پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ | 29 - 08 - 2024

Communist party of iran

کومه له مدافع پیگیر حاکمیت شورایی مردم در کردستان

تجربه سراسر جهان به خوبی ثابت کرده است که دمکراسی پارلمانی در پس ظواهر ریاکارانه اش همواره ابزار دور نگه  داشتن عملی کارگران و توده های مردم از دخالت در سرنوشت خویش بوده است. ماهيت حقيقى پارلمانتاريسم بورژوازیی نه تنها در رژيمهاى سلطنت مشروطه پارلمانى، نه تنها در رژیم جمهوری اسلامی، بلکه در دمکراتيک ‌ترين جمهوریها هم اين است که در هر چند سال يکبار تصميم گرفته ميشود کداميک از اعضاى طبقه حاکمه در پارلمان مردم را سرکوب و حقوق آنان را لگدمال کند.

در مقابل نظام پارلمانی، نظام شورائی بهترین و در دسترس ترین وسیله دخالت کلیه آحاد طبقه کارگر و توده های مردم هم به مثابه قانونگذار و هم به عنوان مجری قانون و اداره و مدیریت جامعه می باشد. در شرایطی که پیشرفتهای تکنولوژیک و گسترش شبکه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری ارتباطات را توسعه داده و امکان دسترسی به اطلاعات را در همه زمینه ها برای همگان فراهم کرده است، نظام شورائی کار دخالت مستقیم کارگران و توده های مردم را در اداره امور جامعه بیش از پیش تسهیل می کند. این نظام می تواند از برقراری یک سیستم بوروکراتیک که مجددا برفراز انقلاب و مردم بپاخواسته قرار گیرد و آنها را تبدیل به تماشاچیان ناتوان صحنه سیاست کند، جلوگیری نماید.


در همین راستا یکی از وظایف و اولویتهای کومه له که لازم است بر آن تأکید کنیم، تلاش سازمانیافته در راستای تبدیل کردن بدیل و آلترناتیو حاکمیت شورائی مردم به یک گفتمان نیرومند در میان تودههای مردم کردستان است. با توجه به اینکه جامعه ایران در یک دوره انقلابی قرار گرفته است، موقعیتی که پرونده قدرت سیاسی را به روی جامعه باز کرده است، مسئله شکل دادن به بدیل حکومتی اهمیت سیاسی حیاتی پیدا کرده است. در برابر آلترناتیو و نقشهراه نیروها و احزاب ناسیونالیست که برای کسب قدرت سیاسی و تقسیم آن در بین خود و از بالای سر مردم و متکی کردن آن به یک ارتش میهنی و سیستم پارلمانی تلاش میکنند، لازم است آلترناتیو حاکمیت شورایی مردم در کردستان و اداره شورایی جامعه را که بخشی از تجربۀ مبارزۀ انقلابی خود مردم کردستان نیز بوده است به یک گفتمان نیرومند در جامعه تبدیل کرد.

لازم است ایده سازمان و حاکمیت شورایی را به میان هر خانواده، جمع و محفلی برد. در شرایطی که جامعه در یک دوره انقلابی قرار گرفته است برای برپا کردن شوراها در هر کارخانه و مرکز تولیدی، در هر محله و روستایی بسترسازی کرد. بدون تبدیل بدیل شورایی حاکمیت مردم به یک گفتمان نیرومند که یکی از عنصرهای تعیین کننده و رمزهای پیروزی جنبش انقلابی کردستان است، این نگرانی وجود دارد که تودههای مردم کردستان در تغییر و تحولات آینده یک بار دیگر به حاشیه رانده شوند و بعد از بیش از چهل سال مبارزه امکان این را پیدا نکنند که به شیوهای مستقیم در حاکمیت و اداره و مدیریت جامعه ایفای نقش کنند. تجربه کردستان عراق نمونه بسیار گویایی است که نشان می دهد حاکمیت احزاب ناسیونالیست از طریق پارلمان و وزارتخانهها نه تنها هیچ مجرایی برای دخالت مردم در قدرت سیاسی و اداره جامعه باقی نمی گذارد، بلکه پارلمان به وسیلهای برای دور نگاه داشتن مردم از دسترسی به اهرمهای اداره و مدیریت جامعه تبدیل شده است. نباید بگذاریم این تجربه در کردستان ایران نیز تکرار شود.


اﮔﺮ کارگران و مردم ﺳﺘﻤﺪﯾﺪﻩ ﮐﺮدﺳﺘﺎن ﻧﻤﯽﺧﻮاهند بعد از سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی به ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ مردم کردستان عراق ﮔﺮﻓﺘﺎر ﺁﯾند، لازم است از هم اﮐﻨﻮن به ﻓﮑﺮ ﭘﺎﯾﻪرﯾﺰﯼ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ شورایی ﺧﻮدﺷﺎن ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﮐﺎرﮔﺮان و زﺣﻤﺘﮑﺸﺎن و ﻣﺮدم ﺳﺘﻤﺪﯾﺪﻩ ﮐﺮدﺳﺘﺎن لازم است به ﻓﮑﺮ ﭘﺎﯾﻪرﯾﺰﯼ دوﻟﺘﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ هر زن و مرد ﮐﺎرﮔﺮ، و هر انسان زﺣﻤﺘﮑشی ﺑﺘﻮاﻧﺪ به شیوهی شورایی اهرﻣﻬﺎﯼ ﻗﺪرت ﺁن را در دﺳﺖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ و ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ در ﺣﻴﺎت ﺳﻴﺎﺳﯽ و ادارﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ نقش رهبری اﯾﻔﺎ ﮐﻨﻨﺪ.  ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮﻣﻪﻟﻪ ﺑﺮاﯼ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ مردم در ﮐﺮدﺳﺘﺎن و منشور حاکمیت شورایی و مطالبات مردم کردستان که از جانب شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست کردستان انتشار یافته است، اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮﯼ ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰﯼ همچون حکومتی، یعنی ”ﺣکومت ﺷﻮراﯾﯽ” را ﺑﻪ ﻣﺮدم ﻧﺸﺎن میدهند.

کومه له می خواهد ضرورت حاکمیت شورایی را به آگاهی جمعی ﻣﺮدم ﮐﺮدﺳﺘﺎن ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﺪ با این هدف که ﮐﻤﺘﺮ از ﺁن را ﭘﻴﺮوزﯼ به حساب نیاورند و ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮ از آن ﺗﻦ ندهند. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮﻣﻪﻟﻪ ﺑﺮاﯼ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ شورایی اﻣﺮ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ در ﮐﺮدﺳﺘﺎنِ ﺁزاد ﺷﺪﻩ را ﺣﻖ ﺑﯽ ﭼﻮن و ﭼﺮاﯼ ﮐﺎرﮔﺮان و ﻣﺮدم ﺳﺘﻤﺪﯾﺪﻩ ﮐﺮدﺳﺘﺎن میداند و ﮐﻮﻣﻪ ﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺖ از بالای سر مردم ﺑﺎ هیچ ﺣﺰب و ﮔﺮوهی ﺑﺮ ﺳﺮ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻗﺪرت در ﺁﯾﻨﺪﻩ وارد ﻣﺬاﮐﺮﻩ و ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺷﻮد، زیرا حاکمیت را نه از آنِ این حزب و آن سازمان، بلکه قدرت سیاسی و مدیریت و اداره امور جامعه را از آنِ تودههای مردم می داند. بر اساس ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮﻣﻪﻟﻪ ﺑﺮاﯼ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ مردم در ﮐﺮدﺳﺘﺎن، ﺑﺎ در هم پیچیدن ﺑﺴﺎط ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ ﺟﻤﻬﻮرﯼ اﺳﻼﻣﯽ در ﮐﺮدﺳﺘﺎن، ﮐﺎرﮔﺮان و زﺣﻤﺘﮑﺸﺎن، زنان ستمدیده و فرودستان ﮐﻪ اﮐﺜﺮﯾﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽ دهند، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ و ﻗﺎدر هستند ﻗﺪرت را در دﺳﺖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ.

مطابق برنامه کومه له برای حاکمیت شورایی مردم در کردستان، یک ساختار ﺷﻮراﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﮑﺎن ﺷﺮﮐﺖ و دﺧﺎﻟﺖ وسیعترین ﺗﻮدﻩها را در اﻣﺮ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ و مدیریت جامعه ﻓﺮاهم ﻣﯽ ﺁورد و از منافع و مصالح آنها حمایت می کند.  ﺁﻧﭽﻪ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮﻣﻪﻟﻪ ﺑﺮاﯼ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ مردم کردستان ﺑﺮ ﺁن ﺗﺎﮐﻴﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد، حاﮐﻤﻴﺖ ﺷﻮراﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در رأس ﺁن ﮐﻨﮕﺮﻩ ﺳﺮاﺳﺮﯼ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺷﻮراها و در ﭘﺎﯾﻴﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﺳﻄﺢ ﺁن ﺷﻮراهاﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺷﻬﺮ و روﺳﺘﺎ ﻗﺮار دارﻧﺪ و از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺷﻮراﯾﯽ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ ﺑﻌﻨﻮان ﻋﻀﻮﯼ از دوﻟﺖ در اﻣﺮ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎل دارﻧﺪ و از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺧﻮد در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ، شوراهای ﻧﺎﺣﻴﻪ اﯼ، اﯾﺎﻟﺘﯽ، ﻣﺤﻠﯽ و ﺳﺮاﺳﺮﯼ در همه ﻋﺮﺻﻪهای ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، دﺧﺎﻟﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻧﻴﺮوﯼ ﻣﺴﻠﺢ ﻣﺤﻠﯽ ﺗﺤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪهی کنگره ﺳﺮاﺳﺮﯼ ﺷﻮراها اﻣﻮر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دﻓﺎع از دﺳﺘﺎوردهای ﻣﺮدم ﮐﺮدﺳﺘﺎن را در برابر تهدیدها و ﺗﻌﺮضهای دوﻟﺖ ﻣﺮﮐﺰﯼ و ﯾﺎ هر ﻧﻴﺮوﯼ دﯾﮕﺮﯼ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺧﻮاهد داﺷﺖ.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: