چرا سقوط چشمگیر تولید گاز ایران اجتنابناپذیر است؟
دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

منصور دفتریان رئیس انجمن مهندسی گاز ایران، روز جمعه ۱۰ فروردین تصریح کرد بررسیهایی که دربارهٔ وضعیت تولید و مصرف گاز در شرکت ملی نفت انجام شده نشان میدهد که حداکثر گاز تولیدی پارس جنوبی در سال ۱٤۱۸ با ادامه شرایط فعلی، ٤۰۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد بود و در صورتی که طرح فشارافزایی میدان پارس جنوبی محقق نشود، این مقدار به ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش مییابد.
بر اساس یک سند شرکت ملی گاز که رسانەای شدە، پارس جنوبی سهمی ۷۹ درصدی در تولید گاز کشور دارد. ایران روزانه ۷۷۰ میلیون متر مکعب استخراج گاز دارد که ٦۱۰ میلیون متر مکعب آن از پارس جنوبی، میدان مشترک میان ایران و قطر، است.
آقای دفتریان گفته است اُفت تولید میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱٤۰٤ آغاز میشود، اما هماکنون نیز شروع آن ملموس است.
پیشتر وزارت نفت ایران و برخی نهادهای بینالمللی پیشبینی کرده بودند که افت فشار میدان پارس جنوبی از سال ۱٤۰۲ آغاز میشود. اگرچه پارسال ایران با راهاندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی توانسته افت تولید ناشی از کاهش فشار میدان را جبران کند، اما ایران دیگر فاز جدیدی برای راهاندازی ندارد و افت تولید گاز کشور اجتنابناپذیر است.
بخش ایرانی پارس جنوبی شامل ۲٤ فاز است و همهٔ این فازها راهاندازی شدهاند و جایی برای راهاندازی فاز جدید برای جبران افت تولید ناشی از کاهش فشار میدان وجود ندارد.
پیشتر هم شرکت ملی گاز و هم صندوق توسعه ملی گزارش داده بودند که در خوشبینانهترین حالت، باز هم تولید گاز کشور با افت چشمگیری مواجه خواهد شد.
