ارسال

معرفی دو کتاب

عباس منصوران

شرایط اقتصادی، کار و بیکاری طبقه کارگر در ایران

این کتاب، نوشتاری تحقیقی است در بردارنده 402 صفحه. پرولتاریا «ایده در خودِ امر واقع است» یعنی نیروی اجتماعی تازه ای که درگیر مبارزه برای خود است. یعنی به بیانی دیگر، «موضوعی در خود که موجودیت جتماعی دارد.» پرولتاریا، طبقه ای در جامعه ی مدنی است که طبقه ای از جامعه ی مدنی نیست.

طبقه ی کارگر به خودی خود طبقه ای است در برابر طبقه و نهادهای طبقاتی سرمایه داران، اما هنوز طبقه ای برای خود نیست، بلکه طبقه ای برای دیگران است. در اساس، برای سرمایه و در خدمت سرمایه زنجیر شده است. «درجریان مبارزه، این توده یگانه می شود . خود در طبقه ای برای خود سازمان می بخشد. منافعی که این طبقه از آن دفاع می کند به صورت منافع طبقاتی در می آید.» (مارکس، فقر فلسفه) این طبقه، طبقه ای است از جامعه ی بورژوایی که از چامعه ی بورژوایی نیست. طبقه ی عام است، استحاله ی همه ی لایه ها. از این روی نماینده ی رهایی عام و همه ی انسان هاست.

بيكاری چه پديده ای است؟

ريشه آن در كجاست؟ چه نقشی در مناسبات طبقاتی دارد؟ امكان يا اميدی برای پايان يابی آن در ميان است؟ مفهوم تئوريك بيكاری با بينش ماركسی چه ميگويد؟ بيكاری در ايران چگونه است و چه آماری دارد؟ و بسياری از اين گونه پرسشها تلاشی است در روياروی اين كتاب. كتاب پيش روي، تلاشي است پژوهشي، پيرامون شرايط طبقه كارگر در ايران و كار و بيكاری اين طبقه. شرايط اقتصادي، عملكرد حاكميت در اين 40 ساله، سهم باندهاي حكومتي در اقتصاد و سرمايه مالي و توليدي و و و رابطه سرمايهداري حاكم در ايران با سرمايه جهاني، شرايط زنان كارگر و سهم زنان در بخشهاي توليدي و خدماتي، آمار و شمار طبقه ی كارگر، زنان كارگر، شاغلين، و شمار كارگاهها و كارخانه ها و كارگران اين مراكز توليدي از سال 85 تا سال 97 ...براي ارائه كتابي پژوهشي در اين رابطه ناجار بوديم از آمار و مركز آمار و بانك مركزي بسنده كنيم. زيرا كه در ايران آمار دقيق و غير جانبدارانه اي در دست نيست و به ناچار به همين آمار موجود بسنده كرديم. بررسی بودجه دو سال اخير و سهم ارگانهاي سركوب و ايدئولوژيك حكومتي، نقش و رابطه ی دو بلوك رقيب سرمايه داري غرب و آمريكا از سويي و در سوي ديگر روسيه و نقش چين در فروبردن ايران زير آوار كالاهاي مرگ آور و بنجل. بخش ديگري از اين بررسی، نقش سپاه در اقتصاد، در قاچاق كالا و اسكله های غيرقانونی در حكومت مافيايی، نقش زونهاي آزاد اقتصادي و صنعتي... مافيای حكومتی، تخريب شيرازه و بافت توليد به سود بازار دلالي و رانت، كوله بري، دستفروشان، سهم سپاه بيت رهبري و دولت از منابع مالی و اقتصادی و استثمار، آزمون سازمانيابی سنديكايی در شركت واحد اتوبوسرانی واحد تهران، نيشكر هفت تپه، آموزگاران، شرايط كارگران و توليد و تاريخجه هپكو اراك، مجتمع بزرگ پولاد اهواز، و آمار و روز شمار همايشهاي اعتراضي، اعتصابها و خيزش ديماه 97 و آزمونها، پيشنهاد سازمانيابي بيكاران و كوله بران و دستفروشان و سرانجام بازگفت دوتجربه سازمانيابي بيكاران پروژهاي در آبادان در سال 58 و بيكاران پتروگراد و مسكو در سالهای 1906-1905 دو تجربه بزرك طبقاتي را ميرساند كه در روند پيكار و سازمانيابي شوراگرايانه بايد همانند پراتيكي انقلابي و آموزشي به آنها درنگ كرد و مورد ملاحظه قرار گيرند. اميد است كه اين تلاش، در كاربرد مبارزه طبقاتي گامي كمك رسان باشد، زيرا كه بدون آگاهي از شرايط ميدان نبرد، و عوامل دخالتگر و موثر و نيز موقعيت دشمن طبقاتی، نميتوان گامي پيروزمند برداشت. كاربرد شيوه ها و روشهاي نو و ابزارهای نو در اين مبارزه، به دريافت نو و انديشه و آگاهی انقلابی نياز دارد. اين كتاب تلاشی است در اين راستا.

بخش هایی از موضوعات کتاب:

تعریف طبقه كارگر، ساختار طبقاتي به تفكيك جمعيتی و جنسيتی، نمايي آماري از طبقه كارگردر ايران، آمار سال 1394 ، اشتغال، بيـكار، «جمعيت فعال» اقتصادی، كارگاههای صنعتی، واحدهای صنعتی با 10 تا 49 كارگر، شمار واحدها، كارگاههای زير 10 نفر، شماركارگران وكاركنان صنعت نفت ايران، شماركارگران سال 94 ، سهم اشتغال در سال 95، خدمات، شغلهای كاذب؟ مولد و نامولد؟ تير خلاص برتوليدات صنعتی وگمراه سازيهای دولت برجام، ارزان سازی نيروی كار، شرايط بانك جهاني و صندوق بين المللي پول، مناطق آزاد اقتصادی و صنعتی، مناطق آزاد اقتصادی ( (FTZs مناطق آزاد تجاری-صنعتی در ايرانFTIZ) سرمايه گذاری ها و راهكارها، حكومت رانتی، دلالان و اقتصاد مافيايی، بودجه سالانه، بودجه سال ۹۷، اقتصاد سپاهی (سپولتی = سپاهی دولتی) قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء، ارزان سازی نيروی كار، تعطيلی مراكزكار و توليد، بحران، ركود و ركود تورم، اوج گيری روند بيكار سازی، گروه صنعتی پولاد، هجوم سپاه برای بلعيدن رقبا، گروه صنعتی فولاد، شركت هپكو، نيشكرهفت تپه، سازمانيابي كارگران هفت تپه، سازمانيابي كارگران شركت اتوبوسرانی تهران و حومه، آخرين اميدها و تلاشهای باند روحانی، افزايش نرخ بيكاری و پی آمدهاي آن، برادران قاچاقچی، مناطق آزاد تجاری مناطقی براي قاچاق، نقش ايران درگسترش كشتزارهاي خشخاش در افغانستان، تخريب توليد صنعتي و زير ساختها، و رشد سرمايه داري مالي و تجاری، رابطه بين نرخ تورمو نرخ بيكاری، آوارگان كار، زنان و بيكاری، بحران فلاكت و شكاف طبقاتی، زنان كارگر، كار مولد ياغيرمولد؟ شرايط اقتصادی جامعه، عوامل تاثيرگذار برپراكندگي طبقه كارگر، طرح دولت روحانی برای هژمونی، كانونهای صنفی، مبارزه با ريشه بيكاری درگرو سازمانيابی طبقاتی، مباني سازمانيابي طبقه كارگر، پتانسيل هايی طبقاتی طبقه كارگر، سازمانيابی جنبش كارگری، كوله بری وكوله بران و ضرورت سازمانيابي، گزارشی از یک معدن ذغال سنگ، سپاه، روزشماراعتراضات کارگری مردادماه۱۳۹۶، روزشمار اعتراضات کارگری شهریور ماه۱۳۹۶، روزشماراعتراضات کارگری دی ماه۱۳۹۶، خيزش سراسري ديماه 96 ، پژواك مبارزه طبقاتی، پشتيبانی و پيوند جنبش كارگرِی، كارگران شركت حمل و نقل بين المللی خليج فارس، اعتراض انجمنهای صنفی كارگران ساختمانی به نحوه صدوركارت مهارت فنی، آزمون انقلابی خيزش جاری ديماه 96، و مروری برفراز و كاستی ها، ضرورت ترويج شوراها، شرايط جامعه، طبقه كارگر، آينده و ضرورتها، شرايط آينده، شرايط حاكم، ضرورتها، تسخيرقدرت سياسی، آينده، شرايطو پاسخگويی به ضرورتها، نگاهي براول ماه مي سال 1397 در ايران، زنان كارگر، راهكارهای علنی و مخفی، نهادغيرعلنی جنبش كارگری، تجربه کارگران پروژه ای آبادان، تجربه شورای بيكاران در سن پترزبورگ، محور خواستهای فوری بيكاران در ايران...

برای سفارش و یا دریافت فایل پی دی اف این کتاب به آدرس جهان کتاب تماس گرفته شود.

نقش باندهای حکومتی سپاه - خامنهای در اقتصاد ايران

این کتاب در 328 صفحه، در پی کنکاشی يکساله فراهم آماده، تا نقش دو جناح باندهای اصلی حکومتی، يعنی باند ولايت فقيه و باند نيروهای مسلح و سرکوب را در اقتصاد و جامعه نشان دهد.

بخشی از موضوعات کتاب: فرمان حکومتی سپاه برای سوداگری، نمونه های از کارتلهای عظيم سرمايه داری، ادامه ی واگذاریها، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرائی فرمان امام، ستاد پيگيری فرمان هشت مادهای امام.، گروه توسعه اقتصادی تدبير[تات]، قراردادهای نفتی ستاد اجرايی فرمان خمينی، شاپرک، سازمان تأمين اجتماعی نيروهای مسلح (ساتا) ، غدير ... بنياد تعاون سپاه، مؤسسۀ مالی و اعتباری انصار، بنياد مهر، بانک «مهر اقتصاد» بسيجيان، امپراتوری مالی خانواده ی صدر هاشمی نژاد ،اختلاس از بنياد شهيد بابک زنجانی، شستا، نقش باندهای حکومتی سپاه – خامنه ای در اقتصاد ايران ، سعيد مرتضوی، آستان قدس رضوی، سازمان اقتصادی رضوی، مهاب قدس، توريسم برای خريد برده جنسی در آستان قدس، فساد مالی، هولدينگ حرم عبدالعظيم سازمان اوقاف، مسجد جمکران، کميته امداد «امام»، اسکله ها، محسن رفيقدوست، سيد محمد غرضی، علی ربيعی، محمد شريعتمداری، حسين هدايتی دولابی، علی انصاری، شهرام جزايری، ريخته گرانها، قويدل ها و مالباخته گان، گروه صنعتی پولاد، شرکت هپکو، نيشکر هفت تپه، نيشکر هفت تپه، نقش باندهای حکومتی سپاه - خامنهای در اقتصاد ايران ٦ مافيای شکر در ايران، سلطه سپاه و خامنهای بر صدا و سيما ، نقش سپاه پاسداران در سوداگری مواد مخدر، سپاه و قاچاق هروئين به نيجري، قاچاق سپاه در آذربايجان ، سپاه و کشتزارهای خشخاش در افغانستان، قاچاق شيشه در جنوب شرق آسيا، نمايندگی ولی فقيه در سپاه، شبکه های اينترنتی در دست نظاميان، مجتمع رسانهای اطلس، اشغال ورزش و تمامی ورزشگاهها،اتحاديه فوتبال ايران و سپاه پاسداران.

