سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ | 15 - 10 - 2024

Communist party of iran

گزارشی از حزب کمونیست اسرائیل

حزب کمونیست اسرائیل و حزب خلق فلسطین کنفرانس بین المللی آنلاین احزاب کمونیست علیه جنگ غزه و لبنان برگزار کردند. تنها از طریق ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، صلح و ثبات در منطقه برقرار خواهد شد. اکنون جنگ غزه و لبنان را متوقف کنید!» – اعلام حزب کمونیست اسرائیل (CPI) و حزب مردم فلسطین (PPP).

بیش از ۱۰۰ شرکت کننده از سراسر جهان در این نشست آنلاین که در ۹ اکتبر به ابتکار حزب کمونیست اسرائیل (PKI) و حزب مردم فلسطین (PPP) برگزار شد، شرکت کردند. در این نشست که با مدیریت عادل عامر (PKI) و بسام الصالحی (حزب خلق فلسطین) برگزار شد، شرکت کننده گان در مورد وضعیت سیاسی کشور و منطقه در بحبوحه جنگ جاری در غزه و لبنان گفتگو کردند. نمایندگان احزاب کمونیست و چپ از بیش از ۲۰ کشور به رهبران حزب کمونیست محلی پیوستند.

عادل عامر، دبیرکل حزب کمونیست پاکستان در سخنرانی خود تاکید کرد که کمونیست ها در اسرائیل از روز اول با جنگ مخالفت کردند و خواستار خروج غیر نظامیان دو طرف از چرخه خشونت شدند. حزب کمونیست اولین حزب در اسرائیل بود که تظاهرات ضد جنگ را سازماندهی کرد و مبارزه مشترک اعراب و یهودیان برای صلح را رهبری کرد. به همین دلیل است که او به هدف مقامات اسرائیلی تبدیل شد که سعی کردند با دستگیری، تهدید، بستن سالن ها و یورش پلیس به دفاتر حزب، اعتراضات را سرکوب کنند.

به گفته عامر، این اقدامات فاشیستی PKI را که همراه با متحدانش ائتلاف مشارکت صلح را برای پایان دادن به جنگ تأسیس کردند، متوقف نکرد. مشارکت صلح تاکید می کند که تنها راه حل توافق سیاسی، توقف درگیری ها و آزادی گروگان ها و زندانیان است.

عامر همچنین خاطرنشان کرد که خشونتی که اسرائیل در نوار غزه و لبنان به کار می‌برد از زمان نکبت بی‌سابقه است و نسبت به تلاش‌های اسرائیل برای بیرون راندن مردم از شمال نوار غزه برای تدارک برای تسلط نهایی این سرزمین هشدار داد. وی همچنین به مخالفت با احزاب اپوزیسیون صهیونیستی، شرکای دولت در جنگ و اشغالگری پرداخت. به گفته عامر، مسئله فلسطین راه حل نظامی ندارد و برای پایان دادن به جنگ باید مبارزه داخلی و بین المللی تقویت شود.

بسام الصالحی، دبیرکل حزب مردم فلسطین در سخنرانی خود گفت که تلاش ها برای دستیابی به آتش بس تاکنون به دلیل امتناع اسرائیل شکست خورده است. به گفته وی، اسرائیل خواهان ادامه جنگ و گسترش آن برای دستیابی به تغییرات جمعیتی و سرزمینی در منطقه است. بر این اساس، اسرائیل به دنبال ایجاد تغییرات عمده جمعیتی در نوار غزه و کرانه باختری، ایجاد حاکمیت مستقیم اسرائیل در بخش‌هایی از نوار غزه و جلوگیری از هر گونه امکان ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در آینده است. اسرائیل برای این کار از رنج شهروندان فلسطینی در غزه به عنوان ابزاری برای تحمیل اراده خود استفاده می کند.

صالحی همچنین گفت که آمریکا یک شریک کلیدی در تلاش‌های اسرائیل است. به گفته وی، اینکه آمریکا نمی تواند اسرائیل را مجبور به توقف آتش کند، درست نیست. آمریکا در عمل علاقه ای به آتش بس ندارد و به تسلیح و حمایت از اسرائیل ادامه می دهد. هدف از گسترش جنگ به لبنان این بود که اسرائیل بتواند حزب الله را نابود کند و به نیروی هژمونیک در آن کشور تبدیل شود.

صالحی با وجود کشتار غزه تاکید کرد که مبارزه مردم فلسطین علیه اسرائیل به عنوان یک کشور نیست، بلکه علیه صهیونیسم و ​​استعمار است. به گفته وی، از ابتدای جنگ، حزب خلق فلسطین با همکاری حزب کمونیست خلق فلسطین برای ارائه موضع واحد و همکاری مشترک به نفع مردم فلسطین تلاش کرده است. صالحی علاوه بر تقویت جنبش همبستگی جهانی برای آتش بس، از نیروهای مترقی جهان خواست تا برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی تلاش کنند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: