جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ | 23 - 08 - 2024

Communist party of iran

وزیر خارجه: به دنبال مدیریت تنش‌ با واشنگتن، احیای برجام و بازسازی روابط با اروپا هستم

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران در اولین مصاحبه اختصاصی خود پس از کسب رای اعتماد از مجلس، روز چهارشنبه اعلام کرد که وزارتخانه وی قصد دارد روابط تهران و توکیو را در همه زمینه‌ها تقویت کند. وی تاکید کرد که این موضوع بر اساس یک نقشه راه جامع با بهره‌گیری از دانش گسترده او از ژاپن خواهد بود و قول داد با توکیو برای رسیدگی مشترک به بحران‌های منطقه همکاری کند.


عراقچی بر این باور است که ایران و ژاپن با توانایی‌های متمایز و در عین حال مکمل خود، پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد یک مشارکت سودمند و پایدار در سراسر آسیا دارند. سفیر سابق ایران در ژاپن به کیودو نیوز گفت: من ظرفیت و توانایی‌های ژاپن را می‌شناسم. ژاپن می‌تواند در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران جایگاه بیشتری داشته باشد. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران از شرکت‌های ژاپنی علاقمند به فعالیت در بخش نفت و انرژی استقبال خواهد کرد، گفت: ژاپن می‌تواند به میادین نفتی ایران بازگردد و به توسعه تولید نفت خود کمک کند.


عراقچی که به دلیل روابط دوستانه خود با ژاپن شناخته می شود، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر ایران در این کشور بود. گفته می‌شود عراقچی زمانی که شینزو آبه، نخست‌وزیر فقید ژاپن در سال ۲۰۱۹ برای میانجیگری بین ایالات متحده و ایران به تهران سفر کرد و پیام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده را به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران منتقل کرد، نقش مهمی را ایفا کرد. وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان گامی تعیین‌کننده در راستای رفع تحریم‌های اقتصادی ایران و بازگشت آن به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود، اما این را هم افزود که این امر منوط به کنار گذاشتن رویکرد خصمانه آن‌ها و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برجام و رفع تحریم‌ها است.
عراقچی خاطرنشان کرد: در سخنرانی سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی، هدف حساس رفع تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه را از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار و با رعایت اصول اساسی ملت مورد تاکید قرار دادم.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: