چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 24 - 04 - 2024

Communist party of iran

یادداشت هیئت تحریریه بسوی سوسیالیسم


بسوی سوسیالیسم


با انتشار شماره‌ی هشتم، گاهنامه‌ی بسوی سوسیالیسم به‌عنوان نشریه‌‌­ای که مبانی نظری سیاست‌های حزب کمونیست ایران را تشریح می‌کند، وارد دوره‌ی چهارم از کار و فعالیت خود شد. آغاز به‌کار دوره‌ی جدیدِ این نشریه مهر دو تحول مهم سیاسی و تشکیلاتی را بر خود دارد. نخست این‌که تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادیِ جهانی و منطقه‌ای وارد فاز نوینی شده‌ و عمق و گستره‌ی بحران‌های ساختاری نظام سرمایه‌داری جهانی به‌شکل بارزتری پدیدار شده‌اند. جامعه‌ی ایران و کردستان نیز در یکی از پرتحول‌ترین دوران‌های حیات سیاسی خود به‌سر می‌برند. دوم اینکه، حزب کمونیست ایران و کومه‌له یکی از پرچالش‌ترین و سرنوشت‌سازترین دوره‌های حیات مبارزاتی خود را از سر می‌گذراند. در فروردین ۱۴۰۱ (برابر با آوریل ۲۰۲۲)، کنگره‌ی سیزدهم حزب کمونیست ایران و کنگره‌ی هجدهم کومه‌له ـ سازمان کردستان حزب با موفقیت برگزار شدند. این کنگره‌ها در شرایطی برگزار شدند که چند ماه قبل، گرایش راست با برگزاری کنگره جناحی «کومه­له»، از حزب کمونیست ایران و کومه‌له انشعاب کرد. از این‌رو، هم مباحثات سیاسی و تشکیلاتی در این کنگره‌‌ها بازتابی از این دو تحول مهم بودند و هم مطالب مندرج در این شماره به این مسائل اختصاص یافته‌اند، که به شرح زیر است:


در فصل یکم متن پیاده شده‌ی سخنرانی افتتاحیه‌ی صلاح مازوجی (دبیر کمیته اجرائی حزب کمونیست ایران) در کنگره‌ی سیزدهم حزب کمونیست ایران را می‌خوانید که تصویری کلی و فشرده از زمینه‌ها و فاکتورهای دخیل در تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، رقابت‌های بیناامپریالیستی و موضع کمونیستی در قبال این جنگ، مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که دگرگونی‌های جدید در صحنه‌ی سیاسی ایران را رقم زده‌اند، و نیز کشمکش‌هایی که تشکیلات حزب و کومه‌له در چند سال گذشته از سر گذرانده است را به دست می‌دهد.


فصل دوم به «بیانیه‌ی سیاسی مصوب کنگره‌ی سیزدهم حزب در مورد اوضاع جهان و خاورمیانه» اختصاص یافته که مهم‌ترین روندها و تحولات کلانِ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ژئوپلیتیکی در مقیاس جهانی را واکاوی و تحلیل کرده است. سپس این بیانیه چهار روند کلان در خاورمیانه، یعنی بلوک‌بندی‌ها و بازآرایی موازنه‌ی قدرتِ بینادولتی و مداخله‌های امپریالیستی در منطقه، دگردیسی‌های اقتصادی و ژئواکونومیکی، نقش جریان‌های اسلام سیاسی در منطقه و نیز نقش‌آفرینیِ مقاومت و مبارزه‌‌ی جنبش‌های طبقاتی و پیشرو اجتماعی و سیاسی را به اختصار تبیین و ترسیم کرده و سپس این مؤلفه‌ها را بر اوضاع‌واحوال چند کشور منطقه تطبیق و مورد بررسی قرار داده است.


در فصل سوم «بیانیه‌ی سیاسی مصوب کنگره‌ سیزدهم حزب در مورد اوضاع سیاسی ایران» آمده است که به اصلی‌ترین تضادها و تخاصمات طبقاتی در ساحت سیاسی ایران، موقعیت جنبش طبقاتی طبقه‌ی کارگر و دیگر جنبش‌های پیشرو و رادیکال اجتماعی، تشدید پیش‌شرط‌های اقتصادی و اجتماعیِ شکل‌گیری موقعیت انقلابی، موقعیت حزب و در تحلیل نهایی به وظایف و اولویت‌های حزب در دوره آتی پرداخته است.


فصل چهارم نیز شامل «سند سیاسی مصوب کنگره‌ی هجدهم کومه‌له» است که جهت‌گیری­ها، وظایف و اولویت­های کومه‌له در کردستان را تشریح کرده است. این سند با تبیین و تحلیل طبقاتی و سیاسی از گرهی‌ترین تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که جامعه‌ی کردستان را دستخوش تغییر قرار داده است، بر روی وظایف و اولویت‌های کومه‌له در قبال جنبش طبقاتی و توده‌ای کارگران و زحمتکشان در کردستان و نیز آلترناتیو کومه‌له برای رهایی مردم کردستان از ستم ملی و ضرورت همبستگی سراسری با کارگران و ستمدیدگان ایران در راستای سرنگونی انقلابی رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی، تمرکز کرده است.


در فصل پنجم، قرار مصوب کنگره‌ی سیزدهم حزب در مورد جریان انشعابی از حزب و کومه‌له را ملاحظه می‌کنید. در پیِ آن بیانیه‌ی کمیته مرکزی حزب در این رابطه آمده است که عمدتاً به فرآیند کشمکش‌ها و مؤلفه‌های سیاسی و تشکیلاتیِ دخیل در این انشعاب را بررسی و به تصویر می‌کشد.


سرانجام، فصل ششم دربرگیرنده‌ی ترجمه‌ی مقاله‌ای از برتل اولمن تحت عنوان «هشت گام در روش دیالکتیک مارکس» است که بر ضرورت‌ به‌کارگیری روش دیالکتیکی مارکس برای فهم و شناخت پیچیدگی‌های نظام سرمایه‌داری تأکید دارد. این مقاله به‌ویژه‌ برای نیروهای انقلابی و سوسیالیست که بنا دارند از رهگذر مبارزه‌ی طبقاتی به فراسوی نظام سرمایه‌داری گام بردارند، بسیار آموزنده و مؤثر است.


***


در اولین پلنوم کمیته مرکزی منتخب کنگره­ی سیزدهم حزب کمونیست ایران: نصرت تیمورزاده، حمید سعیدیان، صلاح مازوجی و عباس منصوران به‌عنوان هیئت تحریریه نشریه‌ی بسوی سوسیالیسم تعیین شدند. بدیهی است که علاوه بر اعضای هیئت تحریریه دیگر اعضای حزب هم می­توانند برای این نشریه بنویسند و با آن همکاری کنند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: