پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ | 22 - 08 - 2024

Communist party of iran

یورش ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به مرکز آموزش زبان آلمانی انستیتو گوتۀ تهران

در پی حمله مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به مؤسسه آموزش زبان آلمانی (DSIT) در تهران، دولت آلمان در واکنش سفیر ایران را احضار کرد و از دولت جدید ایران خواست تا فوراً با از سرگیری کلاس‌های این مؤسسه زبان موافقت کند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای گفت: اقدامات مقامات امنیتی ایران علیه مؤسسه زبان آلمانی در تهران را محکوم می‌کنیم. هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

تبادل زبان اساس درک متقابل است. مأموران امنیتی روز گذشته سه‌شنبه ۳۰ مرداد با یورش به ساختمان‌های «مؤسسه آموزش زبان آلمانی» برگزارکننده آزمون‌های رسمی «انستیتو گوته» در ایران، این ساختمان‌ها را پلمب کردند. گزارش شده است که در زمان حمله یکی از امتحان‌های زبان آلمانی در این مؤسسه در حال برگزاری بود. پلیس مدارک و پاسپورت همه زبان‌آموزان این مؤسسه را توقیف کرد و آن‌ها و کارمندان مؤسسه را از محل ساختمان بیرون کرد. زبان‌آموزان پس از امضای برگه‌ای مبنی بر این‌که نسبت به این اقدام پلیس شکایتی ندارند، مدارکشان را پس گرفتند. پلیس سپس تابلوهای مؤسسه را پایین کشید و درب‌های ورودی آن را پلمب کرد.

این مؤسسه مدرک ب۲ زبان آلمانی را صادر می‌کند و داشتن این مدرک برای کسانی که می‌خواهند از طریق ویزای کار، به‌ویژه پرستاران به آلمان مهاجرت کنند و همچنین برای دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای آلمانی‌ زبان را دارند، ضروری است. پایگاه اینترنتی «نورنیوز» نزدیک به شورای امنیت ملی ایران، این اقدام را واکنشی به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) تفسیر کرده بود. روابط آلمان و جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته و پس از تعطیلی مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی در هامبورگ، برلین و فرانکفورت به شدت تیره شده است. تعطیلی این مراکز با واکنش تند جمهوری اسلامی روبه‌رو شده بود. در حال حاضر چند شهروند آلمانی که برخی از آن‌ها تابعیت دوگانه ایرانی ـ آلمانی دارند در ایران زندانی هستند. منتقدان تهران را متهم می‌کنند که شهروندان خارجی را به عنوان گروگان‌های سیاسی نگه می‌دارد. ایران این اتهامات را رد می‌کند و معمولاً دستگیری‌ها را به اتهامات جاسوسی مربوط می‌کند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: