شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ | 23 - 03 - 2024

Communist party of iran

کرونا در ایران، یک فاجعه انسانی درحال وقوع است


هر چند که تاریخ حاکمیت رژیم اسلامی، تاریخ خونبار و سرکوبگری های یک رژیم جنایتکار است، با این وجود دوره هائی از این تاریخ برجستگی ویژه ای یافته اند که از ذهنیت تاریخی این جامعه و خاطره  جمعی مردم محو نمی شوند. سرکوب خونین انقلاب در همان سالهای اولیه به قدرت خزیدن ضد انقلاب اسلامی، سرکوب خونین مردم در کردستان، ترکمن صحرا وخوزستان، جنگ هشت ساله ارتجاعی با عراق، اعزام کودکان و نوجوانان به میدانهای مین، قتل عام زندانیان سیاسی در هفته های آخر تابستان شصد وهفت در بیدادگاههای چند دقیقه ای، مقابله سرکوبگرانه با خیزشهای توده ای دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ مقاطعی از این تاریخ هستند. این بار رژیم با سبعیتی بینظیر مردم را در مقابل هجوم پاندمی کرونا بی دفاع گذاشته و در مقیاس گسترده مردم را به به قتلگاه می فرستد بطوریکه هر روزه صدها نفر جان خود را از دست میدهند. تمام سیاستهای اتخاذ شده رژیم از زمان همه گیری پاندمی کرونا حاکی از این واقعیت است که کمترین ارزشی برای جان مردم قائل نیست. چه آن هنگامی که اماکن مقدس شان محل شیوع گسترده ویروس بوده و با این همه ابائی نداشتند که با پنهانکاری مردم را به رفتن به این اماکن فرا بخوانند، چه آنزمان که جهت برپائی مضحکه انتخابات مجلس اسلامی به پنهان کردن آمار مبتلایان و قربانیان پرداختند، چه زمانی که برای به خاک سپردن سردار جنایتکارشان رژه جنازه ها را به راه انداختند، چه آنزمانی که خامنه ای رهبر جنایتکار رژیم از”جنگ بیولوژیکی” دشمن سخن می گفت و اعلام کرد که واکسن های ساخت غرب را وارد نکنند، همه وهمه بیانگر این واقعیت بود که جان میلیونها انسان از ساکنین این سرزمین برای رژیم ارزشی ندارد.


در شرایطی که همه روزه مردم میدیدند که چگونه عزیزانشان قربانی میشوند و در شرایطی که تصاویر گورهای جمعی شبکه اجتماعی را پر کرده بود، چاره ای برای رژیم باقی نماند که به دروغپردازی و تناقض گویی روی بیاورند. یکی ادعا کرد که تحریم ها مانع خرید واکسن کروناست و این در حالی بود که بلافاصله “کواکس” اعلام کرد که ایران برای خرید واکسن هیچ منع قانونی وحقوقی حتی از سوی دولت آمریکا ندارد.  در حالیکه رئیس بخش علمی ستاد کرونا از نبود تجهیزات کافی ویخچال برای انتقال واکسن در دمای استاندارد و صرفنظر کردن از سهمیه واکسن اهدائی کواکس سخن گفت، وزیر بهداشت اعلام کرد که ما تجهیزات کافی را جهت انتقال داریم. البته همان موقع معاون کنونی ابراهیم رئیسی مدعی شد که ما نیاز به واکسن خارجی نداریم و به خود کفائی میرسیم. البته داستان این خود کفائی شباهت زیادی به همان دستگاه ویروس یاب سپاه پاسداران داشت. اکنون دیگر همه این ترفندها وهمه این پنهان کاریها در مقابل اظهارات رئیس ستاد مقابله با کرونا تهران در روز چهارشنبه گذشته رنگ باخته اند.

 
رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که ” ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را دو برابر می‌کردیم”.  وی همچنین گفت که او و دیگر مسئولان آمار حقیقی جان‌باختگان کرونا در کشور را در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار نداده و در این زمینه «پنهان‌کاری» کرده‌اند. وی گفت: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به ‌جای مشورت با آنها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم. در حالی‌که اطلاعات چندانی دربارهٔ ویروس نداشتیم، کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. خبرهای خیلی تلخ‌تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد. دلتا سه ماه در هند طول کشید، آنها به سرعت همه را واکسینه کردند. ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم. حتی باید ۲ برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟ هیچ راهی نداریم جز دو هفته تعطیلی که از همین امروز باید آغاز شود. نیروهای طرح تحول سلامت ۴ ماه است حقوق نگرفته‌اند، افراد حاضر در ستاد کرونا در محل نیستند و نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند.سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟”.

 
اینها اظهارات به اصطلاح دشمنان رژیم نبودند، اینها اظهارات پزشکان و پرستاران نبودند که به جرم بیان واقعیات مورد آزار واذیت قرار گرفتند، اینها سخنان آن کارگری نبود که میگفت یا از گرسنگی و یا از کرونا باید بمیریم، اینها گوشه ای از اعترافات مسئولین خود رژیم بود.


اکنون دیگر روز های متوالی است که حتی آمارهای رسمی روزانه فوت بیش از پانصد نفر را اعلام کرده و آمار مبتلایان مرز چهل هزار نفر را پشت سر گذارده است. یک فاجعه انسانی در حال وقوع است. هیچ نشانه ای از اینکه رژیم توانائی مقابله با این پاندمی را داشته باشد به چشم نمیخورد. بی جهت نیست که مطالبه واکسن همگانی، فوری و مجانی به یکی از مطالبات عمومی جامعه تبدیل شده است. اکر تا دیروز این کارگران هفت تپه بودند که این مطالبه رابه مثابه یکی ار مطالبات پنج گانه خود مطرح میکردند. اکنون دیگر این خواست به مطالبه همه تشکلهای کارگری، بازنشستگان، معلمان، دانشجویان فعالین جنبش زنان، زندانیان سیاسی نویسندگان وکارگردانان تبدیل شده است. خود این امر نشان میدهد که چه پتانسیل عظیمی در جامعه جهت ایجاد یک جنبش اعتراضی سراسری وجود دارد. تجارب کسب شده سالهای اخیر وبویژه ارتباطات گسترده ای که بین فعالین ورهبران همه این جنبشها  وکانون ها بوجود آمده، شرایط بسیار مساعدی جهت شکل دادن به اعتراض سراسری را بوجود آورده است. همین هفته های اخیر نشان دادکه چگونه مردم در دفاع از خیزش خوزستان برای دستیابی به آب به خیابان آمدند. بدون تردید این مردم نمی خواهند قربانیان خاموش درماندگی رژیم در مقابله با گسترش پاندمی کرونا باشند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: