شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ | 24 - 08 - 2024

Communist party of iran

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل: جمهوری اسلامی باید به قربانیان اعتراضات، غرامت پرداخت کند

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۳ اوت با انتشار گزارش اجمالی نسبت به نقض حقوق گسترده اقلیت های ملی در ایران ابراز نگرانی کرد.


در این گزارش، نتایج بررسی‌های سازمان ملل درباره ایران، ونزوئلا، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، بریتانیا، عراق و بلاروس منتشر شده است.
در گزارش منتشر شده، با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸، تابستان ۱۴۰۰ و اعتراضات زن زندگی آزادی در ایران خواستار تحقیقات بی‌طرفانه در ارتباط با اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر توسط ماموران دولتی حکومت ایران در جریان اعتراضات و پرداخت غرامت به قربانیان شده است. کمیته رفع تبعیض نژادی همچنین نسبت به ازدیاد پرونده‌های کیفری در مناطقی که اقلیت‌های ملی و مذهبی زندگی می‌کنند، ضمن ابراز نگرانی کرده است.


در گزارشی که این کمیته منتشر کرده، از جمهوری اسلامی درخواست شده است تا ضمن بازنگری چارچوب قانونی خود، جرایم جنایی مبهم که مجازات اعدام را به همراه دارند لغو کند. همچنین در این گزارش تاکید شده است که جمهوری اسلامی باید برای محاکمه متهمان از اقلیت‌های ملی و مذهبی، روند دادرسی عادلانه و مناسب را تضمین کند.
پیش‌تر، کمیته مستقل حقیقت‌یاب بین‌المللی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی مفصل نوشت که اقلیت‌های ملی و مذهبی در ایران، به‌ویژه اقلیت‌های کرد و بلوچ، به طور نامتناسبی تحت تأثیر سرکوب حکومت علیه معترضان قرار گرفته‌اند که نتیجه مستقیم تبعیض‌های طولانی‌مدت است و به فوریت باید پایان یابد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: