کشته شدن بیش از یک هزار کارگر طی ۶ ماه در حوادث حین کار؛ آخرین جانباختان چهار نفر درقم، رفسنجانو ساوجبلاغ
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲

روزنامه شرق در گزارشی در شماره روز پنجشنبه ۱۴ دی، خود از میزان مرگ و میر ناشی از حوادث کار نوشت که مرگ بیش از یک هزار تن در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۵.۷ درصدی داشته است.
بر اساس گزارش شرق، استانهای تهران با ۲۱۷، اصفهان با ۸۱ و مازندران با ۷۰ متوفی، بیشترین آمار مرگهای ضمن کار را در فاصله فروردین تا شهریور امسال داشتند.
در این گزارش بیشترین علت فوت در حوادث کار سقوط از بلندی اعلام شده است.
آمار منتشر شده در این روزنامه نشان میدهد که ۴۹۸ تن بر اثر افتادن، ۲۴۶ تن با اصابت جسم سخت، ۱۵۵ تن با برقگرفتگی، ۶۵ تن با سوختگی و ۳۵ تن به دلیل کمبود اکسیژن جان خود را از دست دادهاند.
کارشناسان و فعالان کارگری همواره به آمار مرگ و میر در حین کار تا آمارهای معیشت به دیده تردید نگاه میکنند. پیش از این، احسان سهرابی، عضو کارگری پیشین شورای عالی حفاظت فنی نیز ادعاهای وزارت کار درباره تعداد فوتیهای ناشی از حوادث حین کار را رد کرده بود.
- طی یک روز حداقل پنج کارگر در ایران مصدوم یا کشته شدند. دو تن از کارگرانی که کشته شدند، کارگر ساختمانی بودند. عباس شیری، رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی قم چهارشنبه ۱۳ دی گفت که در یک حادثه رانندگی دو تن از کارگران آرماتوربند پروژه مسکن ملی شهر جدید پرنیان در نزدیکی قم کشته شدند و یک همکار دیگر آنها مصدوم شد. به گفته او حال کارگر مصدوم نیز به شدت وخیم است.در یک حادثه مرگبار دیگر یک کارگر زغالسازی در روستای «بید راویز» از توابع رفسنجان به دلیل سقوط به داخل چاه جانش را از دست داد نام این کارگر جانباخته نیز اعلام نشد.
- مرگ یک کارگر در ساوجبلاغ
فرمانده انتظامی شهرستان ساوجبلاغ اعلام کرد: ساعت ۲۰:۱۹ دقیقه چهارشنبه سیزدهم دی خبر فوت یک کارگر ساختمانی به دلیل سقوط از ارتفاع در حین کار به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اعلام شد. در این حادثه یک کارگر ۲۰ ساله ساختمانی در حین کار کردن از ارتفاع سقوط کرده و به دلیل برخورد سرش با دستگاه میکسر سیمان، پس از انتقال به بیمارستان فوت کرده است.
