شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | 17 - 08 - 2024

Communist party of iran

پیام هسته اقلیت: به کنگره حزب کمونیست ایران

رفقا!
 برگزاری کنگره حزب را به شما تبریک گفته و امید است با تصویب قرارها و سیاست‌های انقلابی گامی دیگر به پیش در راستای اهداف کمونیستی بردارید. کنگره حزب در شرایطی برگزار می شود که نظام سرمایه‌داری جهان معاصررا  در معرض شدیدترین نابرابری‌ها قرار داده است. با وجودی که تحولات تکنیکی و پیشرفت‌های علمی و فنی زمینه ساز شرایطی شده که  دستیابی به  نیازهای مادی و معنوی انسان با کار کمتر و رفاه بیشتر امکان پذیر شده  اما بر اثر کارکردهای مخرب نظام سرمایه‌داری نابرابری‌ها افزایش یافته و زندگی انبوه عظیمی از انسانها برای تامین ساده ترین نیازهای مادی در خطر قرار گرفته و شکاف های طبقاتی ژرف‌تر شده است. 


  در حال حاضر جهان سرمایه‌داری را بحران های متعدد و درهم تنیده دربرگرفته است. بحران ژرف اقتصادی، بحران ناشی از تخریب‌های زیست محیطی، بحران در روابط بین الملل و سمت و سوی شکل بندی های قطب‌های جدید، بحران لیبرال دموکراسی و شکل گیری راست فاشیستی در ساختارهای پارلمانی، و… نیز شکست پی در پی برنامه‌های انباشت سرمایه،   نمونه‌هایی از این روند هستند. در این شرایط حساس با وجودی که تلاش کمونیستها و پیشروان طبقه کارگر برای غلبه بر نابرابری‌ها افزایش یافته اما  جنبش طبقاتی کارگران هنوز در حالت تدافعی است و نتوانسته بر حرکت سرمایه و پیامدهای آن غلبه کند. تغییرات اساسی در این عرصه  تنها با بازنگری بر موانع سیاسی/نظری و تلاش برای سازمانیابی و سازماندهی امکان پذیر است که همگرایی نیروهای چپ و کمونیست و و حدت سازمان‌های طبقاتی و توده‌ای کارگران گام مهمی در این راستا است.


در ایران نیز پس از خیزش‌هایی که از سال 1396 آغاز شد، در سال 1401 شاهد برآمد جنبش انقلابی بودیم که بزرگترین تحول سیاسی تا کنونی بود که جمهوری اسلامی را آماج قرار داد. اما  بر اثر سیاست سرکوب، کارکردهای زیانبار و فرصت طلبانه اپوزیسیون راست، رسانه‌هایشان  و در صدر همه آنها سلطنت‌طلبان  و از همه مهمتر فقدان سازمانیابی و سازماندهی، جمهوری اسلامی توانست از گسترش جنبش جلوگیری کرده و آن را به عقب براند بدون آنکه بتواند زمینه‌های برآمد جنبش انقلابی را از بین ببرد. در مضحکه انتخابات  رژیم بار دیگر شکست سختی خورد اما اتاق‌های فکری آن با گشودن  روزنه‌ای برای اصلاح طلبان تلاش دارند شرایطی را بازنمایی  کنند که  آمکان  برامد مجدد جنبش را کنترل و ازگسترش آن جلوگیری کنند. اما این سیاست همانند گذشته بازهم محکوم به شکست است. 


جامعه ایران هم اکنون در گیر انبوهی از تضادها است  و هر آن امکان دارد که از روزنه‌ای جنبشی گسترده‌ترسربلند کند و جمهوری اسلامی را بار دیگر آماج قرار دهد. در این شرایط حساس طیف‌های  اپوزیسیون راست می کوشند که با کمک دولتهای امپریالیستی و مرتجع منطقه از وزنه جنبش انقلابی برای منافع خود استفاده کنند. بخش مهمی از آنها تلاش دارند، در همسویی با گرایشات گسسته از حاکمیت که می توانند واسط بین  نیروهای نظامی و بخشی از کارورزان رژیم باشند، موقعیت خود را برای کنترل و هدایت جنبش به نفع منافع اپوزیسیون راست تقویت کند. شعار: “برای دموکراسی  از موسوی تا پهلوی” نمونه بارز این سیاست است. 


در سوی دیگر نیروهای چپ و کمونیست، رهبران عملی جنبش طبقاتی کارگران و پیشروان جنبش‌های اجتماعی قراردارند و نبض جنبش انقلابی و پیشروی آن  نیزدر اینجا می‌تپد. در این راستا باید تلاش‌های اساسی برای سازمانیابی و خود سازماندهی از پائین را برای بسیج طبقه کارگر، توده های زحمتکش و انبوهی از  انسانهایی که زیر سلطه و ستم  قرار دارند، تلاش‌ها برای سرنگونی انقلابی جمهموری اسلامی را برای شکل گیری بدیل کارگری و انقلابی متکی بر نهادهای شورایی و خودگردان توده ای سازمان داد. همکاری نیروی های چپ و کمونیست گام مهمی در این راستا است.


رفقای گرامی
حزب کمونیست ایران همواره نقش موثری در جنبش کمونیستی، مبارزه علیه سرمایه‌داری و برای آزادی و برابری  و نیز علیه ناسیونالیسم  و محو ستم ملی داشته و  تلاش گرانقدری در راستای  پروژه‌های همکاری و همگرایی نیروهای چپ و کمونیست نموده است. برای شما کنگره موفقی آرزو می‌کنیم 
سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی- برقرار باد جمهوری شورایی
زنده باد آزادی- زنده باد سوسیالیسم
هسته اقلیت/مرداد 1403

اشتراک در شبکه های اجتماعی: