سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 23 - 04 - 2024

Communist party of iran

گزارش برگزاری پلنوم ششم کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران (قسمت پنجم )

پلنوم ششم کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران منتخب کنگره سیزدهم  که در روزهای شنبه و یکشنبه ۵ و ۶ اسفند ۱۴۰۲  برگزار شد، بخشی از مباحث سیاسی خود را به اهمیت استراتژیک سازمانیابی جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی و شکل دادن به رهبری سیاسی سراسری اختصاص داد و سپس با وارد شدن به مبحث مربوط به تدارک برگزاری کنگره چهاردهم حزب و بررسی گزارش های تشکیلاتی و تقسیم کار و آرایش کمیته مرکزی، بعد از دو روز جلسات فشرده به کار خود پایان داد.
پلنوم تأکید کرد که حلقە اصلی در پیشبرد استراتژی سوسیالیستی، سازمانیابی طبقه کارگر و انسجام یافتن گرایش سوسیالیستی درون این طبقه است. همانطور که قبلا اشاره شد طبقه کارگر ایران برای سازمانیابی صفوف خود و برای کسب آمادگی جهت انجام رسالتی که بر دوش دارد موانع بزرگی سر راه دارد، اما در همانحال ظرفیت های عظیمی را هم برای غلبه بر این موانع در درون خود گرد آورده است. جنبش کارگری ایران یکی از پر جنب و جوش ترین و یکی از پر اعتصاب و اعتراض ترین جنبش های کارگری جهان است. اعتراض و اعتصاب کارگری موثرترین مکانیسم و بستر عینی مناسبی برای سازمانیابی طبقه کارگر است. بنابراین دامن زدن به اعتصابات و اعتراضات کارگری اهمیت دراز مدت و راهبردی  دارد. یکی از  راه های مؤثر دامن زدن به اعتراضات کارگری یاری رساندن به پیروزی و موفقیت اعتراضات کارگری است، بنابراین لازم است برای به موفقیت رساندن هر تک اعتصاب و اعتراض کارگری نیرو اختصاص داد. بدون تردید اعتصابات کارگری در کارخانه ها و مجتمع های بزرگی مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد اهواز، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و … بدون ایفای نقش کمیتەهای کارخانه، کمیتەهای اعتصاب و یا بدون تکیه فعالان و پیشروان کارگری بر مجامع عمومی کارگری و دخالت دادن توده کارگران در سرنوشت این اعتراضات ممکن نیست. این کمیتەهای کارخانه، کمیتەهای اعتصاب و مجامع عمومی می توانند جوانەهای شوراهای کارگری در آینده باشند. سیاست محوری حزب باید تقویت این روند و کمک به سازمانیابی جنبش کارگری با رویکرد شورایی باشد.
در راستای پیشبرد استراتژی سوسیالیستی و با توجه به جایگاهی که زنان در تحولات سیاسی و اجتماعی دارند جنبش رهایی زن لازم است پایگاه اجتماعی خود را در میان توده میلیونی زنان کارگر و زحمتکش عمق و گسترش داده و سازمانیافته تر به میدان نبرد بیاید. حضور برجسته زنان در جنبش اعتراضی بازنشستگان و معلمان به عنوان بخشی از جنبش کارگری و در جنبش دانشجویی و نقش آنان در سازمان سراسری و رهبری این جنبش ها ظرفیت های جنبش زنان در امر سازمانیابی و رهبری را هم نشان داده است. جنبش رهایی زنان می تواند در محلات فقیرنشین حاشیه شهرها نیز با سازماندهی زنان کارکن و زحمتکش این محلات در انجمن ها و شوراهای زنان بخشی دیگر از نیروی عظیم خود را به میدان آورد. جنبش رهایی زنان لازم است این بخش از نیروی کار را با نیروی سازمانیافتەتر طبقه کارگر در کارخانەها و مراکز صنعتی، با اعتراضات بازنشستگان و معلمان و دیگر جنبش های اعتراضی پیشرو در جامعه همراه کند. برای تضمین پیشروی جنبش رهایی زن، به میدان آوردن توده میلیونی زنان کارگر و زحمتکش ضروری است. جنبش دانشجویی در یک دهه و نیم گذشته و به ویژه در یک سال و نیم اخیر ظرفیت های برجستەای در زمینه سازمانیابی و همبستگی با دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی از خود بروز داده است. جنبش انقلابی کردستان تاریخا و اینبار با حضور پررنگ خود در جنبش انقلابی سراسری به چشم و چراغ مردم ایران تبدیل شد و بار دیگر نشان داد که یک پای اصلی هر تحول سیاسی و انقلابی در ایران است. این جنبش پتانسیل این را دارد که نیروی محرکه خود را سازمانیافته تر به میدان آورد. برای پیشروی جنبش انقلابی، این جویبارها باید به هم بپیوندند. گسترش و تحکیم پیوند این جنبش های پیشرو اجتماعی می تواند زمینه ساز تدارک اعتصابات سیاسی تودەای در سراسر ایران باشد. اعتصاباتی که توأم با راهپیمایی های خیابانی و تجمع های اعتراضی قادر هستند دستگاه سیاسی، اداری و اقتصادی رژیم جمهوری اسلامی را فلج کنند. اعتصابات سیاسی تودەای که اعتصابات کارگری ستون فقرات آن را تشکیل دهد، می توانند انسجام صفوف نیروهای مسلح و سپاه پاسداران را در هم کوبد، شکاف درون صفوف این نیروها را عمیق تر کرده و قدرت سرکوب آن را زمینگیر کند و زمینەهای سازمانیابی قیام و سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی فراهم آورد. 
برای پیشروی جنبش انقلابی جاری و در راستای تلاش برای ایجاد بدیل سوسیالیستی، عنصر رهبری سیاسی سراسری اهمیت عملی پیدا کرده است. آنچه روشن است جنبش انقلابی ژینا آگاهی به ضرورت سازمانیابی و شکل دادن به رهبری سیاسی را در جنبش کارگری و تمام جنبش های اجتماعی تقویت کرده است.

در همین دوره اخیر بیانیه دەها تشکل کارگری و دانشجویی و کانون نویسندگان ایران در محکومیت مجازات اعدام،  بیانیەهایی که در محکومیت نسل کشی دولت اسرائیل در غزه منتشر شده اند، بیانیەهای شورای هماهنگی تشکل های معلمان در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۳ و نمایش انتخابات، همه اینها تلاش هایی در راستای شکل دادن به عنصر رهبری سراسری است. این تلاش ها را باید ارج نهاد و تقویت کرد.
شکل گیری آلترناتیو سوسیالیستی از مسیر فوق می گذرد. جنبش کمونیستی متحزب و سازمانیافته و حزب کمونیست ایران به طور مشخص از مسیر پاسخگویی به نیاز این جنبش های واقعی در جامعه می تواند با جنبش چپ اجتماعی تلاقی پیدا کنند. این جنبش چپ اجتماعی در جامعه  جنبش ما است، پایه اجتماعی آلترناتیو سوسیالیستی است. احزاب و سازمانهای موجود در جنبش چپ و کمونیستی ایران رابطه سیاسی و معنوی عمیقی با چپ اجتماعی درون جامعه دارند، بنابراین نباید تصور کنند که در تبعید هستند. مکانیسم عمیق تر کردن پیوند نیروهای متحزب جنبش کمونیستی با این چپ اجتماعی،  دادن پاسخ های مشترک به معضلات پیش روی جنبش های واقعی در درون جامعه است. از این مسیر باید تلاش کرد پیوندهای سیاسی و معنوی موجود به یک رابطه زنده و ارگانیک تبدیل گردند.
نشست کمیته مرکزی حزب بعد از تصویب کلیات گزارش سیاسی که به طور مکتوب در اختیار پلنوم قرار گرفته بود و تأکید بر تکمیل و تدقیق آن نظر به مباحثی که در پلنوم مطرح گردید، وارد مبحث مربوط به تدارک برگزاری کنگره چهاردهم حزب شد و ضمن تأکید بر برگزاری کنگره در تابستان سال جاری، یک کمیسیون هفت نفره از اعضای کمیته مرکزی حزب را برای تدارک سیاسی و تشکیلاتی کنگره انتخاب کرد. در بخش گزارش های تشکیلاتی کمیته تشکیلات شهرها، کمیته رهبری کومەله (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)، کمیته تشکیلات خارج از کشور، شورای تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله، کمیته اداره سایت ها و شبکه های اجتماعی حزب، هیئت نمایندگی حزب در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست، نشریه جهان امروز، کمیته روابط بین المللی، کمیسیون مالی، کمیسیون آموزش و کمیته اجرائی حزب  را استماع و مورد نقد و بررسی قرار داد. پلنوم کمیته مرکزی در ادامه ارگانهای مختلف فعالیت حزب را تقویت و تجدید سازمان کرد.

پلنوم ششم کمیته مرکزی منتخب کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران در بخش پایانی کار خود، به منظور هدایت فعالیت های سیاسی و تشکیلاتی حزب در فاصله دو پلنوم، از میان اعضای کمیته مرکزی حزب که در لیست کاندیداها قرار گرفته بودند، یازده نفر از رفقا: هلمت احمدیان، رئوف پرستار، نصرت تیمورزاده، شمسی خرمی، ناصر زمانی، حسن شمسی، رحیم عزیزپور، آرام فرج اللهی، صلاح مازوجی، جلال محمد نژاد و صدیقه محمدی را به عنوان اعضای کمیته اجرائی حزب انتخاب کرد.

کمیته اجرائی حزب کمونیست ایران
اسفند ۱۴۰۲
مارس ۲۰۲۴
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: