چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ | 02 - 10 - 2024

Communist party of iran

چه باید کرد کمونیست ها در اوضاع کنونی ایران

تبلیغات سیاسی و کلیه فعالیت های حزب کمونیست ایران در این دوره باید در خدمت پیشبرد جهت گیری ها و وظایف زیر قرار گیرد:

از آنجا که تشدید سرکوب از ارکان اساسی استراتژی بقای رژیم جمهوری اسلامی است، منافع مبارزه طبقه کارگر ایجاب می کند که در هم شکستن این سیاست راهبردی و زمینگیر کردن ماشین سرکوب و تضمین پیشروی جنبش انقلابی برای سرنگونی رژیم اسلامی یکی از محورهای استراتژی فعالین سوسیالیست جنبش کارگری باشد. طبقه کارگر ایران فقط با حضور در صحنه سیاسی جامعه با تلفیق مبارزه اقتصادی با خواستەهای سیاسی و با برافراشتن پرچم دفاع آزادی همه زندانیان سیاسی، لغو مجازات اعدام و لغو قانون حجاب اجباری و … و با برپایی اعتصابات سراسری در مراکز و مؤسسات کلیدی تولید و تبدیل شدن به ستون فقرات اعتصابات سیاسی تودەای می تواند این رسالت را به انجام برساند. در این راستا پیوندها و همکاری نهادینه شده فعالین و پیشروان کارگری در مراکز کلیدی تولید ی و خدماتی از اهمیت زیادی برخوردار است. 

از آنجا که ایجاد تشکل های تودەای و طبقاتی کارگران یک رکن اصلی پیشروی جنبش کارگری ایران و تلاش در این زمینه یکی از اولویت های فعالین سوسیالیست درون جنبش کارگری است، باید نشان داد که بر بستر فضای انقلابی عمومی در جامعه، تداوم جنبش اعتصابی کارگران و با تکیه بر وجود تشکل ها و کادرهایی که در دل مبارزات طبقه کارگر پرورده شدەاند، ایجاد شوراهای کارگری و دیگر تشکل های تودەای و طبقاتی کارگران ممکن است.

از آنجا که رژیم جمهوری اسلامی در راستای پیشبرد سیاست راهبردی تشدید سرکوب و برای بقای خود به شبکەای از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی حزب پادگانی سپاه پاسداران و سازمان بسیج در محلات شهرهای مختلف ایران که امر خبرچینی و به دام انداختن فعالین سیاسی و اجتماعی را پیش می برند متکی است، توجه سوسیالیست های جنبش کارگری به سازمانیابی کارگران در محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است. فعالیت شبکەهای جاسوسی و امنیتی سپاه و بسیج  را می توان با سازماندهی از پایین و با ایجاد و گسترش شبکەهای جوانان انقلابی، نهادهای تودەای و شوراهای محلات خنثی کرد. 

طبقه کارگر برای به زیر کشیدن رژیم جمهوری اسلامی و نظام طبقاتی حاکم لازم است همه جنبش های پیشرو اجتماعی مانند جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش انقلابی کردستان، جنبش مادران دادخواه و … را با خود همراه و متحد کند. از این رو تحکیم پیوند فعالین و رهبران این جنبش ها یک رکن فعالیت نقشەمند سوسیالیست های جنبش کارگری است. 
فعالین کمونیست جنبش کارگری با این هدف که طبقه کارگر بتواند رسالت تاریخی خود را به انجام برساند، لازم است در حزب کمونیستی و انقلابی خود متشکل شوند. حزب کمونیست ایران همچنان به تلاش و مبارزه خود ادامه می دهد تا به ظرف اتحاد کمونیست های جنبش کارگری و همه انسانهای انقلابی و کمونیست تبدیل شود.

جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی فقط یک جنبش سلبی برای سرنگونی جمهوری اسلامی نیست. تودەهای به پاخاسته علیه فقر و فلاکت اقتصادی، علیه نابرابری ها، محرومیت ها و تبعیض هایی پا به میدان اعتراض و مبارزه گذاشتەاند که ریشه در مناسبات سرمایەداری حاکم دارند. به این اعتبار این جنبش نه فقط هدف سرنگونی جمهوری اسلامی را در پیش روی خود قرار داده، بلکه خواستەهای ضد سرمایەداری دارد. مردم به حق به آن همه منابع و امکانات و ثروت های افسانه ای موجود در ایران که در چنگال اقلیتی مفتخور قرار دارد، برای برپایی جامعه ای آزاد، برابر و مرفه چشم دوختەاند. بنابراین گستراندن افق سوسیالیستی، افق حکومت شورایی کارگران و فرودستان را در برابر این جنبش، یکی از محورهای فعالیت فعالین سوسیالیست جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو  اجتماعی است. حزب کمونیست ایران به سهم خود باید با تداوم فعالیت سیاسی و تبلیغی جهت هر چه تودەای تر کردن شعارهایی از نوع “نان، کار، آزادی، اداره شورایی”، “آزادی، برابری، اداره شورایی” یاری رساند.

باید در راستای گستراندن افق انقلابی و سوسیالیستی پیگیرانه و به طور تعطیل ناپذیر مواضع و استراتژی سیاسی بخش های مختلف اپوزیسیون بورژوایی ایران برای به شکست کشاندن جنبش انقلابی را برای توده کارگران و مردم روشن کرد. باید تناقض آشکار نقشەهای سیاسی راهبردی و برنامەهای اقتصادی آنان که همان سرمایەداری مبتنی بر الگوی بازار آزاد و نئولیبرالیسم با مدیریت غیر اسلامی است، با پلاتفرم های مطالباتی آنها و وعدەهایی که به مردم می دهند را آشکارا نشان داد. 

حضور گسترده و پیشتازی زنان یکی از ویژگیهای برجسته جنبش انقلابی جاری بوده  و تأثیر گذاری و نقش زنان در هرگونه تحول و دگرگونی سیاسی و اجتماعی را باید بیش از پیش نمایان ساخت. جنبش زنان با پیشینه و موقعیتی که در آن قرار گرفته است تنها با در پیش گرفتن استراتژی سیاسی سوسیالیستی می تواند هر درجه از عقب راندن رژیم اسلامی و ایجاد گشایش در فضای سیاسی جامعه را در خدمت پایان دادن به تبعیض جنسیتی و ستمکشی زنان قرار دهد. یکی از پایەهای استراتژی سوسیالیستی در جنبش زنان، تودەای کردن این جنبش و آوردن زنان کارگر و زحمتکش در ابعاد میلیونی به میدان مبارزه است. فعالین سوسیالیست جنبش زنان باید کار و فعالیت در میان این توده عظیم زنان کارکن و زحمتکش، به ویژه در محلات حاشیه شهرها را  محور فعالیت خود قرار دهند و به سازمانیابی آن در شوراها و انجمن ها و نهادهای تودەای یاری رسانند.

در سالهای اخیر بحران های محیط زیست و سیاستهای ضد زیست‌محیطی حکومت اسلامی که هستی، امنیت و رفاه انسان‌ها را تهدید می‌کند، زمینه‌ساز شکلگیری اعتراضات و مبارزات توده‌ای در مناطق مختلف ایران شده است. شرکت فعالانه در این جنبشها و حرکتهای اعتراضی در دفاع از محیط زیست و تلاش برای بالندگی این مبارزات یک وجه مبارزه کمونیستها برای تأمین رهبری جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر در مبارزه همگانی برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و نظام طبقاتی حاکم است. تنها با حضور فعال در این مبارزات است که می‌توان مانع به بیراهه رفتن این مبارزات شد و از تبدیل شدن این اعتراضات به نیروی ذخیره جناحی از بورژوازی علیه جناح دیگر جلوگیری کرد.

یکی دیگر از پیش شرط های پیشروی جنبش انقلابی جاری شکل دادن به رهبری سراسری است. پدیده رهبری از عنصر سازمانیابی جدا نیست. این جنبش به میزان پیشرفت در امر سازمانیابی از رهبری هم برخوردار بوده است. خیزش ها و اعتراضات تودەای و اعتصابات کارگری در سالهای اخیر رهبران خود را هم پرورده کردەاند. به هم مرتبط شدن و به هم پیوستن این رهبران محلی می تواند گامی در راستای شکل گیری رهبری سراسری باشد. حزب کمونیست ایران باید به این روندها کمک کند. 

در خارج از کشور بسیاری از پناهندگان و مهاجرینی که خود زیر فشار سیاستهای سرکوبگرانە رژیم جمهوری اسلامی بە خارج کشور پناه بردەاند، امروز در صف اعتراض عمومی علیە رژیم و بە نشانه همبستگی با جنبش انقلابی در ایران بە خیابان می آیند. ما در همکاری با دیگر نیروهای چپ و کمونیست باید وسیعاٌ تلاش کنیم که همە انسانهای آزادیخواه و مترقی که در اعتراض علیە دیکتاتوری و اختناق در ایران و برای رهایی کارگران، زنان، جوانان، ملیتهای تحت ستم و همە مردم ستمدیدە و جان بە لب رسیدە ایران بە میدان می آیند را در صفوفی قدرتمند علیە جمهوری اسلامی بسیج نماییم. برای جلب این نیروی وسیع بایستی سبک کاری جدید و فراسازمانی که مناسب این شرایط جدید برای جلب همبستگی عمومی باشد در پیش گرفت. در این راستا می توان به تقویت و گسترش شوراهای همبستگی با جنبش انقلابی ایران و یا هر نهاد مبارزاتی دیگری که بتواند کل این پتانسیل اعتراضی علیه جمهوری اسلامی را فعال کند، همت گماشت. 

فعالین چپ و رادیکال و سوسیالیست در کردستان لازم است از هم اکنون ابتکار عمل برپایی جنبش تودەای علیه بیکاری و فقر و فلاکت اقتصادی، به میدان آوردن و سازماندهی زنان کارگر و زحمتکش در محلات حاشیه شهرها، گسترش مبارزه برای دفاع از حقوق کودکان، حضور فعال در جنبش دفاع از محیط زیست، یاری رساندن به تداوم و گسترش جنبش معلمان و بازنشستگان و پرستاران را در دست بگیرند. کومەله – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران و شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان ضروری است که تقویت این روندها را در اولویت کار و وظایف خود قرار دهند. روشنگری در مورد ماهیت سیاست های احزاب ناسیونالیست و تلاش برای بیرون آوردن تودەهای کارگر و زحمتکش و مردم کردستان از زیر نفوذ این سیاست ها یکی دیگر از وظایف تعطیل ناپذیر کومەله و جنبش سوسیالیستی در کردستان است.

اگر چه جریان موسوم به ” چپِ محورِ مقاومتی ایران” که با ادعا و با سابقه ی چپ آشکارا با جنبش های پیشرو و آزادیخواهانه ضدیت کرده و از جناحی از جمهوری اسلامی طرفداری می کنند در جامعه نفوذی ندارند، اما از آنجا که برخی از جریان های اپوزیسیون راست از وجود آنان تغذیه کرده و از آنان به عنوان چماقی برای کوبیدن و حمله به نیروهای چپ و سوسیالیست استفاده می کنند، افشای ماهیت این جریان باید بخشی از وظایف کمونیست ها در این دوره باشد.

حزب کمونیست ایران در راستای پاسخگویی به نیازهای مبارزه سیاسی و طبقاتی در این دوره آماده است همکاری های های فشردەتری را با سازمانها و احزاب متشکل در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست چه در سطح سراسری و چه در سطح کردستان پیش ببرد.

سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: