جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 26 - 04 - 2024

Communist party of iran

کمبود آب سالم، جان مردم کردستان را تهدید میکند


به گزارش خبرگزاری استان کردستان طعم و بوی نامطبوع آب در این استان و بطور مشخص شهر سنندج بیش از سه سال است مردم را با مشکل جدی مواجه کرده تا جاییکه مردم جهت تهیه و تامین آب شرب سالم گرفتار و سرگردان کوه و بیابان شده اند. البته مشکل آب در شهرستانهای بانه و سقز نیز مردم را با چالش های متعددی روبرو کرده است. در بهمن ماه سال گذشته رسما پروژه آبرسانی سد آزاد به تصفیه خانه آب شهر سنندج با این هدف آغاز شد که مردم شهر سنندج را از طعم و بوی بد آب شرب نجات دهد. نارضایتی مردم از بوی آب شرب باعث گردید مسئولین استانی از جمله استاندار کردستان، معاون استاندار و همچنین ريیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به مردم سنندج قول دادند که تابستان امسال آخرین فصلی باشد که شرایط نامناسب طعم و بوی آب بد سنندج را تحمل کنند و نیز تاکید کردند که این پروژه به اتمام خواهد رسید. در حالیکه چند ماهی هم از فصل تابستان گذشته، اما هنوز خبری از اتمام پروژه انتقال آب سد آزاد به گوش نمیرسد. رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان برآورد اعتباری برای کل پروژه را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام نموده و به گفته خود ایشان تا به حال ۲۵۰ میلیارد تومان این اعتبار، تخصیص داده شده است. واقعیت اینست که این پروژه به مانند سایر پروژه های دیگر در این استان به دلیل کمبود اعتبار پیشرفت آنچنانی نداشته و استاندار کردستان طی بازدید از سد آزاد و سامانه انتقال آب به تصفیه خانه شهر سنندج اعتراف کرده که نبود اعتبار دلیل اصلی به تاخیر انداختن اجرای این پروژه بوده است و با وعده دوباره اظهار نموده تا پایان بهمن ماه امسال این پروژه به بهره برداری میرسد.


از طرف دیگر، به گزارش “شورای مدیریت کمپین مطالبه آب شرب سنندج”، «پیگیری آنها در تاریخ ۲۱ مهرماه امسال طی بازدید میدانی از روند پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، یکی از اعضای کمیته فنی و تکنیکال کمپین به نمایندگی از طرف شورای مدیریت کمپین با اشاره به تشدید نارضایتی عمومی از روند بسیار کند عملیات اجرایی پروژه که از بیست و شش کیلومتر مسیر، فقط ۳ کیلومتر لوله گذاری شده  با توجه به آغاز فصل سرما و بارش، خواستار تسریع در پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه شدند.» سؤالی که میتوان مطرح کرد اینست که، در حالی که این پروژه طی ۱۰ ماه گذشته  تا به امروز فقط ۲۵ درصد آن پیشرفت داشته است و با توجه به کمبود بودجه اعتباری آیا میتوان ظرف چهار ماه آینده  این پروژه برای تامین آب شرب سالم مورد بهره برداری قرار گیرد؟ کمپین مطالبه آب شرب سنندج ضمن انتقاد صریح، بی توجهی سالیان متمادی به سلامت جسمی و روانی مردم شهر سنندج را نقض آشکار حقوق شهروندی دانسته است. در ادامه همین گزارش آمده است: «کردستان به عنوان یکی از منابع مهم تامین کننده ی ۵ حوزه ی آبریز استانهای دیگر خود به دلیل مدیریت فرتوت و فرسوده از نعمت آب شرب سالم بی بهره مانده است. که یک تناقض آشکار و نگاه دوگانه و اعمال سلیقه در سبک مدیریت کشور که حاصل آن به وضوح آشکار است. ونتایج آن در هجوم مردم به چشمه ها وکانی های حاشیه شهرعیان،، ونیاز به بیان نیست»


با توجه به شرایط بد اقتصادی، بیکاری، تورم مردم برای تامین آب سالم و خرید آب معدنی با چالش های متعددی روبرو هستند و عملا از تامین هزینه آن عاجزند. مردم حاضرند ساعتها ها در صف آب بایستند و از چشمه ها آب مایحتاج خود را تامین نمایند. این در حالی است که معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه آب هیچ چشمه‌ای در شهر مورد تایید نیست می‌گوید: «آب در ظروف پلاستیکی نباید بیشتر از ۲۴ ساعت نگهداری شود، این در حالی است که مردم از چشمه‌ها برای یک هفته آب مورد نیاز خود را ذخیره می‌کنند.» اما با این حال شهروندان آب آن را به لوله کشی ترجیح می‌دهند.


در حالیکه رژیم سرمایه داری اسلامی ایران برای میلیتاریزه کردن و سرکوب مردم مبارز، برای میلیتاریزه کردن کردستان، برای مداخله گری های نظامی در کشورهای منطقه، برای تجهیز گروه های تروریست اسلامی بودجه های کلانی را اختصاص میدهد، اما از زیر بار مسئولیت تامین بودجه آب شرب سالم میلیونها انسان شانه خالی میکند و حاضر نیست بودجه اعتباری لازم و کافی را برای تامین آن پرداخت نماید. نباید فراموش کرد که مردم کردستان بیش از چهل دو سال حاکمیت رژیم سرمایه داری اسلامی، علاوه بر تشدید ستم طبقاتی بر کارگران، به دلیل اعمال سیاست های شوینیستی از ستم ملی  رنج برده و همین امر باعث گردیده به دلایل متعددی از عدم زیر ساخت های اقتصادی، امکانات رفاهی و عدم اجرای پروژه های اقتصادی به شدت تحت فشار باشند. تجربه سالها مبارزات مردم کردستان نشان داده هر درجه از پیشروی در زمینه دسترسی به خواست مردم کردستان و به عقب نشاندن رژیم جمهوری اسلامی در گرو مبارزات متحدانه نتیجه بخش خواهد بود. از اینرو لازم است فرهنگ اعتراض و مبارزه برای دستیابی به این حقوق پایه ای را هر چه بیشتر به فرهنگ عمومی تبدیل کرد. لازم است کمبود آب شرب سالم، این نیاز حیاتی و اولیه مردم را به زمینه ای برای برپائی اعتراض عمومی تبدیل نمود. بر همین اساس پیوند مبارزات فعالین جنبش کارگری و فعالین محیط زیست و دیگر جنبش های پیشرو در جامعه میتواند قابل اتکاترین نیرو در امر پیشبرد مبارزات متحدانه علیه رژیم جمهوری اسلامی و برای تحقق خواسته های مردم تحت ستم کردستان باشد.


سخن روز شبکه تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له

https://alternative-shorai.tv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: