جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ | 30 - 08 - 2024

Communist party of iran

پلیس مقر حزب کمونیست اسرائیل را بست!


پیپلز ورلد

29 آگوست 2024 


پس از بازجویی از دبیر حزب، پلیس اسرائیل دفتر منطقه‌ای حزب کمونیست اسرائیل (CPI) در حیفا را بست. حزب کمونیست اسرائیل اعلام کرد که «فعالیت‌های ضد جنگ تا زمانی که این جنگ جنایتکارانه علیه نوار غزه پایان نیابد، ادامه خواهد یافت»

پلیس اسرائیل و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت عمومی اسرائیل، روز دوشنبه دفتر منطقه‌ای حزب کمونیست اسرائیل (CPI) را در حیفا بستند. آنها هدف از این اقدام را جلوگیری از سازماندهی فعالیت‌های ضد جنگ و ضد نسل‌کشی توسط این حزب عنوان کردند. 
به گزارش «پیپلز ورلد» در روز دوشنبه، پلیس از ریم حزان، دبیر حزب کمونیست اسرائیل در منطقه حیفا، برای بار دوم دعوت کرد و او را در مورد اقدامات این حزب بازجویی کرد. پس از این بازجویی، پلیس اعلام کرد که دفتر حزب بسته خواهد شد. پلیس اظهار داشت که هدف از این اقدام جلوگیری از نمایش فیلم «جنین، جنین» ساخته محمد بکری و سازماندهی فعالیت‌ها علیه جنگ تهاجمی به غزه است.

در بیانیه‌ای، حزب کمونیست اسرائیل و جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری (حداش) این اقدام را محکوم کرده و اظهار داشتند: «این نشان‌دهنده عمق عملکرد فاشیستی است که بر فعالیت‌های سیاسی و حزبی در کشور که علیه جنگ و سیاست‌های این دولت است، تأثیر می‌گذارد.» این دو سازمان مخالفت خود را با سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و بن‌گویر اعلام کردند.

آنها اعلام کردند که «فعالیت‌های ضد جنگ تا زمانی که این جنگ جنایتکارانه علیه نوار غزه پایان نیابد، ادامه خواهد یافت»

بلافاصله پس از صدور دستور تعطیلی، جلسه‌ای اضطراری از رهبری منطقه‌ای حزب کمونیست اسرائیل در حیفا برگزار شد. در این جلسه، نمایندگان ارشد حزب کمونیست اسرائیل و حدش نیز حضور داشتند. در همین حین، تصمیماتی برای اعتراض به این تصمیم گرفته شد و از جمله تظاهراتی در عصر دوشنبه سازماندهی شد. از مناطق اشغالی فلسطین نیز اعلام همبستگی صورت گرفت. در نامه‌ای به حزب کمونیست اسرائیل، حزب خلق فلسطین اعلام کرد:

«تمامی اقدامات سرکوبگرانه جنایتکارانه که علیه جایگاه، فعالیت‌ها و دفاتر حزب شما و حدش انجام می‌شود، بخشی از سیاست فاشیستی دولت اشغالگر و دستگاه‌های آن علیه مردم ما و نیروهایی است که با جنگ و اشغالگری مخالفند».

در این نامه همچنین آمده است: «حزب خلق این آزارها و تمامی اقدامات اشغالگری را محکوم می‌کند و همبستگی خود را با رفیق حزان، حزب شما و ائتلاف پیروزمند شما اعلام می‌دارد. این حزب اعتماد خود را به استواری و مواضع شما برای مبارزه مشترک و متحدانه علیه اشغالگری و فاشیسم تأیید می‌کند».

حزب کمونیست اسرائیل تنها حزبی در اسرائیل است که هم اعضای فلسطینی و هم اعضای یهودی دارد. حزب کمونیست اسرائیل جنگ در فلسطین را یک درگیری قومی-مذهبی نمی‌داند، بلکه آن را به عنوان یک درگیری طبقاتی می‌بیند و رفتار ارتش اسرائیل را «جنایات یک دولت فاشیستی و راست‌گرای اسرائیلی» تلقی می‌کند.


