شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 27 - 04 - 2024

Communist party of iran

مستندپارک مارک (۱۳۸۸) کارگردان: بکتاش آبتین

مستندپارک مارک (۱۳۸۸)
کارگردان: بکتاش آبتین

«پارک مارک» مستندی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، با دوربینی بسیار نزدیک به یک زخم بزرگ و نگاهی شاعرانه که قصه یک زندگی را از شب تا صبح روایت می‌کند. روایت شبگردی یک مرد تنها در کوچه پس کوچه‌های تهران. فیلم ساختاری بسیار محکم و منسجم دارد و نیز بدون در غلتیدن به ورطه احساسات، بسیار نزدیک به شخصیت اصلی اما با حفظ فاصله در فراز و فرود های احساسی‌اش. بدون آن که قضاوت کند ، آیینه ای جلو ما می گذارد تا تصویری از آنچه در زیر پوست شهر می گذرد را ببینیم.
بکتاش آبتین شاعر و مستندساز متولد ۱۳۵۳ در تهران است. از او پنج مجموعه شعر به چاپ رسیده که کتاب شعر او به نام ‘پتک’ به عنوان کتاب شعر سال جایزه خبرنگاران انتخاب شده است. از فیلمهای او می توان به ‘پارک مارک’ ‘۱۳ اکتبر ۱۹۳۷ ‘ درباره لوریس چکناواریان آهنگساز ایرانی و ‘ مُری زن می‌خواد’ اشاره کرد که در چندین جشنواره بین‌المللی حضور قابل توجهی داشتند.
اهدای دیپلم افتخار به فیلم “موریانه‌ای با دندان‌های شیری” ساخته‌ی بکتاش آبتین

فیلم مستند “موریانه‌ای با دندان‌های شیری” ساخته‌ی بکتاش آبتین، عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، در دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند را از آن خود کرد.
روز جمعه پانزدهم مرداد ماه، در آیین پایانی جشن مستقل سینمای مستند ایران پس از اعلام رای هیئت داوران در این بخش هیچ فیلمی موفق به دریافت تندیس جشنواره نشد اما داوران، کارگردان مستند موریانه‌ای با دندان‌های شیری را شایسته‌ی تقدیر دانسته و دیپلم افتخار جشنواره در غیاب بکتاش آبتین به او اهدا شد.
به گفته‌ی یکی از دست‌اندرکاران فیلم، این مستند سلف‌پرتره‌ای است از زندگی بکتاش آبتین که به روند آشنایی او با کانون نویسندگان ایران و اثری که همراهی با کانون بر زندگی‌اش گذاشته می‌پردازد. این فیلم بازه‌ی زمانی که
بکتاش آبتین بیش از ده ماه در زندان‌بود
در تاریخ ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بکتاش آبتین در بیمارستان درگذشته است. او عضو و منشی کانون نویسندگان ایران بود.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: