یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 28 - 04 - 2024

Communist party of iran

گرسنگی مزمن ۷۸۳ میلیون نفر در جهان، تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان

گزارش جدید شاخص ضایعات غذایی برنامه محیط زیست سازمان ملل که روز چهارشنبه ۲۷ مارس منتشر شد، تصریح می‌کند که به دلیل هدر رفتن حدود یک پنجم مواد غذایی، فقیرترین جمعیتهای جهان دسترسی کمتری به غذا دارند.
بنا بر گزارش جدید سازمان ملل متحد، در حال حاضر در سراسر جهان ۷۸۳ میلیون نفر با گرسنگی مزمن و بسیاری از مناطق نیز با بحران عمیق غذایی روبرو هستند.
سازمان ملل می‌گوید جهان با این حال ١٩ درصد(حدود ١,٠٥ میلیارد تن) از مواد غذایی تولید شده خود در سال ٢٠٢٢ میلادی را هدر داده و زیان ناشی از این مسئله، بیشتر متوجه جوامعی شده است که امنیت غذایی ندارند و نمی‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود برای یک رژیم سالم را تامین کنند.
ضایعات مواد غذایی از سوی دیگر به دلیل عوارضی که تولید آنها برای محیط زیست در بر دارد هم به یک دغدغه جهانی تبدیل شده و زمین و آب مورد نیاز برای پرورش حیوانات و محصولات زراعی و همچنین تولید ٨ تا ١٠درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان از جمله متان که حدود ٣ ٠ درصد از گرمایش جهانی مربوط به دوران پیش از انقلاب صنعتی را به خود اختصاص داده، بر نگرانیهای اقلیمی موجود افزوده است.
محققان این گزارش که توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) و موسسه خیریه بین المللی برنامه اقدام پسماند و منابع(WRAP) تهیه شده، داده‌های کشورها در مورد مصرف خانواده‌ها، خدمات غذایی و خرده فروشان را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.
آنها دریافته‌اند که هر فرد سالانه حدود ٧٩ کیلوگرم غذا را هدر می‌دهد. این میزان در مجموع معادل حداقل ١ میلیارد وعده غذایی است که روزانه در سراسر جهان هدر می‌رود. بر این اساس، ٦ ٠درصد از این ضایعات غذایی، حاصل مصارف خانوارها بوده، حدود ٢٨ ٪ با خدمات غذایی و رستوران ها ارتباط دارد و حدود ١٢درصد باقیمانده نیز حاصل عملکرد خرده فروشان مواد غذایی است.
به عقیده کلمنتاین اوکانر، یکی از محققان این گزارش، مشکل پیچیده غذاهای هدر رفته، از طریق همکاری و اقدام سیستماتیک، قابل حل است. به عنوان مثال توزیع مجدد مواد غذاییاز جمله به وسیله اهدای مازاد خوراکی ها به بانک های مواد غذایی و موسسات خیریه، در مقابله با هدر رفتن مواد غذایی خرده فروشان، نقش مهمی ایفا می‌کند.
تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان
طبق فهرست ثروتمندان جهان که توسط موسسه تحقیقاتی هورون ( Hurun) منتشر شده، بمبئی برای اولین بار با پشت سر گذاشتن پکن، به عنوان قطب میلیاردرهای آسیا شناخته شد.
این اولین باری است که پرجمعیت‌ترین شهر هند، جایگاه نخست را در آسیا به خود اختصاص می‌دهد. در صدر فهرست ثروتمندان جهان در سال ۲۰۲۴، شهر نیویورک با ۱۱۹ میلیاردر قرار دارد و پس از آن لندن با ۹۷ میلیاردر است. در آسیا، بمبئی – که مرکز مالی هند به شمار می‌رود – طبق گزارش هورون با ۹۲ میلیاردر پیشتاز است. پکن با ۹۱ میلیاردر و شانگهای با ۸۷ میلیاردر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
این گزارش نشان می‌دهد که در حال حاضر در سطح جهان ۳۲۷۹ میلیاردر وجود دارد که نسبت به سال ۲۰۲۳، پنج درصد افزایش یافته است. بر اساس رده‌بندی کشوری، چین همچنان با ۸۱۴ میلیاردر در صدر فهرست قرار دارد، اگرچه این کشور نسبت به سال گذشته ۱۵۵ میلیاردر خود را از دست داده است. ایالات متحده با ۸۰۰ میلیاردر در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که هند با ۲۷۱ میلیاردر در جایگاه سوم قرار گرفت.
این شرکت تحقیقاتی اشاره کرد که سال سختی برای چین بود. ایجاد ثروت در چین طی چند سال گذشته تغییرات عمیقی را پشت سر گذاشته است، به طوری که ثروت میلیاردرهای بخش املاک و مستغلات و انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یافته است.
ژونگ شان‌شان، بنیانگذار و رئیس شرکت غول آب معدنی نانگفو اسپرینگ (Nongfu Spring، همچنان ثروتمندترین فرد چین باقی ماند. کالین هوانگ، بنیانگذار پلتفرم تجارت الکترونیک پیندودو، از ما هواتنگ مدیرعامل تنسنت سبقت گرفت و امسال مقام دوم را به خود اختصاص داد.
طبق گزارش هورون، ایالات متحده که در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۰۹ میلیاردر به خود اضافه کرد، تنها ۱۴ میلیاردر کمتر از چین دارد.
این گزارش نشان داد که هوش مصنوعی محرک قابل توجهی برای افزایش تعداد افراد فوق ثروتمند در ایالات متحده بوده است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: