کارگران برخی واحدهای صنفی: نوروز سپری شد، اما حقوق اسفند و عیدی نگرفته اند!
شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

کارگران پیمانکاری آبفای رودبار و کارگران واحد تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن از عدم پرداخت مطالبات خود شکایت دارند. همچنین شماری از کارگران واحدهای صنفی در شهرهای مختلف مطالبات عیدی خود را دریافت نکرده اند.
بر اساس این گزارش، کارگران پیمانکاری آبفای رودبار که تاکنون بدون دریافت هشت ماه حقوق تعطیلات نوروز را سپری کرده بودند، اعلام کردند که در سیزدهمین روز از ماه فروردین، دو ماه از حقوق شان واریز شده است. این پرداخت ها به طور ناگهانی و در شرایطی که سفرها و هزینه های ایام نوروز و ماه رمضان بیشتر از همیشه بود، انجام شد.
این کارگران اظهار داشتند که در شرایط اقتصادی سخت، پرداخت حقوقشان امری ضروری برای تأمین نیازهای اساسی زندگی آنهاست. آنان انتقاد کردند که مسئولان بالادستی مانند شرکت آب و فاضلاب گیلان به نحو کافی نظارت بر کارفرمایان ندارند و به معوقات کارگران توجه نمی کنند.
آنها افزودند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، از حداقلهای مزدی نیز محروم هستیم و هیچ اضافه کاری و مزایای مناسبتی و عرفی نیز به ما کارگران تعلق نمیگیرد.
کارگران آبفای رودبار در پایان با بیان اینکه برای وصول مطالباتمان پیگیری های زیادی را از شرکت آب و فاضلاب و نهادهای اجرایی استان گیلان انجام داده ایم، عنوان کردند:
کارگران تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن، مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.
بر اساس این گزارش، تعدادی از کارگران واحد مذکور اظهار داشته اند که ماه ها است منتظر پرداخت کامل مطالبات معوقه خود در زمینه برخی مزایای عرفی و مناسبتی و همچنین حق لباس و اضافه کاری ها هستند.
آنها همچنین گفته اند: کارگران واحد نگهداری از خطوط، حافظ امنیت ریلی کشور هستند بنابراین چگونه کارگران میتوانند با داشتن مشکلات صنفی فراوان، امنیت ریلی کشور را تامین کنند. شرایط اقتصادی سخت است و این تأخیر در پرداخت ها و نبود امنیت شغلی بیشتر ما را تحت فشار روحی و جسمی قرار میدهد. ما خواستار حذف شرکت های پیمانکاری در مجموعه خطوط ریلی هستیم، اما متاسفانه مسئولان با بی توجهی به مطالبات قانونی ما هر روز نگرانی کارگران را بیشتر کرده است. ما خواستار اجرای طرح تجمیع و طبقه بندی مشاغل هستیم اما به دلیل نداشتن نماینده صنفی اجرای این طرح ها عملیاتی نشده است.
معوقات مزدی کارگران واحدهای صنفی
برخی از کارگران فروشگاه های لوازم خانگی و فرش در تهران و شهرستان ها، همچنان موفق به دریافت عیدی پایان سال خود نشده اند.
در این گزارش آمده است: یکی از کارگران یکی از فروشگاههای برند در تهران اعلام کرد که او و پنج همکار دیگر هنوز عیدی پایان سال گذشته را دریافت نکردهاند.
بر اساس این گزارش، همچنین برخی از این کارگران از عدم تمدید قرارداد در سال جدید و پرداخت نشدن عیدی و مزایای مزدی سال گذشته، خبر داده اند.
بر اساس عرف و قانون، عیدی و مزایای مزدی کارگران باید قبل از پایان هر سال تسویه و کامل پرداخت شوند.
