کنفرانس خبری عفو بینالملل آلمان؛ بحران ریشهدار اعدام در ایران
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲

اعدام چهار زندانی سیاسی ، موجی از اعتراضات داخلی و بینالمللی را به همراه داشت. سازمان عفو بینالملل موج اعدامها در ایران را “ناامیدکننده” خواند و گفت به تلاش برای پاسخگو کردن حکومت ایران ادامه خواهد داد.
سازمان عفو بینالملل آلمان روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین درباره موج اعدامها در ایران، به پرسشهای نمایندگان رسانهها پاسخ داد و برخی اقدامات این سازمان برای کارزار توقف اعدام در ایران را تشریح کرد.
این نشست در واکنش به اعدام چهار زندانی سیاسی برگزار شد. رها بحرینی، مسئول بخش ایران عفو بینالملل و لنا رورباخ، فعال حقوق بشر آلمانی، به نمایندگی از عفو بینالملل آلمان به پرسشهای حاضران در جلسه پاسخ دادند.
پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، چهار زندانی سیاسی در سحرگاه دوشنبه ۹ بهمن در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند. اتهام آنها “قصد انجام عملیات بمبگذاری” در کارخانهتولید تجهیزات وابسته به وزارت دفاع اصفهان و عضویت در “یک تیم عملیاتی مرتبط با موساد” عنوان شده بود.
در این کنفرانس خبری نمایندگانی از رسانههای آلمان از جمله خبرگزاری آلمان (dpa) و شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD) حضور داشتند و درباره تحولات ایران از جمله وضعیت زندانیان سیاسی، شرایط کنونی جامعه ایران پس از جنبش “زن زندگی آزادی” و چشمانداز اعتراضات احتمالی در آینده پرسشهایی مطرح کردند.
رها بحرینی، پژوهشگر عفو بینالملل، در پاسخ به پرسش بخش فارسی دویچه وله درباره ناتوانی سازمانهای بینالمللی حقوق بشری از جمله عفو بینالملل، در پاسخگو کردن حکومت ایران گفت که برای رفع این مشکل به یک “مکانیسم بینالمللی جهت جمعآوری، تجزیه و تحلیل و حفظ شواهد مربوط به این نقض شدید حقوق بشر با در نظر گرفتن رسیدگیهای آتی قانونی برای پاسخگویی” نیاز داریم.
به باور او “مداخلات دیپلماتیک” میتواند موج اعدامها در ایران را متوقف کند.
او در پاسخ به دومین پرسش دویچه وله فارسی درباره حمایت از خانوادههای چهار زندانی سیاسی اعدامشده برای شناسایی محل دفن آنان، افزود: ما از اعضای عفو بینالملل و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان خواستهایم تا با انجام اقداماتی از جمله نامهنگاری به مقامات ایرانی و بمباران تلفنی سفارتهای ایران وارد عمل شوند.
از ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۲ شش زندانی سیاسی در ایران اعدام شدهاند و بیش از ۱۰ زندانی سیاسی و عقیدتی دیگر نیز حکم اعدام دریافت کردهاند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آبان امسال در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی “با سرعتی نگرانکننده” اعدام میکند. او گفت که میزان اعدامها در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایشی ۳۰ درصدی داشته است.
لنا رورباخ درباره فعالیتهای عفو بینالملل آلمان برای ترغیب برلین به “واکنش به نقض حقوق بشر در ایران حتی به قیمت چشمپوشی از منافع اقتصادی” گفت: وقتی که صحبت از صادرات کالاهایی با کاربرد دوگانه میشود که میتوانند در خدمت نقض حقوق بشر قرار بگیرند باید تدابیری اندیشیده شود. در گذشته اقدامات لازم به اندازه کافی انجام نشده است. به عنوان مثال، صادرات دوربینهای آلمانی بوش که از آنها برای تشخیص چهره زنان بیحجاب در خیابانهای ایران استفاده میشود. چنین کالاهای پرخطری نباید به ایران صادر شوند.»
لنا رورباخ، نماینده عفو بینالملل آلمان، خواستار “بیان صریح و علنی” موارد نقض حقوق بشر در ایران از سوی برلین شد
این نماینده عفو بینالملل در آلمان معتقد است که هنوز در میان کشورهای اروپایی “یک استراتژی واحد برای برخورد با حکومت ایران در رابطه با نقض حقوق بشر” وجود ندارد. او با اشاره به “دیپلماسی آرام” [دیپلماسی پنهان] آلمان در رابطه با ایران افزود که موج جدید اعدامها نیز به “کشمکشی دیپلماتیک” میان دو کشور نینجامیده است. او در عین حال خواستار “بیان صریح و علنی” موارد نقض حقوق بشر در ایران از سوی دولت آلمان برای مقابله با روایت جمهوری اسلامی شد.
