وضعیت کودکان آنچنان اسفناک است که، حتی صدای اعوان و انصار جمهوری اسلامی را نیز، درآوردەاست
چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲

یک کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس در اظهاراتی نگران کننده از وضعیت کودکان در ایران گفته است که : « ۱/۵ یک و نیم میلیون کودک در آستانه ترک تحصیل قرار دارند و ۱٤ میلیون کودک نیز در خانوارهایی زندگی میکنند که حداقل سبد غذایی را نمیتوانند دریافت کنند».
براساس ویدئویی که روزهای اخیر، در رسانهها و شبکههای اجتماعی منتشر شده، هادی موسوینیک کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس گفته است که : « براساس آمار آموزش و پرورش، حدود ٤۵۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم، حدود یک و نیم میلیون نفر کودک در معرض بازماندگی از تحصیل داریم.» به گفته موسوینیک : « از نظر تبعیض آموزشی فقط ۱۲ درصد قبولیهای رتبه زیر ۳ هزار کنکور از مدارس دولتی بودند. این در حالی است که روند ترک تحصیل دانشآموزان در ایران شتاب بیشتری به خود گرفته است و کارشناسان نسبت به عواقب آن هشدار میدهند.»
در این ویدیو، وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز نوزدهم شهریورماه سال جاری (١٤٠٢) با استناد به آمار مرکز پژوهشهای مجلس تعداد بازماندگان از تحصیل در کشور را ۹۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که : « این افراد، بیسوادان آینده را تشکیل میدهند.» آمارها نشان میدهد که ۷۰ درصد “ترک تحصیلیها” مربوط به دهکهای درآمدی پایه یک تا پنج هستند؛ دهکهایی که تحت سختترین فشارهای معیشتی قرار دارند. اما نکته مهم، دلیل بازماندن کودکان از تحصیل و خطر افزایش ۱/۵ میلیون نفری این گروه است که با دلیل عدم بهرهمندی ۱۴ میلیون کودک از غذای مناسب مشترک است.
