٣٠٠ کشته و زخمی درچهار انفجار مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در کرمان ،آمریکا و اسزائیل دست داشتن در انفجار را رد کردند
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲

علی خامنهای در پیامی درباره انفجارها در کرمان آن را فاجعهآفرینی خواند که پاسخ سختی در پی خواهد داشت.
او نوشت: چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود.
آمریکا دست داشتن در انفجارهای سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در کرمان را رد و اعلام کرد، هیچ دلیلی نیز در دست ندارد که نشان دهد اسرائیل مسئول این انفجارها بوده است. برخی از مقامهای ایران این دو کشور را مسئول شناختهاند.
اشکان موسوی، مدیر روابط عمومی هلال احمر کشور، درباره انفجارها در نزدیکی محل دفن قاسم سلیمانی گفت: «با توجه به وخامت اوضاع، تعداد مفقودالاثرها در حادثه انفجارها در کرمان هم زیاد است.»
سازمان اورژانس کشور اعلام کرد شمار کشتهها به ۱۰۳ نفر و آمار مجروحان به ۱۸۸ نفر رسیده است.
رسانهها در جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۳ دیماه همزمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی از “دو انفجار” در گلزار شهدای کرمان در نزدیکی محل دفن او خبر دادهاند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور در جدیدترین آمار از تلفات این حمله گفت که شمار جانباختگان به ۷۳ نفر افزایش یافته است. به گفته او دستکم ۱۷۰ نفر نیز مصدوم شدهاند.
در همین حال، برخی گزارشها حاکی از آن است که شمار انفجارها بیش از دو انفجار بوده است. ذبیحالله اعظمی ساردوئی، عضو مجلس شورای اسلامی از شهرستان جیرفت اعلام کرد که “چهار انفجار” در کرمان رخ داده است.
او با تاکید بر “تروریستی” بودن این حملات افزود که “بمبها در مکانهای مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکبها کارگذاری و منفجر شدهاند.
در تصاویری که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، نیروهای امدادی در محل حاضر شدهاند و شهروندان حاضر در حال فرار هستند.
رسانههای دولتی در ایران نوشتهاند که اغلب افراد حاضر در این مسیر قصد داشتند در مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس حضور یابند.
در ابتدای انتشار این خبر، رسانههای ایران از انفجار در توصیف این صدای مهیب نام بردند. همزمان برخی منابع نیز ترکیدن گاز را علت اصلی این حادثه نامیدند.
در همین خصوص، معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان به خبرگزاری ایرنا گفت که:هنوز مشخص نیست که این انفجار ناشی از انفجار گاز بوده یا حمله تروریستی است.
شهردار کرمان نیز گفت که دو انفجار در محدوده گلزار شهدای کرمان به فاصله ۱۰ دقیقه رخ داده است.
او افزود که: هنوز معلوم نیست این انفجارها بر اثر ترکیدن کپسول گاز یا اقدامی انتحاری بوده است.
با این حال، رئیس مرکز فوریتهای پزشکی کرمان صراحتا از دو بمبگذاری سخن گفت. معاون استانداری کرمان نیز تایید کرد که “این حادثه یک حمله تروریستی است.”
خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران با ذکر جزییاتی نوشت که دو کیف حامل بمب در مسیر گلزار شهدای کرمان منفجر شدند.
این خبرگزاری از قول برخی افراد حاضر در نزدیکی محل انفجار نوشت که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمبها را منفجر کردهاند.
همزمان با انتشار گزارشهایی درباره افزایش احتمالی آمار مصدومان و جانباختگان، رئیس اورژانس کشور اعلام کرد که همه بیمارستانهای کرمان فعال شده و در حالت آماده باش قرار دارند و آمبولانسهای مناطق همجوار نیز فعال شدهاند.
در حالی که مقامهای امنیتی درباره اعلام عامل انفجارها در کرمان خودداری میکنند، مجتبی ذوالنوری، نایب رییس مجلس، گفت: «با توجه به جنس کار که اقدام غیرانتحاری بوده، به نظر میآید از اقدامات اسرائیل است. با انتقامی که ارزش عملیاتی جهانی خواهد داشت، اسرائیل را تنبیه خواهیم کرد.»
