سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ | 18 - 06 - 2024

Communist party of iran

گسترش قحطی در باریکه غزه بدون چشم انداز صلح

در حالی که نزدیک به هفت ماه از نسل کشی و جنگ ویرانگر دولت نژادپرست اسرائیل در نوار غزه،  و کشتار بیش از ۳۴ هزار نفر می گذرد، قحطی و گرسنگی سراسر شمال این باریکه را فرا گرفته و این فاجعه به سمت جنوب در حال گسترش است. این اوضاع فاجعه زیر آتش بمباران ها در حالی به وقوع می پیوندد که مذاکره بین هیئت هایی از دولت اسرائیل و سازمان ارتجاعی حماس به میانجگری قطر، امریکا و مصر در قاهره بر سر آتش بس چهل روزه و آزادی گروگانها در جریان است و هنوز هیچ چشم انداز روشنی برای پایان قطعی این نسل کشی وجود ندارد.  امروز در حالی که دولتهای آمریکا، و هم پیمانان اروپایی آن در ناتو با حمایت از سیاستهای نژادپرستانه نتانیاهو، همچنان دست او را در جنایت جنگی و تحمیل قحطی و گرسنگی به مردم غزه باز گذاشتەاند،  در داخل مرزهای خود با موجی از خشم و اعتراض روبرو شده اند.

جنبش تودەای در همبستگی و در دفاع از آزادی فلسطین با خواست پایان فوری جنگ، قطع فوری بمباران ها و ارسال فوری کمک های انسانی به نوارغزه ادامه دارد. در ایالات متحده آمریکا از ۱۸ آوریل، بیش از یک هزار دانشجو و اعضای هیأت علمی، در جریان اعتراضات به نسل کشی دولت اسرائیل در دانشگاههای این کشور دستگیر شده اند. در ۳۰ آوریل، پلیس با تجهیزات ضد شورش کمپ های دانشجویان ضد جنگ در کلمبیا و سیتی کالج نیویورک را مورد یورش قرار داد و نزدیک به سیصد معترض را دستگیر کرد. صحنه های زیادی از تهاجم وحشیانه پلیس به دانشجویان معترض و ضرب و شتم آنان در رسانه های اجتماعی منتشر شده اند. علیرغم سرکوب شدید پلیس و موج دستگیری ها، دانشجویان معترض کمپ های جدیدی به نشانه همبستگی با مردم فلسطین در غزه و در اعتراض با نسل کشی دولت اسرائیل بر پا کرده اند. دانشجویان معترض به نسل کشی در غزه خواهان آن هستند که مدیریت دانشگاهها به همکاری های خود با دولت اسرائیل و پروژه های نظامی آن برای کسب سود پایان دهند.

در شب های اخیر در حالی که گروهی از فالانژیست های طرفدار دولت اسرائیل در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس  به کمپ های دانشجویان حمله کردند، بمب های آتش زا به داخل کمپ دانشجویان پرتاب کردند و آنان را به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار دادند، ماموران امنیتی و پلیس که در محل حضور داشتند به مدت یک ساعت و نیم از مداخله خودداری کردند. تاکنون چند اتحادیه کارگری از جمله کارگران متحد خودرو، کارگران متحد الکتریکال، رادیو و ماشین‌آلات آمریکا  و اتحادیه کارگران پست آمریکا که خواهان آتش بس و پایان جنگ علیه مردم فلسطین در غزه هستند از اعتراضات دانشجویان حمایت کرده اند. این تلاش ها نشان می دهد که بخشی از جنبش کارگری آمریکا ضرورت سیاسی همبستگی با مردم فلسطین را تشخیص داده است. اما سلاح قدرتمند جنبش کارگری اعتصاب است و کارگران با قدرت اعتصاب خود می توانند دولت بایدن برای پایان دادن به نسل کشی در غزه تحت فشار قرار دهند و به جنبش همبستگی دانشجویان با مردم ستمدیده فلسطین نیرو و توان تازه ای ببخشند.


این موج از نسل کشی دولت اسرائیل و تحمیل قحطی و گرسنگی به یک ملت و ابعاد فاجعه بار آن در دوره جدیدی به حرکت درآمده است. در دورەای که نقش رهبری آمریکا بر جهان و به تبع آن بر منطقه خاورمیانه رو به افول گذاشته و جهان چند قطبی هنوز تثبیت نشده است. واقعیت این است که در طی دو، سه دهه گذشته اوضاع جهان و مناسبات قدرتهای سرمایەداری در سطح منطقه خاورمیانه و جهان بشدت تغییر کرده است. بعد از پایان جنگ سرد و فروپاشی کشورهای بلوک شرق که همراه بود با افول قدرت اقتصادی امریکا در رأس بلوک پیروز، امریکا که نمی توانست بیش از این با تکیه برتری قدرت اقتصادی اش هژمونی خود را بر جهان حفظ کند، تلاش کرد با تکیه بر قدر قدرتی نظامی و میلیتاریسم رهبری خود را بر جهان بعد از جنگ سرد تأمین کند. جنگ خلیج، لشکر کشی به افغانستان و عراق، مداخله گری نظامی در لیبی و سوریه عرصەهای مختلف این قدرت نمایی نظامی بودند.

امریکا در تمام این جنگ ها شکست خورد. علاوه بر این شکست ها خیزش های تودەای در خاورمیانه از جمله در مصر و تونس و … نیز نشان دادند که دولت امریکا نمی تواند با تکیه بر قدرقدرتی نظامی، هیچ کدام از حکومت ها و دیکتاتورهای متحد خود در این منطقه را از خطر سرنگونی نجات دهد.  این مجموعه تحولات نیز بیش از پیش نقش هژمونیک امریکا در خاورمیانه را به زیر سئوال برد. با تضعیف موقعیت امریکا در خاورمیانه متحدین سنتی آن در این منطقه تلاش کرده‌اند از دوره کنونی و رقابت هایی که بین آمریکا و متحدین اروپایی آن، از یک سو و قدرت هایی مانند چین و روسیه از سوی دیگر در جریان است بیشترین بهره را ببرند و در مقایسه با گذشته استقلال بیشتری از خود نشان می‌دهند.

در این دوره گذار و با توجه به افول قدرت رهبری آمریکا در جهان و منطقه، دولت نژاد پرست اسرائیل تنها متحد استراتژیک و قابل اتکای ایالات متحده در منطقه خاورمیانه با به راه انداختن این موج تازه از نسل کشی در غزه ابتکار عمل را در دست گرفته و به رغم آنکه آمریکا و متحدین اروپایی آن در ناتو تداوم و گسترش این جنگ در خاورمیانه را در راستای منافع خود نمی دانند، اما عملا از سیاستهای نژادپرستانه دولت دست راستی نتانیاهو پیروی کرده و در این نسل کشی آشکار شریک هستند. 

 در این شرایط جنبش همبستگی جهانی با مردم فلسطین و علیه نسل کشی دولت اسرائیل و به ویژه جنبش رادیکال دانشجویی در ایلات متحده امریکا و سرایت آن به برخی دیگر از کشورهای جهان، حمایت شماری از اتحادیه های کارگری از این جنبش تغییر توازن قوا به نفع مبارزه حق طلبانه و آزادیبخش کارگران و ملت ستمدیده فلسطین و دور زدن برتری قدرت نظامی دولت اسرائیل را در چشم انداز قرار داده است. کارگران و مردم ستمدیده فلسطین برای عبور از این اوضاع فاجعه بار راهی جز اتحاد و همبستگی با کارگران و نیروهای آزادیخواه و جریان های پیشرو در اسرائیل و تحکیم همبستگی با نیروهای آزادیخواه و برابری طلب در سطح جهان، جهت مبارزه بر علیه رژیم نژادپرست اسرائیل و طرد جریان های مرتجع اسلامی پیش رو ندارند.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: