شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 27 - 04 - 2024

Communist party of iran

کمیساریای عالی حقوق بشرو کمیتۀ حقیقت باب: سرکوب زنان را خاتمه دهید؛ توماج آزاد گردد!

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تشدید سرکوب زنان ایران به منظور تحمیل حجاب اجباری را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی ایران خواست که به این سرکوب خاتمه دهد.
ژرمی لورانس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با اظهار این مطلب در یک کنفرانس مطبوعاتی، در ژنو، جمعه بیست و شش آوریل، گفت : پیرو گزارش‌های دریافت شده بیش از پیش زنان و دختران جوان ایران که اغلب بین ١۵ تا ١٧ سال سن دارند در خیابان‌های ایران دستگیر شده و هدف آزار و بدرفتاری قرار می‌گیرند.
ژرمی لورانس در ادامه افزوده است : نیروی انتظامی جمهوری اسلامی چه با لباس فرم چه با لباس شخصی سرکوب خشنی را در سراسر کشور علیه زنان و دختران و مردانی که از آنان دفاع می‌کنند به راه انداخته است تا به این ترتیب قانون حجاب اجباری را به آنان تحمیل کند.
سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سپس اضافه کرده است که در این چارچوب صدها شرکت نیز  تعطیل شده‌اند، زیرا آنها قانون حجاب اجباری یا استفاده از دوربین‌های مراقبتی برای شناسایی رانندگان بی‌حجاب را رعایت نکرده‌اند.
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در عین حال از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌ است که حکم اعدام توماج صالحی را لغو کند که به دلیل حمایتش از جنبش زنان علیه حجاب اجباری از سوی دادگاه انقلاب اصفهان به مرگ محکوم شده است.
کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: توماج صالحی باید فوری و بی‌قید و شرط آزاد شود
در یکی از تازه‌ترین واکنش‌های نهادهای بین‌المللی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد صدور این حکم به دلیل استفاده این هنرمند از حق آزادی بیان در پشتیبانی از جنبش «زن،زندگی، آزادی» را محکوم کرد.
کمیته حقیقت‌یاب مصرانهخواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط» توماج صالحی شده و از دولت جمهوری اسلامی خواسته است که تمامی احکام اعدام علیه کسانی را که از حق آزادی خود بهره برده‌اند، متوقف کند.
کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی، در پی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد تشکیل شد و با گردآوری و حفظ اسناد و شناسایی مظنونان نقض حقوق بشر، در راستای پاسخ‌گوکردن دست‌اندرکاران ارتکاب جنایات گام‌های جدی برداشته است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: