چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 24 - 04 - 2024

Communist party of iran

کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران با موفقیت برگزار شد!

کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران در روزهای جمعه و شنبه ۲۶ و ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۱۵ و ۱۶ آوریل ۲۰۲۲ در سه محل استکهلم – سوئد، کلن – آلمان و کردستان عراق که از طریق اینترنت به هم مرتبط بودند و تعداد زیادی از اعضا و مهمانان که از طریق آنلاین در کنگره حضور داشتند برگزار شد. در این کنگره علاوه بر نمایندگان تشکیلات داخل شهرهای ایران و جمع کثیری از اعضای حزب، هیئت هایی از جانب حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست، حزب کمونیست کارگری ایران، سازمان فدائیان اقلیت، هسته اقلیت، سازمان راه کارگر، اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران و شمار قابل توجهی از چهره های جنبش چپ و کمونیستی و کارگری ایران شرکت داشتند. کنگره با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد رفقا و کادرهای حزب که در فاصله دو کنگره جان باختند و به یاد کلیه جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم کار خود را آغاز کرد.


به دنبال، دبیر کمیته اجرائی حزب در سخنرانی افتتاحیه خود به شرایط ویژه ای که کنگره سیزدهم حزب در آن برگزار شد پرداخت. در این سخنرانی به تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان نقطه عطفی در نظم جهانی و فاز جدیدی از رقابت قدرت های بزرگ سرمایه داری، به زمینه ها و پیامدهای ویرانگر این جنگ امپریالیستی و موضع سوسیالیستی در قبال آن، اوضاع متحول سیاسی در ایران و مرحله نوینی که جنبش کارگری ایران و مبارزه برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی در آن قرار گرفته و همچنین به ماهیت کشمکش های سیاسی و تشکیلاتی حزب در دوره گذشته و انشعاب جریان راست از حزب کمونیست ایران و کومه له سازمان کردستان حزب اشاره شد. بعد از سخنرانی افتتاحیه نمایندگان هیئت ­های حاضر از جانب احزاب و سازمانها، چهره های شناخته شده جنبش کارگری و کمونیستی و شخصیت ­های سیاسی پیام­های خود را قرائت کردند که با استقبال گرم شرکت­ کنندگان در کنگره روبرو شدند.


بعد از پیام ­ها مطابق آیین نامه داخلی کنگره، مبحث اوضاع جهان و خاورمیانه در دستور کار کنگره قرار گرفت. در این رابطه بیانیه کمیته مرکزی حزب که قبلا بطور مکتوب در اختیار اعضا و مهمانان کنگره قرار گرفته بود از جانب یکی از رفقای کمیته اجرائی حزب به کنگره معرفی شد. در این بیانیه ضمن پرداختن به بحران جهانی سرمایه داری و تشدید رقابت قدرت­های امپریالیستی، جنگ اوکراین و تشدید بحران پناهندگی، بحران­ های زیست محیطی، فاجعه کرونا به عنوان پیامد بحران و انحطاط سرمایه داری مورد تأکید قرار گرفته است. در این بیانیه با توجه به این واقعیت که رهایی از کلیه مصائب نظام سرمایه داری و بحران‌های همه‌جانبه‌ی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی در گرو به زیر کشیدن مناسبات سرمایه داری است بر ضرورت انقلاب اجتماعی با افق سوسیالیستی تأکید شده است. در این بیانیه همچنین به پیامد تغییر و تحولات اقتصادی و سیاسیِ جهانی، مداخله‌گری‌های قدرت‌های امپریالیستی و نیز روند متحول مبارزات سیاسی و اجتماعی در خاورمیانه و کانون­ های بحران این منطقه مورد بحث قرار گرفته است.  

پس از اظهار نظر فعال شرکت کنندگان کنگره در این مبحث، بیاینه مصوب کمیته مرکزی حزب در مورد اوضاع سیاسی ایران از جانب یکی دیگر از رفقای عضو کمیته اجرائی به کنگره معرفی شد. این بیانیه با ارزیابی از موقعیت دو طبقه اصلی جامعه یعنی طبقه سرمایه دار ایران و رژیم جمهوری اسلامی به عنوان بحشی از حاکمیت این طبقه و موقعیت طبقه کارگر، نقش چشمگیر زنان در همه عرصه­های مبارزه سیاسی و توده ای، مختصات اوضاع سیاسی کنونی ایران، تشدید پیش شرط­ های اقتصادی و اجتماعی شکل­ گیری موقعیت انقلابی و اهمیت آن برای خیز برداشتن طبقه کارگر جهت کسب قدرت سیاسی، موقعیت حزب و سرانجام به وظایف و اولویت های  ما  در دوره آتی پرداخته است. در سر فصل مربوط به جهت­گیری، وظایف و اولویت­ها کلیه وظایفی که به منظور کسب هژمونی طبقه کارگر در جنبش­های توده ای و مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی برعهده حزب کمونیست ایران و دیگر نیروهای کمونیست قرار می گیرد مورد تأکید قرار گرفته است.


از آنجا که قبلا اسناد در اختیار رفقای تشکیلات داخل قرار گرفته بود و از دو ماه قبل و در چندین سمینار مقدماتی تدارک سیاسی و تشکیلاتی کنگره این اسناد با مشارکت پرشور اعضای حزب مورد بحث و بررسی قرار گرفته بودند، این امکان فراهم آمد که رفقای مهمان در کنگره دلسوزانه و با احساس مسئولیت ملاحظات انتقادی و تکمیلی خود را در مورد هر دو سند سیاسی مطرح نمایند و از این طریق به کنگره حزب در راستای اهدافی که پیش روی خود نهاده بود یاری رسانند. کلیات این اسناد با اکثریت قریب به اتفاق آراء به تصویب کنگره رسیدند.


گزارش عملکرد ارگان های مختلف تشکیلاتی حزب و بررسی فعالیت های آنها یکی دیگر از دستور جلسات کنگره بود. در این بخش از کار کنگره رفقایی از کمیته اجرائی و کمیته مرکزی و کادرهای حزب گزارش کار کمیته تشکیلات شهرها در داخل ایران، گزارش هیئت نمایندگی حزب در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست، گزارش نشریه جهان امروز و سایت اینترنتی حزب، شبکه های تلویزیونی حزب و کومه له، گزارش تشکیلات خارج از کشور حزب، دفتر روابط بین المللی، فعالیت حزب در شبکه های اجتماعی حزب و گزارش عملکرد کمیته مرکزی حزب را به کنگره ارائه دادند. شرکت کنندگان در کنگره با دقت کمبودها و نارسایی ­ها را مورد بررسی و انتقاد قرار دادند و بر ضرورت ارتقاء کیفی فعالیت­های حزب در همه عرصه ­ها و تحکیم حزبیت در مناسبات تشکیلاتی تأکید کردند.

 
یکی دیگر از دستور جلسات کنگره بررسی قرارها و قطعنامه های پیشنهادی به کنگره بود. در این مبحث نیز کنگره بعد از استماع نظرات مخالف و موافق در مورد هر قرار پیشنهادی، چندین قرار را به تصویب رساند. قراری نیز در رابطه با انتشار اسناد سیاسی و قرارهای مصوب کنگره  به تصویب رسید که مطابق آن، اسناد بزودی منتشر خواهند شد. با توجه به اینکه کنگره سیزدهم حزب در آستانه اول ماه مه برگزار شد کنگره، کمیته مرکزی منتخب خود را موظف کرد که علاوه بر انتشار پیام هایی به نام کنگره به خانواده جانباختگان و زندانیان سیاسی پیامی نیز به کارگران منتشر نماید.


آخرین دستور جلسه کنگره انتخابات کمیته مرکزی بود که در این بخش، کنگره از میان تعداد وسیعی از کاندیداتورها، ۲۷ نفر را بعنوان اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران انتخاب نمود که عبارتند از رفقا: روناک آشناگر، هلمت احمدیان، روژین امینی، آرزو بیکس، خسرو بوکانی، رئوف پرستار، نصرت تیمورزاده، شمسی خرمی، ناصر زمانی، حمید سعیدیان، حبیب سلطانی، حسن شمسی، احمد عزیزپور، رحیم عزیزپور، مسعود عظیمی، ثریا فتاحی، آرام فرج اللهی، محمود قهرمانی، محمد کمالی، اختر کمانگر، صلاح مازوجی، صدیقه محمدی، جلال محمد نژاد، عباس منصوران، شورش مولانی، اردشیر نصرالله بیگی و مرضیه نظری.


کنگره­ ی سیزدهم حزب کمونیست ایران بعد از دو روز کار فشرده، با سخنان اختتامیه یکی از رفقای هیئت رئیسه و با سرود انترناسیونال سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر، در میان شور و شوق و شادی شرکت کنندگان با موفقیت به کار خود پایان داد. برگزاری موفقیت آمیز کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران بویژه در شرایط متحول ایران و با حضور و همبستگی دیگر نیروها و چهره ­های جنبش کارگری و کمونیستی ایران دستاوردی مهم نه تنها برای حزب کمونیست ایران و کومه ­له، بلکه برای کل جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر است.


کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

فروردین ۱۴۰۱
آوریل ۲۰۲۲

اشتراک در شبکه های اجتماعی: