نیروی انتظامی استان کرمان بیش از ۳۸ هزار افغانستانی را دستگیر و به مرز بازگردانده است
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳

سردار ناصر فرشید، فرمانده انتظامی استان کرمان دوشنبه ۷ آبان گفت: «بیش از ۳۸ هزار نفر تبعه خارجی غیرمجاز در استان کرمان دستگیر و به مرز برگشت داده شده است. وی همچنین از اصناف خواست که اتباع خارجی غیرمجازبه کار نگیرند و در این زمینه با نیروی انتظامی همکاری کنند.»
مسئولان جمهوری اسلامی بهطور معمول از پناهجویان افغانستانی با عنوان (اتباع خارجی) یاد میکنند و در دو سال اخیر صدها هزار افغانستانی را اخراج کرده اند. مقامهای دولتی ادعا میکنند تمام «اتباع» اخراجشده غیرمجاز بودند، با این حال مهاجران دارای کارت اقامت نیز همواره با خطر اخراج از ایران روبهرو هستند.
افغانستانیها که بیشترین جمعیت مهاجران در ایران را تشکیل میدهند هیچگاه از سوی حکومت بهعنوان پناهنده پذیرفته نشدند. اقامت افغانستانیها در دستکم ۱۹ استان ایران کاملاً ممنوع و اشتغالشان به گروههای شغلی که «پست» خوانده میشوند، محدود شده است.