اعتراض در حیفا علیه تصمیم پلیس برای بستن باشگاه حزب کمونیست 
 

صد نفر از فعالان حزب حدش و حزب کمونیست اسرائیل (CPI)، از جمله ایمن عوده عضو کنست و عصام مخول عضو سابق کنست، روز دوشنبه شب، ۲۶ اوت، علیه تصمیم پلیس برای بستن باشگاه حزب کمونیست در وادی نسناس تجمع کردند. این تجمع به دلیل برنامه‌ریزی برای نمایش فیلم «جنین، جنین ۲» در همان شب صورت گرفت.

پلیس اسرائیل روز دوشنبه دفاتر حزب کمونیست اسرائیل (CPI) در حیفا را بست. به گزارش روزنامه «زو هدارخ»، پلیس سپس ریم حازان، دبیر شعبه حیفا حزب حدش و دبیر امور بین‌الملل حزب کمونیست اسرائیل، را برای برگزاری جلسه‌ای در مورد قصد شعبه برای نمایش فیلم جدید «جنین، جنین ۲» به کارگردانی هنرمند معروف، محمد بکری، احضار کرد.

فیلمی که حزب کمونیست اسرائیل قصد داشت آن را به نمایش بگذارد، دنباله‌ای بر فیلم سال ۲۰۰۳ «جنین، جنین» است که به اشغال نظامی شهر جنین در کرانه باختری در جریان عملیات سپر دفاعی در اوج انتفاضه دوم پرداخته است. در سال ۲۰۲۲، دیوان عالی اسرائیل حکم نهایی خود را صادر کرد و نمایش فیلم «جنین، جنین» را ممنوع اعلام کرد.

اداله خواستار دخالت دادستان کل برای اطمینان از عدم ممانعت پلیس از نمایش فیلم «جنین، جنین»

 
اداله، مرکز حقوق اقلیت‌های عرب در اسرائیل، در تاریخ ۲۷ اوت نامه‌ای فوری به گالی باهاراو-میارا، دادستان کل اسرائیل، ارسال کرد. این نامه در پی بسته شدن موقت شعبه حزب کمونیست اسرائیل (CPI) در حیفا توسط پلیس در شب دوشنبه به منظور جلوگیری از نمایش برنامه‌ریزی‌شده فیلم «جنین، جنین» به کارگردانی محمد بکری ارسال شد.

اداله خواستار آن شد که دادستان کل فوراً دخالت کرده و به آزار و اذیت سیاسی مداوم توسط پلیس علیه فعالیت‌های حزب کمونیست اسرائیل پایان دهد. این نامه به نمایندگی از ریم حازان، دبیر حزب کمونیست اسرائیل در منطقه حیفا، که برای دو بازجویی پلیس در مورد برنامه‌ریزی نمایش فیلم احضار شده بود، ارسال شد. این رویداد به عنوان یک جمع‌آوری کمک مالی برای کمپین «#فکر_کن_درباره_غزه» برنامه‌ریزی شده بود که علاوه بر نمایش فیلم و صحبت با بکری، قرار بود کمک‌های مالی برای این کمپین جمع‌آوری شود.

فیلم «جنین، جنین» مصاحبه‌هایی با ساکنان اردوگاه پناهندگان جنین انجام می‌دهد، با توجه به حملات مکرر به این اردوگاه در سال‌های اخیر. این فیلم به دنبال مستند قبلی بکری، «جنین، جنین»، که ۲۲ سال پیش منتشر شد و به شدت به نقض حقوق بشر توسط ارتش اسرائیل در جنین در پی انتفاضه دوم انتقاد داشت، ساخته شده است.

در سال ۲۰۲۱، دیوان عالی اسرائیل در یک اقدام شدید سیاسی علیه بکری، در یک پرونده افترا که توسط سربازانی که در فیلم به تصویر کشیده شده بودند مطرح شده بود، علیه او حکم صادر کرد. دادگاه نمایش فیلم «جنین، جنین» در اسرائیل را ممنوع کرد و بکری را ملزم به پرداخت خسارت به سربازان کرد.

پلیس ریم حازان را برای بازجویی احضار کرد، که پس از بازجویی شب قبل انجام شد. در طی بازجویی قبلی، حازان توضیح داد که فیلم برنامه‌ریزی‌شده برای نمایش، «جنین، جنین» بکری که ممنوع شده بود، نیست بلکه فیلم جدیدی است. با این حال، حدود نیم ساعت قبل از شروع رویداد، فرمانده ایستگاه پلیس یک دستور اداری برای بستن شعبه صادر کرد و به اطلاعاتی از جمله اطلاعات محرمانه اشاره کرد که ادعا می‌کرد این رویداد ممکن است «صلح عمومی» را به خطر بیندازد.

در این نامه، وکیل اداله، هدیل ابوصالح، که در بازجویی پلیس با حازان حضور داشت، استدلال کرد که این دستور غیرقانونی است زیرا حقوق آزادی بیان سیاسی و آزادی تجمع برای فعالان و شرکت‌کنندگان، و همچنین آزادی خلق و بیان کارگردان را نقض می‌کند. اداله همچنین اشاره کرد که حزب تصمیم گرفته است نمایش لغو شده را برای تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ در شعبه حیفا دوباره برنامه‌ریزی کند. اداله بنابراین از دادستان کل درخواست کرد که به پلیس حیفا دستور دهد که دوباره مانع برگزاری این رویداد نشود و از هرگونه نقض بیشتر آزادی بیان و تجمع سیاسی شهروندان و ساکنان جلوگیری کند.»

شایان ذکر است که اداله بارها به دادستان کل در مورد آزار و دخالت‌های پلیس در شعبه حزب کمونیست اسرائیل در ناصره مراجعه کرده است. این حوادث شامل بازرسی‌ها، مصادره تابلوها و پرچم‌های قرمز، و تخریب نقاشی پرچم فلسطین بر دیوار خارجی ساختمان بوده است. اداله هیچ پاسخی از دادستان کل دریافت نکرده است، و بخش تحقیقات پلیس به اداله اطلاع داده است که تحقیقاتی در مورد این حوادث آغاز نخواهد کرد.

این آخرین اقدام پلیس حیفا برای سرکوب آزادی بیان و تجمع است. ایستگاه پلیس حیفا به طور سیستماتیک تظاهرات عرب-فلسطینی، نمایش پرچم‌های فلسطینی و تابلوهای اعتراضی علیه جنگ در غزه را برای چندین ماه ممنوع کرده است. در سه ماه گذشته، بیش از ۵۰ معترض به دلایل غیرقانونی مختلف بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها معمولاً منجر به آزادی بازداشت‌شدگان شده و در برخی موارد، دادگاه حتی موارد را به بخش تحقیقات پلیس ارجاع داده است به دلیل خشونت شدید علیه بازداشت‌شدگان.

تظاهرات در مقابل شعبه حزب کمونیست اسرائیل در وادی نسناس، حیفا، علیه تصمیم پلیس برای ممنوعیت نمایش فیلم «جنین، جنین». در میان معترضان، اعضای کنست حدش ایمن عوده و عایده توما-سلیمان و رئیس حدش و عضو سابق کنست عصام مخول نیز حضور داشتند، دوشنبه شب، ۲۶ اوت ۲۰۲۴ (عکس: زو هدارخ).


به گفته وکیل اداله، هدیل ابوصالح، «ما از هیچ موردی از زمان حکومت نظامی آگاه نیستیم که پلیس دستور بسته شدن شعبه یک حزب سیاسی در اسرائیل را صادر کرده باشد. ما بارها به مقامات ذی‌صلاح اسرائیل هشدار داده‌ایم که پلیس به طور سیستماتیک از قدرت خود برای آزار و اذیت سیاسی و سرکوب شهروندان فلسطینی در اسرائیل سوءاستفاده می‌کند. این سوءاستفاده از زمانی که وزیر نژادپرست راست‌گرای افراطی بن‌گویر به قدرت رسیده است، به شدت تشدید شده است. پلیس یک کارزار سرکوب انتقاد مشروع از جنگ وحشیانه اسرائیل علیه غزه را رهبری می‌کند که منجر به صدها بازداشت ناحق با هدف ایجاد ترس و مجازات شده است. با وجود این، دادستان کل کشور و دادستان کل نه تنها اقدامی علیه این کارزار سرکوب و ترساندن انجام نداده‌اند، بلکه در برخی موارد حتی به ادامه آن فعالانه کمک کرده‌اند».

اشتراک در شبکه های اجتماعی: