پیام زندانیان سیاسی زن، درباره اهمیت افشا کردن (آپارتاید جنسیتی) در مبارزه علیه تبعیض
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

زندانیان سیاسی زن در زندان اوین در پیامی به مناسبت روز جهانی زن بر لزوم تشریح مفهوم (آپارتاید جنسیتی) در ایران در مسیر مبارزه علیه تبعیض تأکید کردند.
این پیام روز شنبه، ۱۹ اسفندماه، یک روز پس از روز جهانی زن، در حساب نرگس محمدی، زندانی سیاسی برنده نوبل صلح، در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است.
- نسیم سلطانبیگی،
- آنیشا اسداللهی،
- مهوش ثابت،
- نرگس محمدی،
- سپیده قلیان،
- ویدا ربانی،
- گلرخ ایرائی،
- جوانا سنه،
- پخشان عزیزی،
- فریبا کمالآبادی
- و محبوبه رضائی
امضاکنندگان این بیانیه هستند.
آنها دربخشی از این بیانیه نوشتهاند: «مجموعه قوانین و اعمال ضد زن چنان ابعاد پیدا و پنهان و چنان سرشت نظاممندی دارد که در تار و پود جامعه کنونی در هم تنیده شده است و در خاورمیانه، به ویژه در ایران و افغانستان، در زیر سایه حاکمیتهای به شدت سرکوبگر و ارتجاعی شکل ویژهای به خود گرفته است.»
به باور این زندانیان سیاسی، برای نشان دادن این (مجموعه قوانین ضد زن) و این (شکل ویژه) لازم است که همگان در جامعه با مفهوم (آپارتاید جنسیتی) آشنا شوند.
زندانیان سیاسی زن تأکید کردهاند: «مرئی کردن آپارتاید جنسیتی میتواند در مسیر مبارزه علیه تبعیض و ستم راهگشا باشد.»
لازم به ذکر است پس از اعتراضات انقلابی ژینا در سال ۱٤۰۱ و حرکتهای مدنی گسترده زنان ایرانی که نماد آن کنار گذاشتن حجاب اجباری است، تمرکز حکومت بر مهار زنان مخالف افزایش یافته و سه قوه برای این منظور قانونمندسازی شیوههای سرکوب ازجمله تدوین، تصویب و اجرا کردن قوانینی چون (لایحه حجاب و عفاف) را در دستور کار قرار دادهاند.
