جمعه ۱۴ فروردین ۱۴۰۵ | 03 - 04 - 2026

Communist party of iran

کارفرمای کارخانه ریسندگی نخ میامی، با کمک مسولین اداره کار شاهرود حقوق کارگران را پایمال کرد

روزجمعه ۱۵ دی ماه، کارگران کارخانه ریسندگی نخ میامی از پایمالی حقوقشان توسط کارفرما منجمله پرداخت حداقل حقوق رسمی زیرسایه سکوت مصلحتی اداره کار شاهرود و بازرسانش خبردادند.
یک کارگرکارخانه ریسندگی نخ میامی شاهرود به خبرنگار رسانه ای گفت:« کارفرمای کارخانه ریسندگی نخ میامی که در زمینه تهیه و تولید انواع نخ :

  • فرشی،
  • تریکو،
  • فانتزی
  • و کاموایی
    در شهرک صنعتی میامی فعالیت دارد قانون کار را در پرداخت اضافه کاری، حق اولاد، حق مسکن و سایر مزایای قانونی برای حدود ۱۰۰ کارگر رعایت نمی‌کند.» وی سپس با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر هستیم که به صورت میانگین ۱۵ سال سابقه کار در این کارخانه را داریم، افزود:« کارگران ریسندگی نخ میامی به نسبت آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده است بیشتر کار می‌کنند اما برخلاف قانون میزان دریافتی آنان زیر حداقل‌های قانون کار است.
    میزان دریافتی کارگران نخ میامی مبلغ ۵ میلیون و ٤٠٠ هزار تومان در هر ماه است که این رقم با پایه حقوقی که شورای عالی مزد در سال ۱٤۰۲ تعیین کرده (۷میلیو ن و۳۰۰هزار تومان) تطبیق ندارد.» او با بیان اینکه کارگران ریسندگی نخ میامی روزی هشت تا دوازده ساعت کار می‌کنند و استراحتی ندارند، در ادامه گفت:« هر ماه کارفرما بعد از پرداخت ۵ میلیون و ٤۰۰ هزار تومان به عنوان دستمزد ماهانه از ما کارگران رسید دریافت می‌کند و ما برای پیگیری حق قانونی خود سند و مدرکی نداریم. کارفرما در پاسخ به اعتراض کارگران می‌گوید، تولید در این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و برای پرداخت حقوق کامل ناچار باید نیمی از نیروی کار کارخانه را اخراج کند. با این حال ما کارگران این واحد تولیدی به دلیل کمبود اشتغال در شهرستان شاهرود ناچار به کار در کارخانه هستیم.»
    این کارگر معترض ادامه داد: « یکی از مشکلات کارگران در این واحد تولیدی این است که کارفرما، نسخه‌ای از قرارداد را نیز به کارگر نمی‌دهد. لذا همواره این سوال برای کارگران وجود دارد که چرا نسخه‌ای از قرارداد کاری خود را ندارند؟ سختی‌کار کارگران مشمول قانون سخت و زیان‌آور در این واحد تولیدی پرداخت نمی‌شود و همکارانی که متقاضی بازنشستگی هستند تمام هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت می‌کنند. در خصوص مشکلات خود با مسئولان اداره کار شاهرود و بازرسان صحبت‌ کرده‌ایم اما ظاهرا کاری از پیش نرفته است.»

اشتراک در شبکه های اجتماعی: