واکنش به قانون عفاف و حجاب: مثل قانون بردهداری موجب آزار و خفگی زنان است
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تصویب لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن به مجلس شورای اسلامی واکنشهای گستردهای در رسانههای اجتماعی برانگیخته است و گروهی از کاربران آن را مانند «قانون بردهداری» موجب «آزار» و «خفگی» زنان به عنوان نیمی از جمعیت ایران دانستهاند.
مریم شکرانی، روزنامهنگار ساکن ایران، روز پنجشنبه پنجم مهر در واکنش به تصویب و ابلاغ محدودیتهای قانونی برای اعمال حجاب اجباری، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که «عدهای به زنان یادآوری میکردند اگر گشت ارشاد به آنان هتاکی کرد یا برای حجاب بازداشت شدند، “قانون” رعایت نشده است. و حالا شورای نگهبان لایحه حجاب و عفاف را تصویب کرد و قانون شد.
او تأکید کرد: آنچه که این عده متوجه نمیشوند تفاوت بین “قانون” و “حق” است، وگرنه که بردهداری هم “قانون” بود.
ابوذر زمان، وکیل دادگستری و فعال مدنی در ایران، لایحه «عفاف و حجاب» را غیرانسانی، زنستیزانه، و فاجعهبار دانست که توسط شورای نگهبان تایید شد، حالا رئیسجمهور باید آن را امضا و ابلاغ کند.
او اضافه کرد: ببینیم پزشکیان در همین حد اراده و عرضه آن را دارد که با عدم امضای آن، اعتراض عملی خود را به این موضوع نشان دهد؟ حساب کاربری قلم فرسا، طراح و کارتونیست که با نام مستعار در شبکههای اجتماعی فعال است، ویدئویی از کنسرت شیرین، خواننده زن، در شهر جده عربستان سعودی را منتشر کرد و نوشت این جا زادگاه اسلام و محمد است، اما در همین روز جمهوری اسلامی به عنوان کاسه داغتر از آش دارد ایران را برایشان مصرف میکند و لایحه حجاب و عفاف را تصویب کردند که ۱۰ برابر قبل، زنها را آزار بدهند.
