شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۵ | 04 - 04 - 2026

Communist party of iran

مهدی یراحی خواننده معترض به زندان و شلاق محکوم و خالد پیرزاده با وجود شرایط نامساعد به زندان برگشت

  • وکیل مهدی یراحی از صدور حکم زندان و شلاق برای این هنرمند خبر داد
    وکیل مهدی یراحی، از صدور حکم ۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق علیه این خواننده خبر داد. زهرا مینویی، وکیل یراحی روز سەشنبه ١٩ دی ماه، خبر داد که : « بر اساس رای صادره از شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران موکلش در مجموع به ۲ سال و ٨ ماه حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است و بر اساس ماده ١٣۴ قانون مجازات اسلامی یک سال از حبس مهدی یراحی قابل اجرا است.» لازم به ذکر است که، مهدی یراحی در حال حاضر با وثیقه (۱۵ میلیارد تومانی) به طور موقت آزاد هستند. او روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، یک روز پس از برگزاری جلسه دادگاهش از زندان آزاد شده بود. مهدی یراحی، خواننده معترض، چهار روز پس از انتشار ترانه (روسریتو) در روز ششم شهریور با اتهامی که رسانه‌های حکومتی آن را ” انتشار ترانه‌ای غیرقانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی ” اعلام کردند، بازداشت شده بود. این هنرمند معترض پیش از بازداشت و پس از اعلام تشکیل پرونده قضایی علیه او به خاطر انتشار ترانه (روسریتو) با به کار بردن هشتگ (زن، زندگی، آزادی) در توییتی نوشته بود : «گریه نکن، من کابوس این قاضی‌ام.» یراحی تأکید کرده بود که «صدای ایذه باشیم و پیوسته از سالگرد قتل مهسا امینی بگوییم.» کتی امیری یونسی، وکیل، پیش‌تر به صدای آمریکا گفته بود که آهنگ (روسریتو) مهدی یراحی را به عنوان نامزد دریافت جایزه ” بهترین ترانه برای دگرگونی اجتماعی” گرمی مطرح کرده است.
  • خالد پیرزاده، زندانی سیاسی، باردیگر به حبس محکوم شد
    صفحه خالد پیرزاده، زندانی سیاسی، در اینستاگرام از محکومیت دوباره او به نزدیک به شش سال حبس خبر داد. در استوری صفحه اینستاگرام آقای پیرزاده روز دوشنبه، ۱۸ دی‌ماه، آمده است که او به اتهام (اجتماع و تبانی) به پنج سال و به اتهام (تبلیغ علیه نظام) به هشت ماه حبس محکوم شده است. در این استوری همچنین آمده است که این زندانی سیاسی مشروطه‌خواه از دو اتهام (نشر اکاذیب) و (تحصیل مال نامشروع) تبرئه شده است.
    خبر محکومیت دوباره خالد پیرزاده به حبس کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که یک زندانی سیاسی پیشین اعلام کرد: « حال آقای پیرزاده پس از ۹ روز اعتصاب غذا اصلاً خوب نیست.» خالد پیرزاده روز سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه به دلیل تشنج، (گرفتگی ماهیچه‌های قلب) و (درد در قفسه سینه)، به صورت اورژانسی به بیمارستان لقمان حکیم تهران اعزام و در بخش قلب این مرکز درمانی بستری شد. با این حال رسانه‌های حقوق‌ بشری تنها چند روز بعد از انتقال دوباره او به زندان اوین با وجود شرایط جسمی “نامساعد” خبر دادند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: