سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 14 - 05 - 2024

Communist party of iran

پیام به کنگره حزب کمونیست ایران


رفقای عزیز، بهترین شادباش های ما را به مناسبت برگزاری کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران بپذیرید.  سازمان راه کارگر ، برا ی کنگره شما ، آرزوی موفقیت وپیروزی میکند و امیدوار است که  نشست شما بتواند در جهت گسترش همراهی ها و همبستگی ها واتحادهای پایدار برای آزادی و سوسیالیسم و همبستگی طبقاتی کارگران ایران و جنبش چپ تصمیمات مفیدی بگیرد.


رفقای عزیز                                                                                                                                                                                         

کنگره شما درشرایطی برگزار میشود که   جنگ امپریالستی در اکراین ، بواسطه تجاوز روسیه به این کشور و تعرض ناتویی به شرق ، جهان را در درموقعیت بسیار خطرناکی قرار داده است . بحرانی که پس از پاندومی کرونا ،  صدها هزار قربانی گرفته ومیگیرد ، همه سیاست بین المللی را تحت اشعاع   قرارداده ،  بطور بسیار فاجعه باری هزینه های بسیار سنگینی بر  همه مردمان جهان تحمیل ، وسیاست میلیتاریستی  را به سیاست بین المللی تبدیل ، و افزایش تصاعدی بودجه های جنگی را به بسیاری از کشورها تحمیل کرده است .


ناتو به سرکردگی آمپریالیسم آمریکا ، با ارسال سلاحهای مرگبار به اکراین به این جنگ ویرانگر ابعاد تازه ای بخشیده ، سیاست زور ومجازاتهای بین المللی راعلیه مردمان دیکر کشورها به امری روزمره وعادی وپذیرفته شده تبدیل کرده است .


کمونیستها و نیروهای انسان دوست نمیتوانند به این فاجعه منطقه ای وجهانی بی تفاوت بمانند ، ما باید علیه این جنگ امپریالیسیتی در همه ی ابعاد آن ، علیه همه قطبهای این جنگ ویرانگر و همچنین جنگ های فراموش شده یمن ، سومالی ، افغانستان ، سوریه ولیبی باشیم . 


در شرایطی  که بحران سرمایه داری جهانی عمیقا گسترش یافته ؛ بحران زیست محیطی ، جهان را با مشکلات وبحرانهای عظیم روبرو کرده و آب  ؛ نه  تنها کالایی ، بلکه به یک سلاح جنگی در دست قدرتمندان تبدیل شده است !  بحرانی چند وجهی که می تواند مهاجرتهای بزرگ و حتی جنگهای بی پایانی را  به بشریت تحمیل کند . 


در بطن بحران نظام جهانی ِسرمایه داری ، ایران با داشتن نظامی توتالیتر ، مذهبی و سرمایه داری عمیقتر از همیشه خودرا در محرومیت فزاینده اکثریت عظیم ، بی حقوقی همه مردم ، فقر وفلاکت وبی آیندگی وبی افقی دامنه دار و گسترده نشان میدهد .


در این شرایط بحرانی است که شاهد عظیم ترین اشکال اعتراضات کارگری واجتماعی ومدنی در ایران هستیم . 


سالی گه گذشت سال اعتصابات و تظاهرات و اعتراضات گسترده معلمان و فرهنکیان ، کارگران شهرداریها ، هفته تپه ایها ، کارگران نفت وپتروشیمی ، سال همصدایی جنبش های اجتماعی و تقویت همراهی ها و همبستگی ها ، سال حنبش بزرگ دادخواهی قربانیان جنایا ت سیاسی در چهار دهه گذشته بود . جنبشی عمیقا سکولار ورادیکال که افقهای تازه ومطالبات برابری طلبانه وازادیخواهانه را در مقابل ما میگذارد . 


رفقای عزیز! شما در شرایطی کنگره جدید خود را برگزار می کنید که اخیرا انشعاب مهمی را پشت سر گذاشتید . سازمان ما با تاکید بر ضرورت اتحاد و پیوند نیروهای کمونیست ، به نوبه خود تلاش نمود که این رویداد تلخ رخ ندهد ، اما متاسفانه انشعاب رخ داد و ما اکنون شاهد دو حزب کمونیست و دو کومه له با اسامی مشابه هستیم . امیداواریم بتوانید که این مساله را با رفاقت و صمیمیت ودر جهت منافع جنبش کمونیستی  مشکل را مدیریت کرده و راه حل  مناسب و عادلانه ای پیدا کنید . تجربیات بسیار ی در مقابل شماست . آنچه  مهم است این است که نباید گذاشت  از  طریق تصمیمات نامناسب ومبتنی بر منافع کوتاه مدت ، تصویر نامناسبی از کمونیستها ارائه شود . باید به آینده ونقشی که این  دو حزب میتوانند در جنبش کمونیستی و ترقیخواهی بازی کنند بیندیشید .


رفقای عزیز

چه در ایران و چه در سراسر جهان ، ما تنها از طریق گسترش روحیه اتحاد و فضای همگرایی وهمکاری دراردوی سوسیالیستهای انقلابی ، آزادیخواه و برابری طلب است که می توانیم در برابر تهاجم نیروهای راست و مدافع نظام سرمایه داری بایستیم . نظامی که جهان بشریت و طبیعت را در همه عرصه ها به سوی نابودی سوق می دهد . یک میلیارد گرسنه ، سیصد میلیون کودک کار ، هفتاد میلیون پناهجو ، راه اندازی مداوم جنگهای ارتجاعی و ویرانگر ، بر باد دادن تریلیونها دلار ازثروت بشریت در مسیر میلیتاریسم و کشتار و رقابتهای  نظامی منتطقه ای و بین المللی ، تخریب سیستماتیک محیط  زیست و آژیر خطری که به صدا در آمده تا در کمتراز سه سال کره زمین را به زیر خط مرگ براند و انبوه مصائب دیگر که تنها می تواند یک بدیل دربرابر آن ایستادگی کند و بشریت و طبیعت را از این نکبت نجات دهد : آلترناتیو سوسیالیستی  برآمده از انقلاب اجتماعی و دمکراسی عمیق شورایی .


اما درست در بطن این بحرانهای همه جانبه جهانی ، دستجات راست افراطی  و نئوفاشیست سعی دارند با دادن آدرس غلط ، توجه انبوه انسانهای جویای عدالت اجتماعی و عاصی از وضع موجود را به خود جلب کنند و گاه اینجا و آنجا با بهره گیری از غفلت چپ وبویژه تفرقه آن ، به توفیق هایی نیز دست میابند . همین فاجعه می تواند در جهنم استبداد و استثمار –  رژیم اسلامی جنایت و غارت حاکم بر ایران– نیز باز تولید شود . گفتمان ها و گرایشاتی که سعی دارند با تکیه بر کمکهای مالی امپریالیستی و ابر رسانه های وابسته به آنها ، مهندسی افکار را در راستای منافع خود پیش ببرند ، امروزه متاسفانه در صحنه هستند . اینجاست که نیروهای انقلابی و رادیکال سوسیالیست باید حساسیت و تحرک خود را افزایش دهند و باپرهیز از برجسته کردن این یا آن اختلاف فرعی ، با حرکت در مداری بزرگ ، جنبش سوسیالیستی را بیش از پیش تقویت کنند .


رفقای عزیز ، خوشبختانه تلاشهای جمعی ما در “شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست” تاکنون توانسته است تاثیرات مثبت وروشنی در جنبش چپ ایران بگذارد . ما خلاف جریان ، در راه اتحاد وهمبستگی طبقاتی کارگران و اتحاد بزرگ نیروی چپ انقلابی حرکت کرده ایم . باید این روند را گسترش دهیم . جنبش انقلابی و بالنده ای که در داخل ایران جریان دارد پیامش روشن است ، باید جنبش چپ و کارگری ، دیوارهای فرقه ای وسکتاریستی را کنار زند و اتحاد بزرگ وفراگیر جنبش چپ و کارگری را برای یک آلترناتیو ممکن وروشن ، آلترناتیو سوسیالیستی سامان دهد .  شورای همکاری که با همه افت و خیز هایش  تا کنون توانسته گام های مثبتی بردارد ،  و قطعا در آینده هم میتواند نقش مهم و سازنده ای در این راستا ایفاء کند . با امید به عروج جنبش های سوسیالیستی ، بار دیگر صمیمانه و رفیقانه ، برای کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران آرزوی موفقیت می کنیم .


روابط عمومی سازمان راه کارگر

15.04.2022

اشتراک در شبکه های اجتماعی: