جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ | 06 - 09 - 2024

Communist party of iran

کنفرانس نوبل صلح در نروژ: جنبش مهسا جهشی از درون مبارزه مردم ایران بود

کنفرانس سالانه نوبل صلح با عنوان «زن، زندگی، آزادی» پنجشنبه ۱۵ شهریور در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد و فرزندان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، در این کنفرانس پیام مادرشان را قرائت کردند. آندریاس موتزفلت کراویک، معاون وزیر خارجه نروژ، در کنفرانس زن، زندگی، آزادی در بنیاد نوبل اعلام کرد کشورش عمیقا نگران وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه درباره زنان و فعالان حقوق بشر است.


او افزود: فعالان حقوق بشر مانند نرگس محمدی نقش مهمی در پاسخگو کردن حکومت‌ها دارند. نرگس محمدی در پیامی از زندان اوین برای کنفرانس «زن، زندگی، آزادی» در بنیاد نوبل صلح، جنبش مهسا را که پس از کشته شدن مهسا ژینا امینی در بازداشت پلیس در ۱۴۰۱ به راه افتاد، جهشی در مبارزه مردم ایران برای دموکراسی و آزادی توصیف و بر تداوم مبارزه برای احقاق حقوق مردم ایران تاکید کرد. نرگس محمدی در این پیام نوشته است: دو سال از کشته شدن مهسا ـ ژینا امینی و شروع جنبش زن، زندگی، آزادی و یک سال از اعطای جایزه‌ی معتبر جهانی نوبل صلح به من می‌گذرد.تمام آنچه را که باید توضیح دهم، در یک جمله‌ی کوتاهِ فشرده می‌گویم: هیچ چیز دیگر مثلِ گذشته نیست.


این فعال حقوق بشر ادامه داد: منظورم از گذشته، نسبت به نقطه‌ آغاز جنبش است. سخن از تغییری بنیادی در مقیاسی بس بزرگ و فراگیر است.جنبش “زن، زندگی، آزادی” ناگهانی و حادثه‌وار رخ نداد. بلکه تداومِ مبارزاتی تاریخی و حرکت‌ها و جنبش‌های دموکراتیکِ مردمِ ایران بود. محمدی با اشاره به «کشتار خیابانی معترضان، بازداشت، زندان، شکنجه و اعدامِ به پاخاستگانِ علیه حکومت دینی استبدادی» نوشت: «مقاومت، سخت بود.جمهوری اسلامی با خشونت و سرکوب، خیابان‌ها را از معترضان خالی کرد، اما برآیندِ تحولات، بزرگ و به نفع مردم است. رشدِ آهنگِ “عملِ سرپیچی” در طی دو سالِ گذشته، معنای گذارِ مردم ایران از حکومت دینی استبدادی را واضح و عیان کرده‌است. توانِ سرپیچیِ زنان از قوانینِ زن‌ستیز و تبعیض‌آمیز، سنت، شعائر مذهبی و ارزش‌های اخلاقیِ برساخته‌ی تفکرات استبدادی و ضدانسانی و متحجرانه، رو به فزونی و گسترش گذاشته است.


او تاکید کرد: از همین روست که حکومت زنان را برای اعدام هم به صف کرده‌است، غافل از این‌که ما از اعدام هم نمی‌ترسیم. شما این روزها نام پخشان و شریفه را که محکوم به اعدام شده‌اند و نسیم و وریشه را که در معرض خطر حکم اعدام هستند می‌شنوید. من کنار آن‌ها خواهم ماند و علیه اعدام خواهم جنگید. در این مبارزه سخت، موفق بوده‌ایم قدرت زنان را افزایش دهیم.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: