جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ | 24 - 05 - 2024

Communist party of iran

گزارش اشتغال و بیکاری سال ۱۴۰۲:نرخ بیکاری 8،1در صد و ۱۵ درصد زنان بیکار بوده‌اند

مرکز آمار مدعی شده نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ برابر ۸/۱ درصد بوده است. با این‌که مرکز آمار به روال سنوات گذشته در تعریف؛ محصلان، کارآموزان و حتی سربازان وظیفه را در گروه شاغلان طبقه بندی می‌کند، بازهم نرخ بیکاری در هشت استان کشور بالای ۱۰ درصد است.
مرکز آمار چکیده طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد بر اساس این گزارش جمعیت کشور در سن کار (۱۵ سال به بالا) در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۴ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲۶ میلیون و ۶۳۸ هزار نفر شاغل بودند.
نرخ مشارکت اقتصادی که شامل افراد شاغل بالای ۱۵ سال و افراد جویای کار نسبت به کل جمعیت شاغل است، در این گزارش ۴۱/۳ درصد ثبت شده است. نرخ بیکاری با تعریف شاغل و بیکار رابطه مستقیمی دارد. بر اساس یافته‌های این طرح نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ در کل کشور برابر ۸/۱ درصد بوده است.
در محاسبات این گزارش به روال سایر گزارش‌های مشابه، تمامی پرسنل نیروهای مسلح شامل نفرات کادر و سربازان وظیفه، افرادی که بدون دریافت حقوق برای اعضای خانواده کار کردند (تحت عنوان کارکن فامیلی بدون مزد) کارآموزان در موسسات کارآموزی و محصلینی که در هفته مرجع آمارگیری کار کردند، شاغل به حساب آمدند.
با وجود این تعریف فراگیر از فرد شاغل، نرخ بیکاری در هشت استان کشور بالای ۱۰ درصد بوده است. نرخ بیکاری استان‌های سیستان و بلوچستان ۱۲/۴، کرمانشاه ۱۲/۳، لرستان ۱۱/۹، هرمزگان ۱۱/۴، خوزستان ۱۱، چهارمحال و بختیاری و کردستان ۱۰/۷ و اردبیل ۱۰/۲ درصد در سال ۱۴۵۰۲ ثبت شده است.
نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۶۸/۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کل کشور ۱۴/۲ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۲۰ میلیون و۵۸۳ هزار و ۱۴۵ مرد شاغل بودند. با این حساب نرخ اشتغال مردان ۶۳/۹ درصد بوده است. در مقابل تنها ۳ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۳۶ زن شاغل بودند که بیانگر نرخ اشتغال ۱۲/۱ درصدی زنان است.
گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۸۲ مرد بیکار بودند که نشان دهنده نرخ بیکاری ۶/۶ درصدی مردان است. در مقابل زنان با ۶۸۹ هزار و ۷۳۷ نفر بیکار نرخ بیکاری ۱۵ درصدی داشته‌اند.
با این‌که نرخ بیکاری کل کشور ۸/۱ درصد گزارش شده، اما جزئیات طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد نرخ بیکاری جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۲۱/۲ درصد بوده است. حدود یک میلیون و ۵۰۱ هزار نفر در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بیکار بودند که نشان‌دهنده نرخ بیکاری ۱۵/۲ درصدی در این گروه سنی است.
در گروه جمعیت فارغ‌التحصیل آموزش عالی، نتایج این گزارش نشان می‌دهد ۴۱۱ هزار و ۶۰۸ نفر مرد و ۴۷۵ هزار و ۴۵۳ نفر زن بیکار بودند. نرخ بیکاری زنان در این گروه ۲۰/۳، نرخ بیکاری مردان در این گروه ۷/۹ و نرخ بیکاری کل جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی ۱۱/۸ درصد ثبت شده است.
سهم جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیکار که فارغ التحصیل آموزش عالی بودند از کل جمعیت بیکار کشور ۴۱/۳ درصد و سهم همین گروه از کل شاغلان ۲۷/۱ درصد بوده است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: