پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

پیام حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به کنگره ۱۳ حزب کمونیست ایران


رفقای گرامی، نمایندگان کنگره، کادرها و اعضاء و دوستداران حزب کمونیست ایران!


از جانب حزب کمونیست کارگری – حکمتیست و هیئت نمایندگی حزب، برای کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران صمیمانه آرزوی موفقیت داریم.


کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران در یکی از خطیرترین دورانهای سرنوشت ساز برگزار میشود. جنگ در اوکراین، همانطور که مشترکاً تصریح کرده ایم، یک صحنه جنگ و رقابت بین دولتهای سرمایه داری با سیاستها و اهداف ضد کارگری و امپریالیستی است. این جنگ پرده ای از یک نبرد وسیعتر جهانی برسر بازتعریف چهارچوبهای نظام سرمایه داری بویژه بعد از جنگ سرد و تقلای شکست خورده آمریکا در تحمیل سرکردگی خود بر دنیا به نام “نظم نوین جهانی” است. این جنگ ارتجاعی و ضد انسانی تاثیرات عمیق و دورانساز بر جوامع بشری و بطور مشخص بر جنبش ضد کاپیتالیستی و سوسیالیستی طبقه کارگر باقی خواهد گذاشت. این رویداد به کنگره کمونیست ها عمیقاً مربوط است، چون مستقیم و غیر مستقیم روی زندگی و کار و معیشت میلیاردها انسان تاثیر دارد. حزب کمونیست ایران در ابتدای تشکیل خود را گردانی از جنبش بین المللی طبقه کارگر و جریانی عمیقا انترناسیونالیست تعریف کرد. امروز و در متن جنگ سرمایه داران و چشم انداز تشدید جنگ و بحران، در شرایطی که سیاستهای ناسیونالیستی و نژادپرستانه و جنگ طلبانه بلطف سانسور و تحمیق رسانه ها جولان میدهند، این انترناسیونالیسم کارگری، تاکید بر سیاست کمونیستی و عمل انقلابی، نمایندگی کردن منافع طبقه کارگر و بشریتی که در جنگ دولتهای سرمایه داری منفعتی ندارد، وظیفه کمونیست ها در کشورهای مختلف از جمله کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران است.  


تاثیرات این جنگ بر حوزه کار و نفوذ ما در منطقه و ایران، موجبی برای تحرک موقتی جنبشهای بورژوائی طرفدار آمریکا و ناتو یا طرفدار روسیه و چین، از حکومتی تا اپوزیسیونی است که تلاش دارند سموم ناسیونالیستی و جنگ طلبانه را میان طبقه کارگر و مردم زحمتکش ببرند. قطبی شدن بیشتر نیروهای سیاسی و جریانات اپوزیسیون ایران در برخورد به مسائل گرهی جدال طبقاتی در جامعه ایران، همسوئی و همراهی با سیاستهای جنگ طلبان در اشکال مختلف، پازلی از عکس بزرگی است که تشدید مبارزه طبقاتی ببار آورده است. احزاب بورژوائی در سیاست ایران و احزاب ناسیونالیست از جمله در کردستان، مدتهاست که با شتاب و بدون پرده پوشی از آینده جامعه و نحوه انتقال قدرت و تقابل با کمونیسم سخن میگویند. جدالهای طبقاتی و تحولات سرنوشت ساز آتی این جهتگیری را سرعت میدهد و با فضای قطبی تری روبرو خواهیم بود. لذا کمونیست ها موظفند هر طرح از بالای سر کارگران و مردم را به شکست بکشانند، کمونیست ها موظفند راه حل کارگری و سوسیالیستی خود را با تکیه به قدرت توده ای و کارگری و نظامی در مقابل راه حل احزاب بورژوائی قرار دهند. به این اعتبار انتظار ما اینست کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران، کنگره دفاع از سیاستها و اهداف سوسیالیستی حزب در تقابل با سیاستها و اهداف احزاب بورژوائی و ناسیونالیستی باشد.


رفقای گرامی! همانطور که در ارزیابی خود شما به آن اشاره شده، متاسفانه مدتها انرژی شما به مقابله با دورخیز جناح راست برای تحمیل اهداف و سیاستهای ناسیونالیستی به کومله و حزب کمونیست ایران اختصاص یافت. ما خوشوقتیم که شما رفقا با دفاع از سیاستهای حزب کمونیست ایران این دوره را پشت سرگذاشتید. امروز که این مانع با جدائی جناح راست بپایان رسیده است، انتظار اینست کل انرژی حزب برای پراتیکِ اهداف و سیاست سوسیالیستی و در مرکز آن جنبش خروشان طبقه کارگر آزاد و متمرکز شود.


ما در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، بعنوان جریانی که سرنوشت حزب کمونیست ایران و کومله کمونیست همواره برایش مهم بوده است، امیدواریم که این کنگره سکوی پرتابی باشد که حزب کمونیست ایران و کومه له، متحد و یکپارچه و متناسب با شرایط خطیر کنونی، پاسخگوی وظایف سوسیالیستی و کمونیستی این دوره باشد. در این راه همکاری نیروهای چپ و کمونیست و مشخصا حزب کمونیست ایران و حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست را مهم میدانیم و امیدوارم با جدیت بیشتر آن را پیگیری کنیم. بار دیگر برای کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران آرزوی موفقیت داریم.

١٢ آوریل ٢٠٢٢

اشتراک در شبکه های اجتماعی: