جمعه ۵ تیر ۱۴۰۵ | 26 - 06 - 2026

Communist party of iran

وزرای کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار گنجاندن برنامه موشکی و گروه‌های نیابتی ایران در مذاکرات شدند

وزرای امور خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای از
آمریکا خواستند تا برنامه موشکی و پهپادی ایران و همچنین گروه‌های تحت حمایت
تهران را در گفتگوهای پایان دادن قطعی به جنگ در خاورمیانه بگنجاند.
وزرای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترک خود پس از نشست با مارکو
روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کردند: صلح و امنیت پایدار منطقه‌ای نیازمند
پاسخ‌گویی به تمامی تهدیدهای ایران، از جمله موشک‌های بالستیک، پهپادها و حمایت
این کشور از گروه‌های مسلح در منطقه است. این در حالی است که این موضوعات در
پیش‌نویس توافق‌نامه میان ایران و آمریکا قرار ندارد.
وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بخش اقتصادی بیانیه
خود افزودند: هرگونه مبادله تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران باید مشروط و
برگشت‌پذیر باشد. آن‌ها همچنین از تهران خواستند تا به مفاد توافق پایبند باشد و رفتار
بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کند.
این مواضع در حالی مطرح می‌شود که مارکو روبیو در سفر دوره‌ای خود به خلیج
فارس به متحدان منطقه‌ای واشنگتن نسبت به تضمین حفظ منافع آنها در هرگونه توافق
با ایران اطمینان داده است.
آقای روبیو در جریان این سفر که با محوریت تفاهم‌نامه تهران–واشنگتن و پیامدهای
آن بر امنیت منطقه صورت گرفته، تأکید کرده است که ایالات متحده هیچ اقدامی در جهت
تضعیف متحدانش در منطقه انجام نخواهد داد.
آمریکا خواهان تواقف با ایران به هر قیمتی نیست
وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی که در حاشیه این سفر ایراد شد،
تأکید کرد که توافق با ایران نباید به هر قیمتی به دست آید.
اشاره او مشخصاً به وضعیت تنگه هرمز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط اختلاف بود:
ایران در حال بررسیِ وضع عوارض عبور، یا حق ترانزیت است؛ موضوعی که پیش از
جنگ سابقه نداشته و واشنگتن به‌شدت با آن مخالف است.

آقای روبیو هشدار داد: اگر بپذیریم که کشوری بتواند صرفاً به‌دلیل مجاورت با یک
آبراه بین‌المللی برای استفاده از آن عوارض دریافت کند، این رویه مانند یک بیماریِ
همه‌گیر در سراسر جهان تکثیر خواهد شد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: