جمعه ۱۴ فروردین ۱۴۰۵ | 03 - 04 - 2026

Communist party of iran

گزارشی از اخراج و بلاتکلیفی هفده (١۷) کارگر نگهبان شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان

هفده (۱۷) کارگر نگهبان شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان که پیشتر از محل کار خود اخراج شده بودند، با وجود طرح شکایت در اداره کار و دریافت حکم بازگشت به کار، پس از گذشت ۱۱ ماه همچنان بلاتکلیف‌ هستند. براساس این گزارش، ۱۷ کارگر نگهبان شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان که از اول آذرماه سال ۱٤۰۲ به تصمیم ناگهانی کارفرما اخراج شده‌اند، با وجود ارائه شکایت به اداره کار و دریافت حکم بازگشت به کار، پس از گذشت ۱۱ ماه همچنان در وضعیت بلاتکلیف قرار دارند.


یک منبع کارگری در این خصوص اظهار داشت: « کارفرمای شرکت تعاونی مسکن کارکنان علوم پزشکی زنجان به بهانه کاهش نیاز و واگذاری وظایف به پیمانکار، این کارگران نگهبان و دائمی را تعدیل کرده است. کارگران مجبور به طرح شکایت در اداره کار زنجان برای بازگشت به کار شدند.» او درباره نتایج شکایت توضیح داد که اداره کار در دو نوبت، به تاریخ‌های ۲۱ اسفند ۱٤۰۲ و ۲۱ تیر ماه سال جاری، حکم بازگشت به کار برای کارگران صادر کرده است؛ اما کارفرما همچنان از اجرای این حکم سر باز می‌زند و اجازه بازگشت به کار را به آن‌ها نمی‌دهد.


وی با اشاره به سوابق ۲۰ تا ۲۳ ساله خود و همکارانش، به مطالبات معوقه کارگران از جمله سنوات پایان کار، حق مرخصی‌ها و سایر مزایای پرداخت‌نشده اشاره کرد و افزود که به‌واسطه ۱۱ ماه بیکاری و عدم دریافت حقوق، کارگران به‌جز ۱۱ ماه حقوق معوق، مطالبه عیدی یک سال نیز دارند. این کارگر همچنین به مشکلات بیمه‌ای اشاره کرد و گفت:« از آذرماه سال ۱۴۰۲ نه‌تنها حقوق بلکه بیمه کارگران نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده و دفترچه‌های درمانی آن‌ها و خانواده‌هایشان اعتبار خود را از دست داده است. از سال ۱۳۹۰ تاکنون این کارگران بدون قرارداد رسمی مشغول به کار بوده‌اند و طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار، در مشاغل با ماهیت مستمر که مدتی در قرارداد ذکر نشده، قرارداد به‌صورت دائمی تلقی می‌شود و کارفرما مجاز به اخراج آن‌ها نیست. پس از ۱۱ ماه بی‌پولی به‌دلیل اخراج اجباری کارفرما، بیمه بیکاری نیز به‌دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما برقرار نشده است و کارگران نگران تداوم این وضعیت هستند.»

اشتراک در شبکه های اجتماعی: