گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، در مورد درخواست (فرانت لاین دیفندرز)
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲

فرانت لاین دیفندرز، در نامهای اختصاصی بە سازمان ملل و دیگر نهادهای سیاسی و حقوق بشری، نسبت به اتهامات واردهی جدید به محمد حبیبی، فعال صنفی و حقوق بشری، معترض و خواهان انجام اقدامات فوری در خصوص این فعال صنفی شده است. در بخشهایی از این نامه آمده است:
اسفند ماه ۱٤۰۱ ، تظاهرات مسالمتآمیزی علیه مسمومیتهای زنجیرهای دانشآموزان دختر در سراسر کشور آغاز شد. اعتقاد بر این است که این مسمومیتها به منظور تلافی علیه زنان و دختران برای دفاع از حقوق خود در مقابله با قوانین تبعیضآمیز حجاب در ایران، با شرکت در تظاهرات #زنزندگیآزادی بوده است. نیز بدلیل شرکت در تظاهرات مسالمتآمیز علیه مسمومیتسازی مدارس، بسیاری از معلمان، اساتید دانشگاه، مدافعان حقوق زنان، دانشجویان، و فعالان صنفی و سندیکایی، هدف نیروهای امنیتی قرار گرفتند.
محمد حبیبی، مدافع حقوق بشر، و سخنگوی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران است. محمد حبیبی، در ۱٦ فروردین ۱٤۰۲، پس از انتشار پستهایی در اعتراض به مسمومیتهای زنجیرهای دانشآموزان در ایران، در شبکه ایکس، که قبلاً با نام توییتر شناخته میشد، با ضرب و شتم بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب شهریار به (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی) متهم شد. لازم به ذکر است که قاضی پرونده اعلام نموده بود که مستندات موجود بر علیه محمد حبیبی، برای این اتهام متناسب با اتهام (تبلیغ علیه نظام) میباشد. متعاقباً، این فعال صنفی علیه ماموران امنیتی شکایت کرد، و در گزارشی کاملا کذب، مأموران امنیتی اعلام کردند که حبیبی در حین دستگیری، قصد فرار از خودروی ماموران امنیتی را داشته است، و شکایت آقای حبیبی بدون بررسی و انجام مراحل قانونی رد شد و برای ضابطان امنیتی، که در ضرب و شتم حبیبی نقش داشتند، عدم تعقیب صادر گردید. این فعال صنفی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۲ پس از ٤۷ روز بازداشت، با وثیقهی یک میلیارد ریال، تا زمان دادگاهی بهصورت موقت آزاد شد. نیز در جلسهی اخیر دادگاهی آقای حبیبی در روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱٤۰۲، در اقدامی غیرقانونی دیگر، بدون هیچ اطلاع قبلی به ایشان و یا وکیل، قاضی پروندهی ایشان عوض شده بود و بنا بر گزارش اولیه نهادهای امنیتی، با همان اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی) دادگاهی شد.
محمد حبیبی از سال ۱۳۹٦ تاکنون چندین بار بهدلیل فعالیتهای صنفی و حقوق بشری بازداشت و محکوم شده است. حبیبی در مرداد ۱۳۹۷، از سوی شعبه ۲٦ دادگاه انقلاب تهران، بدلیل مشارکت مسالمتآمیز در فعالیتهای صنفی و کارگری، با اتهامات (تبانی علیه امنیت ملی)، (تبلیغ علیه نظام) و (اخلال در نظم عمومی) به هفتسالونیم حبس تعزیری محکوم شد. و در آبان ماه ۱۳۹۹ پس از گذراندن ۳۰ ماه از دوران محکومیت خود، با تخفیف مجازات، از ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ آزاد شد. مجددا اردیبهشت ۱٤۰۱، یک روز پیش از اول ماه می و روز معلم در ایران، حبیبی به همراه تعدادی دیگر از فعالان حقوق معلمان، از جمله جعفر ابراهیمی و رسول بداقی با خشونت فیزیکی بازداشت شدند.
فرانت لاین دیفندرز، نسبت به اتهامات جدید علیه محمد حبیبی، و خشونت فیزیکی وارد شده به ایشان، نگران بوده و از مقامات ایرانی میخواهد:
- رفع فوری و بیقید و شرط همه اتهامات نسبت داده شده به محمد حبیبی
- انجام تحقیقات، اعلام نتایج و پاسخگویی بیطرفانه مسئولین در مورد اتهامات وارده، و خشونت فیزیکی به، محمد حبیبی.
- توقف سرکوب فعالان حقوق بشر در ایران، تضمین فراهم آوردن فضایی برای انجام فعالیتهای حقوق بشری عاری از خشونت، تهدید، ارعاب، زندان و رفع هرگونه محدودیت از جمله آزار و اذیت قضای
