شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 27 - 04 - 2024

Communist party of iran

چرا تشکل مستقل زنان لازم است؟


ارسالی به کانال جوانان انقلابی محلات مریوان

جبران ستم مضاعف و جبران صدها سال عقب راندن عامدانه‌ی زنان از ایفای نقش در جامعه جزو وظایف زنان و مردان انقلابی و برابری‌طلب است. ایجاد تشکل مستقل زنان و داشتن #توجهی_ویژه به توده‌ی زنان ستمدیده با هدف رهایی از خفقان و خروارها آوار مردسالاری و سرمایه‌داری ضرورت دارد. هیچ کس آزادی را بە ما تقدیم نمی‌کند و رهایی زن تنها به دست خود زنان ممکن می‌گردد. استقلال اقتصادی و #استقلال_تشکیلاتی بی‌کم‌و‌کاست زنان جزو ارکان مهم تحقق این اهداف است. بیشترین موفقیت در پایان دادن به سلطه‌ی سرکوب و ستم و استثماردر گرو همراهی  مردان طبقه‌ی کارگر با  کارگران زن برای ایستادن بر سر پای خودشان و ایجاد سازمان‌های مستقل  زنان است. هیچ کس مانند سرمایه‌داری از بی‌حقوقی و فرودست ماندن زنان سود نمی‌برد. الکساندر کولونتای درباره‌ی اهمیت این موضوع می‌نویسد:


«برخی می‌پرسند چرا باید زنان کارگر را جدا کرد؟ چرا باید «روز خاص زنان» داشت؟

طبقۀ کارگر در آغاز متوجه نبود که زن کارگر #محروم‌ترین عضو طبقه از حیث حقوقی و اجتماعی است و قرن‌هاست که تحت قلدریِ دیگری بوده، مرعوب و محاکمه شده است و برای آن­که ذهن و قلب او را به حرکت درآورد نیازمند روش خاص و زبانی هستیم که به‌عنوان زن برایش قابل فهم ‌باشد. کارگران در آغاز از این ایده که زن در این دنیای پر از استثمار و عاری از حقوق نه فقط به عنوان فروشندۀ نیروی کارش بلکه به عنوان مادر و زن نیز تحت استثمار است، استقبال نکردند. بااین­حال وقتی حزب سوسیالیست کارگران متوجه این نقص شد، جسورانه به دفاع از زنان، هم در مقام کارگر و هم در مقام زن و مادر پرداخت.


سوسیالیست‌های همۀ کشورها خواستار #حمایت_ویژه‌ای از زنان کارگر شدند؛ بیمۀ مادر و فرزند، حقوق سیاسی برای زنان و دفاع از منافع‌شان از جملۀ این حمایت‌ها بود. هرقدر حزب کارگران همراه زنان کارگر این هدف ثانویه را بهتر درک کرد، زنان با میل بیش­تری به حزب پیوستند و حزب را مدافع واقعی خود دانسته و فهمیدند که طبقۀ کارگر برای نیازهای ضروری و #انحصارا_زنانه‌ی آن­ها هم در حال مبارزه است. خودِ کارگران زن آگاه و متشکل هم تلاش زیادی برای روشنی این هدف انجام داده‌اند. اکنون بار اصلی جذب کارگران زن به جنبش سوسیالیستی بر عهدۀ خود زنان است. احزاب همۀ کشورها، اینک #کمیته‌ها و دبیرخانه‌ها و دفاتر #خاص مربوط به زنان دارند. این #کمیته‌های_زنان در بین جمعیت زیادی از زنان ناآگاه سیاسی فعالیت کرده، آگاه و متشکل‌شان می‌کنند. آنان هم­چنین از نزدیک به بررسی مسائل و مطالبات مربوط به زنان می‌پردازند. از جمله: حمایت و تأمین مادران باردار یا شیرده، اصلاح قانونی کار زن، راه اندازی کارزار علیه فحشا و مرگ کودکان، مطالبۀ حقوق سیاسی برای زنان، بهبود وضعیت مسکن، کارزار علیه هزینۀ بالای معیشت و غیره.


بدین‌ترتیب زنان کارگر به عنوان اعضای حزب، علاوه بر آن­که در حال مبارزه برای جنبش طبقاتی مشترکی هستند، نیازها و مطالباتی را که ایشان را به عنوان زنان، همسرانِ در خانه و مادران هم متأثر می­کند برجسته و مطرح می‌کنند. حزب از این مطالبات حمایت می­کند و برای آن می­جنگد، نیازهای کارگران زن بخش جداناپذیری از جنبش مشترک کارگری است.» (روز زن چیست؟، الکساندر کولونتای، نضال تمدن)


🚩زنده باد تشکل مستقل توده‌ی زنان

🚩زنده باد تشکل مستقل زنان کارگر

#تشکل_مستقل

#زن_زندگی_آزادی

#شبکه‌های_مخفی_زنان‌

#تشکل_توده‌ای_زنان

#زنان_انقلابی_و‌_برابری‌طلب

#تشکل_سازمان_چاره‌ی_زحمتکشان

#جوانان_انقلابی_محلات_مریوان

اشتراک در شبکه های اجتماعی: