موج جدید انفجارهای الکترونیکی در جنوب لبنان؛ دستگاههای بی سیم حزب الله منفجر شد
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

شبکه تلویزیونی المنار متعلق به حزبالله چهارشنبه ۲۸ شهریور / ۱۸ سپتامبر از وقوع انفجارهای تازهای در چندین منطقه لبنان خبر داد که به گفته این شبکه مرتبط با انفجارهای پیجرها در روز گذشته بود. گفته میشود اینبار تعدادی دستگاه ارتباط بیسیم در اختیار کاربران مرتبط با حزبالله منفجر شده است.
وزارت بهداشت لبنان تا لحظه تنظیم این گزارش از کشته شدن دستکم ۹ نفر و زخمی شدن ۳۰۰ نفر در موج دوم انفجارها خبر داد.
خبرگزاری ملی لبنان از چندین انفجار «دستگاههای پیجر» قدیمی در نقاط دیگری در بیروت، جنوب لبنان و شهر بعلبک در شرق این کشور خبر داد که در جریان چندین مراسم تشییع جنازه اعضای حزبالله رخ داد.
این انفجارها یک روز پس از عملیات مشابه منتسب به اسرائیل رخ میدهد که دستکم ۱۲ کشته و نزدیک به ۲۸۰۰ زخمی در سراسر لبنان بر جای گذاشت.
در پی این انفجارها حزبالله لبنان تأکید کرد که به عملیات حمایتی خود از غزه ادامه خواهد داد و قول داد اسرائیل را مجازات کند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات را محکوم کرد و گفت وضعیت بسیار نگرانکننده است.
فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت مسئولان چنین حمله مرگباری با پیجر باید پاسخگو باشد.
مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، نیز صبح چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به رویدادهای لبنان چنین رخدادی را مایه شرمساری کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکاییها دانست.
پس از انفجار همزمان هزاران پیجر اعضای گروه حزبالله لبنان در روز سهشنبه، گفته شد که این پیجرها ساخت شرکت فنآوری تایوانی «گُلد آپولو» (Gold Apollo) است اما این شرکت صبح چهارشنبه آن را تکذیب کرد و گفت پیجرها توسط یک شرکت اروپایی به نام BAC Consulting KFT که در بوداپست، پایتخت مجارستان مستقر است، ساخته شدهاند.
