شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | 17 - 08 - 2024

Communist party of iran

مولوی عبدالحمید: پزشکیان به وعدۀ انتخاباتی عمل نکرد! من به جای او بودم کناره گیری میکردم

مولوی عبدالحمید در سخنرانی هفتگی خود در زاهدان پس از معرفی اعضای کابینه دولت مسعود پزشکیان و عدم حضور وزیری از اهل سنت، با یادآوری مناظره‌های و سخنرانی‌های انتخاباتی او درباره حقوق زنان، ملیتها و مذاهب، آن را خلف وعده، موجب نگرانی دانست.
به اعتقاد او انتخاب وزرا موجب نگرانی مردم شده است که با این ترکیب کابینه نمی‌تواند برنامه‌ها و وعده‌هایش را عملی کند. مردم حالا صاحب تحلیل هستند و می‌بینند نمی‌شود با این کابینه وفاق ملی به وجود آورد.


مولوی عبدالحمید در نماز جمعه امروز زاهدان گفت: «انتظارات مردم در اولین قدم برآورده نشد و بسیاری از رای‌دهندگان و ترغیب‌کنندگان مردم حالا نگرانند. زنان و اهل سنت در ۴۵ سال گذشته سهمی از قدرت نداشته‌اند در بیش از ۳۰۰ وزیر انتخابی در این سالها یک زن وزیر شده است که (دست‌کم) می‌شد در این کابینه دو یا سه وزیر زن داشته باشیم. او در ادامه گفت: در جمهوری اسلامی سابقه ندارد که مسئولی برای اینکه نتوانسته کار کند، کنار برود. امیدوارم در تاریخ ایران هم ثبت شود که مقامی به خاطر این که نتوانست به وعده‌اش عمل کند، کنار برود.


او به کنایه گفت: بنده اگر به جای ایشان بودم و چنین حرفی زده بودم درنگ نمی‌کردم (برای کنار رفتن). امیدوارم آقای پزشکیان بتوانند رضایت مردم را جلب کند. آقای اسماعیل‌زهی در خطبه‌های جمعه ۱۹ مرداد با اشاره به وعده‌های مسعود پزشکیان درباره حقوق ملیتها، زنان و مذاهب بر ضرورت به‌کارگیری آنها در هیئت دولت تاکید کرده و گفته بود: دست دکتر پزشکیان را باز بگذارید و اجازه بدهید وعده‌هایش را عملی کند.

ترکیب کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان انتقادهای گسترده بسیاری از فعالان سیاسی و چهره‌های اجتماعی را برانگیخته است. آنها می‌گویند اسامی پیشنهادی برخلاف وعده‌های آقای پزشکیان است.
حجم انتقادها به‌حدی بالا گرفت که محمدجواد ظریف در دو پست اینستاگرامی به فشارهای جانبی اشاره کرد و گفت بعضی از وزرا انتخاب‌های چهارم و پنجم کمیته بوده‌اند. آقای ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور و مسئول کمیته انتخاب وزرا بود که پس از ارسال فهرست نهایی به مجلس استعفا کرد و گفت: به دانشگاه بازمی‌گردم.


آقای پزشکیان در واکنش، از منتقدان خواست که وزرا را بر اساس عملکرد آتی آنها قضاوت کنند. او پیشتر در دفاعی دوباره از فهرست کابینه پیشنهادی گفت: فهرست وزرای پیشنهادی بر مبنای راهبرد تقویت هم‌افزایی میان دولت و مجلس تهیه شده است.
آقای پزشکیان در مصاحبه با وبسایت علی خامنه‌ای گفته بود که انتخاب اعضای دولتش با نظر و مشورت رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود. منتقدانش گفتند این رویه، جایگاه و شان ریاست‌جمهوری را در حد «دولت دفتر رهبری» پایین می‌آورد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: