ارسال

پیامی کوتاه به مناسبت فرارسیدن ۲۶ بهمن روز گرامیداشت کومه له

اختر کمانگر

در آستانه گرامیداشت روز کومه له بجاست که به خصوصیاتی که این نیرو را در جنبش انقلابی کردستان به تکیه گاه کارگران و زحمتکشان تبدیل کرد تاکید شود. اهمیت این مسئله از دو جنبه مهم است. اول اینکه گرامیداشت روز کومه له، نه صرفا گرامیداشت از یک تشکیلات معین، بلکه یادآوری نقش و حضور کارگران و تهیدستان جامعه کردستان در قالب یک تشکیلات معین است و دوما یادآوری سنت ها و سیاست هایی است که این جریان را از احزاب و سنت های ناسیونالیستی در جنبش ملی کردستان متمایز کرد.

کومه له به عنوان یک سازمان چپ و کمونیست نقش مهمی در رهبری مبارزات مردم علیه رژیم جمهوری اسلامی داشت. مبارزات کومه له از سال ٥٧ به بعد، به یک مبارزه سیاسی و طبقاتی زنده در کردستان گره ‌خورد، به گونه‌ای که تاریخ کومه‌له را نمی‌توان از تاریخ این مبارزه واقعی مردم محروم این جامعه جدا کرد. کومه‌له در متن یک جنبش طبقاتی و انقلابی رشد کرد، آبدیده شد و تغییر و تحولات این جامعه از یک طرف و همراهی رادیکال این تشکیلات به نیازهای این تغییرات و مبارزه طبقاتی سرنوشت تاکنونی کومه له را رقم زد.

این نگرش، سنت و استراتژی مبارزاتی کومه‌له در ایجاد پیوندی گسترده‌ با کارگران و مردم زحمتکش‌، حرکت از منافع عمومی و مشترک آنها و اتکا به مکانیسم های جمعی و شورایی در پیشبرد مبارزه‌، این تشکیلات را به یک جریان تاثیرگذار در جامعه‌ کردستان تبدیل کرد.

کومه له در طی فعالیت های مبارزاتی اش با سازماندهی مقاومت توده‌ای در کردستان در مقابل یورش های وحشیانه‌ رژیم جمهوری اسلامی، سازماندهی تشکلات توده‌ای، ایجاد شوراها و ارگان های حاکمیت مردمی و دخالتگری و نقش فعال در هدایت مبارزات آنها، و توجه به نقش زنان، سنت های نوینی را در جامعه کردستان رواج داد و به‌ یک جنبش توده‌ای و اجتماعی گره خورد و سرنوشتش با زندگی، مبارزه‌ و سرنوشت کارگران و مردم تحت ستم و رنجدیده‌ تنیده شد.

کومه له به همان نسبت که به خواست ها و نیاز این جنبش جواب مثبت داد و به استقبال جوابگویی به این نیازها رفت، از آن نیرو گرفت و منافع این مبارزات را بر منافع گروهی و سازمانی ترجیح داد. در همه عرصه های مبارزاتی جامعه دخیل یود. همین دخالت گری در قبال معضلات جامعه، کومه له را در ارتباطی وسیع با توده های مردم قرار داد. همین ارتباط گسترده با جامعه بود که جامعه خود را متعلق به این جریان و این جریان خود را متعلق به جامعه بداند.

خصوصیت ویژه کومه له توده ای عمل کردن در مقیاس اجتماعی بود. فعال نمودن توده زنان مبارز بر علیه‌ رژیم زن ستیز و مردسالاری، رهبری کردن مبارزه‌ برای رفع ستم ملی و کسب حق تعیین سرنوشت، برجسته دیدن مبارزه کارگری و توده ای در کنار مبارزه مسلحانه، استراتژی نوینی را فراروی جنبش انقلابی کردستان گشود.

از این روی در آستانه گرامیداشت روز کومه له، یادآوری این انتظار امری طبیعی است که آنچه که کومه له به چنین امید و تکیه گاه مبارزات کارگران و زحمتکشان تبدیل کرد این خصوصیات بود و نه تنها اسم و قالبی که نخواهد خود را به خصائل اصلی کومه له متعهد بداند. کومه له در ادامه فعالیت هایش باید بیش از هر زمانی موجودیت و ادامه فعالیت خود را به خصایلی که هزاران انسان کمونیست و فداکار جانشان را در راه آرمان هایش فدا کردند باید وفادار بماند و گرنه سرنوشتی بهتری از نیروهایی که جهت دیگری را برای فعالیتشان برگزیدند نخواهد داشت.

گرامی باد روز کومه له



ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address