پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

کشتار کولبران داغ ننگی بر پیشانی حکومت اسلامی سرمایه داران 

رژیم جمهوری اسلامی در کردستان بدون وقفه و روزانه کولبران را مورد یورش قرار داده و آنها را به رگبار گلوله می بندد. بنا به آمارهای منتشره، طی اولین هفتۀ سال جدید نیروهای نظامی حکومت اسلامی با شلیک مستقیم به کولبران دست‌کم ۵ کولبر را به قتل رسانده و ۱۹ کولبر دیگر را نیز زخمی کرده اند. نخستین موج قتل کولبران در سال جاری به عنوان هدیۀ نوروزی حکومت اسلامی در روز شنبه ۴ فروردین در مرز نوسود صورت گرفت. در این روز افراد مسلح رژیم به سوی جمعی از کولبران شلیک کردند و در نتیجۀ آن یکی از کولبران بنام پیمان احمدی جانباخت و تعدادی نیز زخمی شدند.

روز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳، پس از دو روز تلاش بی‌وقفه مردم انسان دوست، پیکر بی جان یک کولبر ٣٣ ساله را در ارتفاعات پیرانشهر از زیر برف بیرون کشیدند. درهمان روز یک کولبر دیگر دچار سقوط از ارتفاعات و شکستگی پا شد و ٤ کولبر دیگر نیز با شلیک مزدوران حکومت زخمی شدند. روز قبل ار آن سه شنبه هفتم فروردین نیز در مرز نوسود  افراد مسلح رژیم به سوی تعدادی از کولبران شلیک کردند و دستکم هشت نفر از آنان را زخمی کردند. همان روز یک کولبر نوجوان ١٧ساله در مرز بسطام سقز با گلولۀ نیروهای مسلح رژیم زخمی گردید و در مرز “هەنگەژاله” بانه نیز کولبر دیگر هدف قرار گرفت و زخمی شد. همچنین روز سه شنبه بر اثر انفجار مین کاشته شده از جانب رژیم در مرز سردشت دو کولبر دیگر زخمی شدند که یکی از آنها پایش را از دست داد. روز دوشنبه ۶ فروردین یک کودک کولبر ١٦ ساله در مرز مریوان هدف گلولۀ مزدوران حکومت اسلامی قرار گرفت و زخمی شد. در همان روز یک کولبر دیگر در مرز نوسود و دو کولبر  هم در مرز بانه با شلیک گلولۀ ماموران مسلح رژیم اسلامی به شدت زخمی گردیدند. روز یکشنبه پنجم فروردین در مرگی دلخراش یک کودک کولبر ١٥ساله در حین کولبری در مرز “میشیاو” سقز بر اثر شدت سرما جان خود را از دست داد و روز بعد با تلاش مردم پاکباخته پیکر بی جانش پیدا شد. علاوه برآن در مرز نوسود کولبر ۴۸ ساله‌ای درحین کولبری دچار حملۀ قلبی گردید و جانباخت. این درحالی بود که پسر ١٥ سالۀ کولبرش “میلاد”، روز جمعه سوم فروردین در حین کولبری در همان مرز با سقوط از ارتفاعات به شدت زخمی شده بود. روز یک‌شنبه در مرز “هەنگەژاله” بانه نیز یک کولبر جوان٢٢ ساله با تیراندازی مستقیم مزدوران مسلح رژیم به شدت زخمی شد و متأسفانه در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.
آمارهای داده شده از جانب نهادهای مدافع حقوق بشر در کردستان شمار کولبران کشته و زخمی بران توسط  رژیم جمهوری اسلامی در سال گذشتۀ میلادی را بیش از ٣٠٠ نفر اعلام کرده‌اند که در ده سال اخیر بی سابقه بوده است. بدون شک رژیم جمهوری اسلامی نه تنها مسئول مستقیم همۀ قتلها و زخمی کردنهای کولبران با شلیک گلولۀ است، بلکه مسئول جانباختن دیگر کولبرانی هم هست که به دلیل ایجاد شرایط رعب و وحشت از سوی رژیم، دچار ایست قلبی می‌شوند یا از ارتفاعات سقوط می کنند و جانشان را از دست می‌دهند یا زخمی می شوند، یا در برف و کولاک می‌مانند و منجمد می شوند. بعلاوه حکومت اسلامی مسئول کشته و زخمی شدن کولبران و هزاران انسانی است که طی چند دهۀ گذشته بر اثر انفجار مین های کاشته شده از جانب رژیم در طول مرزهای کردستان جانشان را از دست داده‌اند یا زخمی و ناقص العضو شده‌اند. 
کولبران بخشی از صدها هزار کارگر بیکار و مردم زحمتکشی هستند که به دلیل فقر و نداری به کولبری روی آورده اند. بسیاری از کولبران دارای تحصیلات عالی نیز هستند. به اعتراف قباد کرم پور “نمایندۀ کرمانشاه در شورای عالی رژیم در استانها”، بیش از ٥٠ درصد کولبران فارغ التحصیل دانشگاهها هستند. جمهوری اسلامی این رژیم ضد انسانی به جای ایجاد کار و تأمین معیشت کولبران، سالهاست با کشتن، زخمی کردن، دستگیری، شکنجه و اخاذی و مصادرۀ اموال آنان، مانع پیداکردن لقمه نانی می‌شود که کولبران با تحمل خطرات جانی و مشقات فراوان به دست می آورند. 
جمهوری اسلامی کولبران این انسانهای زحمتکش و شریف کردستان، که نیروی کار اجیر شدۀ تجار و دلالان کردستان هستند را متهم به برهم زدن اوضاع اقتصادی و حمل و نقل کالای قاچاق از مرزها می کند. این درحالی است که کل مرزهای ایران تحت کنترل سپاه پاسداران است و فرماندهان و مسئولان سپاه پاسدران یا همان “برادران قاچاقچی” است که خود یک پای اصلی بحران اقتصادی در ایران و بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر و حمل و نقل آن از مرزها هستند. مسیر نقل و انتقال مواد مخدر از مرز افغانستان تا مرزهای سوریه و لبنان و از آنجا به داخل اردن برای ارسال به کشورهای عربی و اروپایی تحت کنترل نیروهای باصطلاح “محور مقاومت” وابسته به جمهوری اسلامی است.

اخیرأ وزارت خزانه داری آمریکا و خبرگزاری “آناتولی” ترکیه و “العربیه” فاش کردند که گروههای مورد حمایت جمهوری اسلامی از جمله حزب الله، حوثی ها، حشد شعبی و عواملش در سوریه، در سطح کلان مشغول تولید و قاچاق مادۀ مخدر “کاپتاگون” هستند. سپاه پاسداران در سطح منطقه و در همکاری با این گروهها همیشه یک پای ثابت قاچاق مواد مخدر بوده است. 
با همه مصائبی که به کولبران تحمیل شده است، تحت حاکمیت رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی کولبری و گام نهادن در جاده مرگ در جستجوی نان هم ”شغل” به حساب می آید. تحت حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی استانهای کردنشین در زمینه شاخص های توسعه اقتصادی همچنان از مناطق محروم ایران محسوب می شوند و در زمینه بالا بودن نرخ بیکاری مشخصا استان کردستان جزء پنج استان اول کشور است و حدود ۲۵ درصد از جوانان در این استان بیکار هستند. ضعف زیر ساخت های اقتصادی در همه زمینه ها، عدم برنامه های دراز مدت در جهت ایجاد اشتغال پایدار و تبعیض فاحش در اختصاص بودجه لازم به استان کردستان، باعث گسترش فقر و نرخ بالای بیکاری شده است. در کشاکش این سیاست نه تنها شکاف طبقاتی میان فقر و ثروت عمیق تر شده، بلکه در مناطق مرزی غرب ایران پدیده کولبری که زاییدەی بیکاری و نبود اشتغال پایدار است را گسترش داده است. علاوه بر ستم طبقاتی، سیاست های سیستماتیک و بشدت تبعیض آمیز حکومت اسلامی علیه مردم کردستان موجب گسترش فقر و بیکاری شده و جمعیت کثیری از مردم این مناطق بویژه در شهرهای مرزی به جز کولبری راه دیگری برای تأمین حداقل هزینه‌های سرسام آور زندگی برایشان باقی نمانده است. پافشاری رژیم جمهوری اسلامی بر تداوم سیاست های شوونیستی و نگاه امنیتی به کردستان، زمینە عینی تداوم جنبش انقلابی کردستان را فراهم کردە است. جنبشی که کارگران و زحمتکشان، زنان ستمدیده و کولبران کردستان موتور حرکت آن هستند، جنبشی کە چنین محرومیت ها و بی حقوقی هایی را سرنوشت محتوم این انسان های ستمدیده نمی داند و می خواهد به همه این مصائب و محرومیت و ستمگری ها پایان بخشد، جنبشی که به همت جریان سوسیالیستی حاکمیت شورائی مردم کردستان را در افق قرار داده است. 
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: