جمعه ۱۴ فروردین ۱۴۰۵ | 03 - 04 - 2026

Communist party of iran

گزارشی از جان باختن سی هزار(۳۰٠٠٠ ) نفر در اثر آلودگی هوا در سال گذشته (١٤٠٢ )

سمیه رفیعی، رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد که در سال گذشته، ۳۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا تنها در بخش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه شهروند، ۳۰ هزار نفر در سال گذشته در اثر آلودگی هوا جان باختند.


سمیه رفیعی، رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تنها در بخش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از ۲٤ هزار نفر در سال ۱٤۰۱ به ۳۰ هزار نفر در سال ۱٤۰۲ افزایش یافته است، گفت: « افزایش این آمار خود نشان دهنده اجرای نادرست و ناقص قانون هوای پاک در کشور است. خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال ۱٤۰۲ بالغ بر ۵۹۷ هزارمیلیارد تومان (همت ) بوده است که این میزان زنگ خطری برای مسئولان مربوطه به خصوص سازمان‌های متولی حفاظت از محیط زیست و سلامت در کشور است.»


در ایران، حق شهروندان برای برخورداری از هوای پاک به دلیل آلودگی شدید هوا، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران، به‌طور مداوم نقض می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، غلظت آلاینده‌ها به‌طور مکرر از حد مجاز عبور کرده و مشکلات جدی بهداشتی مانند بیماری‌های تنفسی و قلبی را برای مردم به همراه داشته است. کمبود اقدامات موثر از سوی دولت برای کاهش آلاینده‌ها و مدیریت بحران، نقض آشکار حقوق شهروندان در زمینه سلامت و محیط زیست سالم محسوب می‌شود.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: