دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ | 26 - 08 - 2024

Communist party of iran

پیامی کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری به کنگره چهاردهم حزب کمونیست ایران

پیام به کنگره چهاردهم حزب کمونیست ایران

با درودهای رفیقانه
رفقا! 
برگزاری کنگره چهاردهم حزب شما با یکی از برهه های حساس اوضاع جهان، خاور میانه و ایران مصادف شده است. در جهان، بحران اقتصادی سیستم سرمایه داری مزمن شده زیرا راه حلهای برون رفت درون سیستمی تا کنونی موثر نبوده و قدرت های بزرگ سرمایه داری تحت عنوان پایان دادن به جهان تک قطبی و ایجاد یک جهان چند قطبی بسمت تقسیم مجدد مناطق نفوذ خود روی آورده اند. در صد سال گذشته، قدرتهای امپریالیستی سه بار (جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و پایان جنگ سرد) به مصاف هم رفتند تا به قیمت کشتار میلیونها نفر رقیب خود را شکست دهند و با دستیابی به مناطق نفوذ جدید شرایط را برای دور تازه ای از انباشت سرمایه ها فراهم آورند و برای دوره ای به بحران اقتصادی خاتمه دهند. باز تقسیم مناطق نفوذ همواره با جنگ، کشتار، بی خانمانی، آوارگی، تغییر مرزها و نظامها توام بوده است.  


در خاورمیانه، فقدان یک نظام امنیتی که منافع صاحبان سرمایه و صنایع را حفظ کند و در برگیرنده سهم اقتصادی و سیاسی در خور هر یک قدرتهای محلی و جهانی باشد، دهه هاست که مرکز رقابت و کشمکش و جنگ بوده است. در چند دهه گذشته حکومت صدام، رژیم اسلامی، ترکیه، سوریه، داعش، طالبان، عربستان، اسرائیل، اروپا و آمریکا از عوامل و بازیگران عمده جنگها در این منطقه بوده و هستند و حاصلش برای مردم کشتار، ویرانی، آوارگی و ناامنی اقتصادی و سیاسی بوده است. معضلات پاسخ نگرفته نظام امنیتی خاورمیانه اکنون با پیچیدگی های مطابقت با تقسیم مجدد مناطق نفوذ قدرتهای بزرگ و شکل گیری یک جهان چند قطبی توام شده است. سرنگونی رژیم اسلامی که حزب شما نیز برای آن مبارزه می کند تمام این معادلات را به هم خواهد ریخت و چهره کل خاورمیانه را به نفع مردم منطقه تغییر خواهد داد. 
در ایران، مردم در نیمه راه پایان دادن به عمر رژیم اسلامی هستند. هم رژیم اسلامی و هم نیروهای سه گانه اپوزیسیون در تدارک رویارویی نهایی هستند. رژیم اسلامی در رای گیری برای جانشینی رئیسی کوشید همه باندها و جناحهای خود را متحد کند تا نه بزرگ مردم به سه انتخابات قبلی (اسفند 98، خرداد 1400 و اسفند 1402) تکرار نشود. شرکت اصلاح طلبان در انتخابات نیروی چندانی را جابجا نکرد اما به رژیم امکان داد تا نرخ مشارکت را بیشتر اعلام کند و از شتاب ریزش نیروهایش بکاهد.   


سلطنت طلبان بعنوان راست افراطی و جمهوریخواهان بعنوان جناح لیبرال دارند خود را سازمان می دهند برای نبرد نهایی بر سر افزایش سهم خود از قدرت پس از رژیم اسلامی. این دو جناح راست اپوزیسیون هر یک به نوعی چشم به حمایت قدرتهای اروپا و آمریکا دارند و فعلا چشم اندازی برای همکاری و اتحاد بین آنها وجود ندارد. 


سوسیالیستها که برای قدرتگیری شوراها مبارزه می کنند، فعالیت برای اتحاد و تشکل جنبش های اجتماعی و در راس آنها جنبش کارگری در مرکز تلاشهایشان است. سوی دیگر فعالیت سوسیالیستها تلاش برای سروسامان دادن به صفوف کل سوسیالیسم ایران پس از سقوط هر نوع سوسیالیسم اردوگاهی برای مقابله با کل نظام مورد نظر سلطنت طلبان و جمهوریخواهان و سیستم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مورد نظرآنهاست. شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست ناظر بر این وجه از اهداف سوسیالیست هاست. با امید به اینکه تصمیمات کنگره شما به هردو وجه فعالیت سوسیالیستها کمک کند، از دعوتتان متشکریم و برای کنگره شما آرزوی موفقیت داریم. 
کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری 
پنجم مرداد 1403 – 26 ژوئیه 2024

اشتراک در شبکه های اجتماعی: