ارسال


بحران کرونا و موج بیکارسازی کارگران

این روزها در ایران همه چیز تحت الشعاع مقابله با شیوع مرگبار ویروس کرونا قرار گرفته است. رژیم جمهوری اسلامی از همان ابتدا بطور برنامه ریزی شده و با اهداف حقیر سیاسی حقایق مربوط به انتقال این ویروس به ایران و ابعاد شیوع آن را از مردم پنهان کرد. زمانی که خبر شیوع کرونا رسانه ای شد حوزه علمیه قم، مراجع رسمی حکومتی و رئیس اطلاعات سپاه پاسداران در شورای عالی امنیت ملی در برابر خواست عمومی قرنطینه قم و دیگر اماکن مذهبی برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس به شدت مقاومت کردند. سران رژیم از قم به عنوان آبروی نظام اسلامی نام بردند و با این رویکرد غیر عقلانی و ارتجاعی عملا در مقابله با شیوع کرونا اقدام مؤثری انجام ندادند و پدیده شیوع کرونا به یک بحران خارج از کنترل تبدیل شد. سران رژیم با این عملکرد ضد انسانی و جنایتکارانه خود کاری کردند که ایران به یکی از کانون های شیوع این ویروس در خاورمیانه و جهان تبدیل گردد و بعد از کشور چین بیشترین شمار قربانیان را از مردم ایران بگیرد.سران رژیم بعد از گذشت بیش از چهل روزاز شیوع این ویروس هنوز هم با نگاه امنیتی به مسئله برخورد کرده و مانع اطلاع رسانی درست در مورد ابعاد واقعی شیوع و کشتار فاجعه بار ویروس کرونا هستند. سپاه پاسداران به کادر پزشکی بیمارستان ها هشدار داده که از اعلام خبر شمار مبتلایان و مرگ های ناشی از این ویروس خودداری کنند و تا کنون ده ها نفر را که در این زمینه اطلاع رسانی کرده اند را به اتهام تشویش اذهان عمومی و شایعه پراکنی بازداشت و یا تحت تعقیب قرار داده اند.

در ایران با وجود ضعف شدید زیرساخت های بهداشتی، فساد نهادینه شده در دستگاه حاکم، شانه خالی کردن دولت در قبال مسئولیت های اجتماعی و دروغپردازی های پی درپی رژیم، جامعه را در زمینه مهار این بحران با دشواری های عدیده ای روبروکرده است. زمانی که تناقض گویی و دروغپردازی ها جامعه را نسبت به رسانه ها و دستگاه اطلاع رسانی حاکم کاملا بی اعتماد کرده و به دلیل حاکمیت سرکوب ازرسانه ها و مطبوعات آزاد و تشکل ها و نهادهای توده ای مستقل از دولت نیز خبری نیست تا این خلاء را پر کنند، سپر دفاعی جامعه در برابر این بحران ها تضعیف شده و توده های مردم در برابر این مخاطرات آسیب پذیر و بی دفاع رها می شوند.در این میان و در شرایطی که شیوع کرونا به همه استان های کشور سرایت پیدا کرده و برخی از شهرها را با موقعیت بحرانی روبرو کرده است، طبقه کارگر و تهیدستان شهری و کارمندان جزء آسیب پذیرترین بخش جامعه هستند و در برابر بحران فاجعه بار شیوع گسترده کرونا از تهدیدات و فشار مضاعف رنج می برند. گسترش شیوع کرونا و قرنطینه شهرها با موجی از بیکارسازی کارگران همراه شده است.

برای نمونه به گفته رئیس اتحادیه هتل داران تهران ۵٠ درصد هتل هاى تهران تعطیل شده اند و ضریب اشغال هتل ها به ۵؜ درصد کاهش پیدا کرده است. بنا به گفته رئیس اتحادیه هتل داران مشهد “از مجموع ٢۵٠ هتل مشهد تنها ۵درصد هتل ها باز هستند و مابقى کارگران خود را به مرخصى بدون حقوق فرستاده اند”. به گفته رئیس اتحادیه رستوران داران و غذاخوری های تهران فروش آنها ٣۵؜ درصد کاهش داشته است. همچنین بنا به گفته رؤسای اتحادیه های اغذیه فروشان، قنادی ها، قهوه خانه دارها و اتحادیه گل و گیاه تهران اکثر مغازه های آنها تعطیل شده و با ظرفیت پایین تر از ۳۰ درصد کار می کنندو همه اینها کارگران خود را اخراج کرده اند و یا به قول خودشان بدون حقوق به خانه فرستاده اند. در سایر استانها وضع از این بدتر است. کارگران بخش ساختمانی، دستفروشان، کودکان کار و خیابان و کولبران در کردستان در این اوضاع آشفته درموقعیت به مراتب وخامتبارتری قرار گرفته اند. کارگران شهرداری ها که در این اوضاع بحرانی وظیفه حیاتی نظافت شهرها را بر عهده دارند با شیفت های طولانی کار بیش از بقیه شهروندان در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

سران رژیم جمهوری اسلامی به رغم شرایط دشوار و فلاکتباری که به میلیون ها کارگر و مزدبگیر ایران تحمیل کرده اند وقیحانه از مردم می خواهند که در برابر خطر ابتلا به کرونا خود را قرنطینه کنند. کارگرانی که امنیت شغلی ندارند و بدون برخورداری از حق بیمه بیکاری و دیگر بیمه های اجتماعی از کار بیکار می شوند، کارگرانی که مسئولیت سنگین تأمین معیشت خانواده را بر عهده دارند، چگونه می توانند خود را در خانه قرنطینه کنند؟

در مراکز تولیدی و مجتمع های بزرگ صنعتی و خدماتی نیز در این روزها و در آستانه نوروز و سال جدید خواست تعطیلی کارخانه با پرداخت کامل حقوق و مزایا ودر کارخانه ها و مراکز خدماتی که خط تولید به نیازهای ضروری جامعه در شرایط کنونی پاسخ می دهد، کاهش ساعات کار و تأمین وسایل پیشگیری از ابتلا به کرونا و پرداخت دستمزدهای معوقه در صدر مطالبات کارگران قرار گرفته است. برای نمونه کارگران راه آهن سراسر کشور برای دریافت حقوق های معوقه خود و تأمین وسایل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای روز پنج شنبه ۲۲ اسفند فراخوان اعتصاب سراسری دادند. کارگران فولاد اهواز با تهدید به اعتصاب با خواست تعطیلی کارخانه با پرداخت حقوق و مزایای کامل مدیریت را وادار کردند که برای مقابله با خطر ابتلای کارگران به کرونا کارخانه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کند. در این روزها در بسیاری از مراکز تولیدی و خدماتی دیگر کارگران با خواست های مشابه تجمع های اعتراضی برپا کردند. برای فعالین و پیشروان و بویژه سوسیالیست های جنبش کارگری حضور فعالانه در این اعتراضات و اعتصابات و دفاع پیگیر از مطالبات کارگران باید مجرا و فرصتی باشد تا توده کارگران را به ضرورت گذار انقلابی از رژیم جمهوری اسلامی متقاعد کنند. تا زمانی که رژیم سرمایه اسلامی بر سر کار است کارگران و توده های مردم ستمدیده ایران از امنیت و رفاه و آسایش بهره ای نخواهند برد.

12.3.2020




ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address
Result