مشکلات ثبتنام کودکان افغانستانی در مدارس ایران در آستانه آغاز سال تحصیلی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید در ایران، تصاویری از مشکلات ثبتنام کودکان مهاجر افغان در شبکههای اجتماعی منتشر شده است.
یکی از مخاطبان در توضیح ویدیوی تجمع خانوادههای مهاجر مقابل یک مدرسه در ملارد نوشته است: با کارت آمایش ثبتنام نمیکنند. مدرسه ظرفیت دارد ولی ثبتنام نمیکنند. اذیت میکنند تا مردم افغانستان خسته شوند.
کاربری دیگر در ویدیویی که در اینستاگرام منتشر کرده، از دشواریهای ثبتنام فرزندش، در آستانه آغاز سال تحصیلی گفته و نوشته است: هربار رفتم مدرسه گفتند برای اتباع بخشنامه نیامده. بانک رفتیم گفتند کارتت وقتش دارد تمام میشود، هرموقع تمدید کردی بیا. خودم نتوانستم درس بخوانم حالا هم نوبت بچهام شده است. خدایا، بس است دیگر، تا کی باید قلبمان بشکند و شرمنده بچهمان بشویم.
این کاربر روی ویدیوی خود نوشته است: «لعنت به بیوطنی.»
وعدۀ بی عمل مسئولان پناهجویانافغانی را سرگردان کرده است.
علیرضا کاظمی، وزیرآموزش و پرورش ایران، روز ۲۰ شهریور از ابلاغ دستورالعمل ثبتنام اتباع و مهاجرین خارجی در مدارس ایران خبر داد. آقای کاظمی در این باره گفت: به دنبال این هستیم که مشکلات و دغدغههای عدهای که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز مهمان ما هستند را به نحو مناسب برطرف کنیم.
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ایران، هم در یک مصاحبه تلویزیونی به اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت مدارس به اتباع مجاز اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط تعداد دانشآموزان اتباع بیش از ۲۰ درصد حد مجاز ثبت نام این دانشآموزان است.
او در قسمتی از این مصاحبه تلویزیونی که واکنشبرانگیز شد تاکید کرد که ایران بنابر “مسئولیت انسانی”، دانشآموزان افغان را در مدارس خود ثبتنام میکند.
همچنین محمد موحدی آزاد، دادستان کل ایران، در بخشنامهای بر پوشش تحصیلی کامل همه کودکان و نوجوانان مقیم ایران صرفنظر از ملیت آنان تأکید کرد و گفت که تمامی افراد زیر ۱۸ سال باید در مدارس ثبتنام شوند و عذری برای امتناع از پذیرش آنان وجود ندارد.
