پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

پیام نوروزی کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت(کمپین معلولان)

هموطنان گرامی، سال نو را به شما تبریک می‌گوییم
سال ۱٤۰۲ برای افراد دارای معلولیت سال پرفراز و نشیبی بود. در این سال نه تنها شاهد اقدامات مثبتی از سوی دولت نبودیم بلکه شاهد چالش‌های بیشتری نیز نسبت به گذشته بودیم.
افراد دارای معلولیت همچون همه سال‌های گذشته با مشکلات معیشتی، درمانی، توانبخشی، مراقبتی، تهیه وسایل کمک توانبخشی، عدم مناسب‌سازی معابر و اماکن و عدم دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشتی، مسکن، اشتغال مناسب و … روبرو بودند و برنامه و رویکرد جدیدی برای رفع آنها مشاهده نشد. حتی در یک مورد هم که دولت بودجه اجرای تبصره ۲ ماده ۵(بلیط نیم بها)را پرداخت کرد و انتظار می‌رفت به بهترین شکل ممکن این تبصره اجرا شود، در عمل دیدیم بهزیستی با بدسلیقگی خاص قادری، این بودجه را به بدترین نحوه ممکن اسراف کرد. یا برای دومین سال پیاپی معوقات تا پایان سال پرداخت نشد و به سال جدید حواله داده شد و عیدی مددجویان هم قطع گردید.
علاوه بر نقض گسترده حقوق افراد دارای معلولیت در تمامی موضوعات مرتبط و عدم اجرای قانون، فعالان حقوق معلولان در سال ۱٤۰۲ با برخوردهای امنیتی و انتظامی و سرکوب مواجه شدند که در تاریخ ایران بی‌سابقه بود.
برگزاری ۹ دوره تجمعات سراسری معلولان با عنوان «یکشنبه‌های اعتراضی معلولان» در ۳۰ شهر و بعضا اعتراض تک نفره، اخذ هزاران امضا در شهرهای مختلف و تهیه طومار ۱۳۰ متری از مهمترین اقدامات فعالان حقوق معلولان بود. اما متاسفانه این طومار مورد بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه و دولت واقع شد و از قبول طوماری که ماه‌ها در سراسر کشور برای آن زحمت کشیده شده بود، امتناع کردند.
علی‌رغم تمام ناکامی‌ها و بدرفتاری‌ها با معلولان در سال ۱٤۰۲، امیدواریم در سال جدید دولت توجه جدی به حقوق افراد دارای معلولیت داشته باشد و با برخوردهای امنیتی و انتظامی و سرکوب، مطالبات به‌حق و قانونی افراد دارای معلولیت را به حاشیه نکشانده و هزینه‌های بین‌المللی و حقوق بشری بیشتری برای کشور ایجاد نکند.
در پایان ضمن آرزوی سالی پر از تندرستی و شادکامی و برکت برای هموطنان عزیزمان، از تمامی افراد و رسانه‌هایی که در سال گذشته با شرکت در تجمعات، حضور در مراسم طومار و تهیه خبر, ‌گزارش و انتشار فراخوان‌ها و وقایع حوزه معلولیت، به استیفاء و اعتلای حقوق افراد دارای معلولیت کمک کردند، تقدیر و تشکر می‌نمائیم.
کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت(کمپین معلولان) نوروز ۱٤۰۳

اشتراک در شبکه های اجتماعی: