8مارس؛ خواست تشکلهای دانشجویی از کشور های جهان: بایکوت رژیم آپارتاید جنسیتی
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

تشکلهایی چون تشکل دانشجویان پیشرو، نهاد آزادیخواهان دانشگاه تهران شمال، تشکل آزاد اندیشان جندیشاپور، اتحاد دانشجویان دانشگاه الزهرا، هاد دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان، اتحاد دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان و انجمن دانشجویان آزادیخواه دانشگاه بهشتی بیانیۀ مشترکی را امضا کردهاند.
این تشکلهای دانشجویی از تمامی دولتهای جهانی خواستهاند که جمهوری اسلامی را بهعنوان یک رژیم آپارتاید جنسیتی بایکوت کنند و تأکید کردهاند که برای فتح خاکریزهای بعدی همچون تفکیک جنسیتی (که از زمان روی کار آمدن رژیم اسلامی یک ابزار قانونی برای روبروی هم قرار دادن “زن” و “مرد” بوده و بستر بیحقوقی های متعددی برای نیمی از جامعه پهن کرده،) باید قاطعانه از مبارزات بی وقفه دانشجویان حمایت کنیم و خاکریز به خاکریز از دست حکومت خارج کنیم.
نرگس محمدی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در پیام برای مراسم اهدا پلاک و لوح یادبود در میلان ایتالیا که در تقدیر از او نصب شد، خواستار کمک جهانی برای جرمانگاری آپارتاید جنسیتی در ایران شد،
او در پیامی از زندان اوین از مصلحان جهان، نهادهای بینالمللی حقوق بشری و فمنیستی و طرفداران دموکراسی، آزادی و برابری درخواست کرد برای جرمانگاری آپارتاید جنسیتی در ایران و افغانستان، به زنانِ بهپاخاسته این دو کشور کمک کنند.
خانم محمدی در این پیام نوشته که آپارتاید جنسیتی در رژیم جمهوری اسلامی به شکلی موذیانه، فریبکارانه و گمراهکننده عمل میکند و با توسل به اصول حکومتهای دینی، فرودستی و تبعیض علیه زن را عمق میبخشد و تشدید میکند.