بيشتر آمارها و گفتاوردهای اين کتاب از منابع حکومتی برگرفته شده اند و پيداست که اين گزارش تنها قله ی از اين کوه يخ را به نمايش میگذارد. آشکار است که کاستی هايی در اين گزارش نيز وجود دارند و ناشدنی بود که تمامی دارايی ها و تصاحب کنندگان هستی جامعه و دسترنج کارگران و زحمتکشان را در همه ی حوزه ها و شبکه های گوناگون اقتصادی، مالی و دلالی در يک کتاب گرد آورد. هدف اين است که برای نخستين بار گزارشی تحقيقی از سلطه جناحها بر بزرگترين بنگاه ها و مراکز اقتصادی در ايران را نشان دهيم و همزمان رقابت باندها و نيز حوزه های فرمانروايی آنان در شبکه ها و کانونهای سوداگری و استثمار را آشکار سازيم. هدف ديگر، نه افشاگری، بلکه نشان دادن گستردگی و حجم سرمايه و انباشتی است که در امپراتوریهای زير فرمان و در تصاحب دو جناح - باند حکومتی که بسان طبقه در حکومت نيز حکمرانی می کنند، نشان دهيم. حکومتی که هم خود همانند طبقه در حکومت است و هم مانند همه ی حکومتهای سرمايه داری، نمايندگی و ابزار سرکوب و سلطهی طبقه مسلط را به پيش می برد. اين فساد و تروريسم نهادينه شده حاکم، تنها نتيجه تبه انديشی خمينی نبود. تبه انديشی خمينی ايدئولوژی چنين مناسباتی بود و ضرورتی برای دوام استثمار. سخنرانی ٢۶ مرداد ماه سال ١٣۵٨ تنها پس از چهار ماه که از برپايی حکومت اسلامی می گذشت اين ضرورت را آشکار اعلام کرد. در کشاکش حمله به شوراهای کارگری، نيروهای سياسی ناپيوسته به حکومتاش، و در لشکرکشی به کردستان و حکم جهاد و گسيل ارتش و سپاه و خلخالی نقش باندهای حکومتی سپاه – خامنه ای در اقتصاد ايران برای کشتارها بود که فرمان کشتار را به پشتوانه آيه ها صادر کرد: اگر ما از اول ...قلم تمام مطبوعات را شكسته بوديم و تمام مجلات فاسد را تعطيل کرده بوديم و روساي آنها را به محاکمه کشيده بوديم و حزبهاي فاسد را ممنوع اعلام آرده بوديم و روساي آنها را به سزاي خودشان رسانده بوديم و چوبه هاي دار را در ميدان هاي بزرگ برپا آرده بوديم و مفسدين و فاسدين را درو آرده بوديم، ... اگر ما انقلابی بوديم اجازه نمي داديم اينها اظهار وجود آنند. تمام احزاب را ممنوع اعلام مي آرديم ، تمام جبهه ها را ممنوع اعلام مي آرديم، يك حزب! و آن "حزب االله، حزب مستضعفين! و من توبه مي کنم از اين اشتباهي که کردم....» خمينی در ٢٨ مرداد دو روز پس ازاين فرمان در جمع کارگزاران حکومتی، روز ٢٨ مرداد فتوای کشتار در کردستان را صادر کرد و پيروان او از آن روز تا کنون به فرمان مذهبی و سياسی وی به سود مناسبات طبقاتی پيروی کرده اند. او فرمان داد که همه جا کربلا به پا کنيد و همه روزها عاشورا باشد! و اين فرمان بحران سازی و مديريت بحران و جاری ساختن خون و در سراسر ايران برپا سازی چوبه های دار بود. خمينی در همين سخنرانی که هرگز از رسانه های رژيم به طور کامل پخش نشد، گفت که «خدعه» کرده و وعده های وی زير درخت سيب ِ نوفل لوتاشو پاريس در سال ۵٧ برای برپايی چنين حکومتی بود...

برای سفارش و یا دریافت فایل پی دی اف این کتاب به آدرس جهان امروز تماس گرفته شود.



ما را دنبال کنید

تویتر Find us on youtube Follow us on google+ Follow us on facebook CPIran_mailing address