابل استبداد و سرکوب رژیم اسلامی فعالیت می‌کنند و ایده ها ‌آرمان‌های سرخ سوسیالیستی را ترویج و توسعه می‌دهند یاد کنیم و فعالیت و تلاش آنها را ارج نهیم.

من در نوجوانی در روستای "سیسیر" از توابع شهر "سردست" با کومه له و سیاست هایش همراه شدم. روستای "سیسیر" جزو اولین روستاهایی بوده که مکان فعالیت کادرها و پیشمرگان کومه له در آن شروع شد و مقر کومه له در آنجا مستقر شد. از این روی آشنا شدن با خط و منش فکری کومه له برای من سهل ‌تر بود. این مسئله را از این جهت عنوان کردم تا بتوانم به این بهانه از تاثیرات و آثار بجای مانده در مکان هایی که محل فعالیت کادرها، اعضا و یا هواداران کومه له بوده است سخن بگوییم. به جرات می‌توان گفت سیاست های کومه له در شهرها و روستاهایی که محل کار و فعالیت پیشمرگان کومه له و تشکیلات های روستایی و شهری کومه له آنقدر تاثیر گذار بوده که هنوز بعد از چهار دهه می‌توان اثرات آن را بر فرهنگ، بر گفتار و رفتار مردمان آن مناطق دید. رفتاری انسانی در مناسبات خانوادگی و اجتماعی، دیدی برابری طلبانه در رابط ‌‌با تساوی حقوق زن و مرد و ..... این تغییرات بدون تردید محصول افکار پیشرو و سنت و فرهنگی است که کومه له در این جوامع از خود بجای گذاشته است.

هنوز هم در هر گوشه ای از این دیار حتی در دورافتاده ترین روستاها و در هر محفل و نشستی که حرفی از آزادی، برابری ، حق طلبی ‌‌و عدالتخواهی و.... زده شود، اولین سئوالی و یا اولین عکس العملی که با آن مواجهه می شوی این است، که شما چقدر شبیه پیشمرگان کومه له حرف می‌زنی!! و همین اعتماد مخاطب را به همراه داشته و از سنت های بجا گذاشته کومه له سخن به میان میاید که "چه دورانی بود وقتی پیشمرگان زن ‌‌مرد کومه له همدوش با هم مبارزه می‌کردند"، "چقدر محترم و مهربان بودند"، "چقدر رفتارشان با بچه ها خوب بود"، "بدون اجازه هیچ کاری نمی کردند" و ...

برای مردم اخلاق و رفتار پیشمرگان کومه له معرفشان بود. این ویژگی های نیروی تشکیلات علنی را از این جهت یادآوری کردم چونکه من بعنوان کسی که سال ها جزو تشکیلات داخل کومه له بودم، اثرات عملکرد تشکیلات علنی بر تشکیلات مخفی را به عینه مشاهده می کردم. پیوندی که کومه له بصورت علنی با سیاستی نو و انقلابی و پیشرو با مردم و توده های تهیدست و زحمتکش جامعه داشت الگو بود، ناگسستنی و ماندگار است و حفظ آن برای کسانی که علنا در شهرهای کردستان نمی توانند بصورت علنی فعالیت کنند، همواره امیدبخش بوده است.

سرخی سیاست های رادیکال کومه له امید بخش نیروهایش در تشکیلات شهرها و موجبات ترس و نگرانی نیروهای دشمن بوده است. حساسیت‌ رژیم نسبت به پلاکاردهای سرخی که نماد کومه له در گرامیداشت ها و تجمعاتی که در شرایط امنیتی شهرها برگزار شده، نمونه ای از این مبارزات ارزشمند فعالین داخل شهرهاست، که رژیم علیرعم تهدید و ایجاد جو ارعاب و ترس، هیچگاه نتوانست از این حرکت های پرمخاطره و انقلابی فعالین کومه له در شهرها جلوگیری کند.

به همه این سنت ها و مبارزات ارزشمند فعالین کومه له در تشکیلات علنی و مخفی کومه له، می توان مبارزه ای سیاسی فاطع و انقلابی را در مقابل با هرگونه خرافه پرستی و ارتجاع محلی و منطقه ای و ... را افزود که به ارتقا آگاهی سیاسی و طبقاتی جامعه کردستان کمک کرد و بجای رشد ارتجاع و ناسیونالیسمی تنگ نظرانه، نگرشی سوسیالیستی را در جامعه کردستان رشد داد.

یادآوری این خصوصیات و و یژگی ها اکنون نه تنها کمرنگ نشده اند، بلکه بیش از هر زمانی باید الگوی همه فعالین کومه له در کجایی که هستند باشد. گرامیداشت روز کومه له یک نوستالوژی صرف و تعریف و تمجید از خود نیست، بلکه وظیفه است. حفظ سنت هایی است که من به موارد بسیار کوچکی از آن اشاره کردم و مهمتر از همه دفاع از سیاست هایی است که این نیرو را به تکیه گاهی برای مردم کارگر و زحمت کش و ستمدیده کردستان تبدیل کرد. حفظ و تقویت استراتژی سوسیالیستی کومه له ارج و گرامیداشت هزاران جانباخته است که با شعار "زنده باد کومه له، زنده باد حزب کمونیست ایران" جان شیرینشان را فدا کردند.



ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address